bontjes dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caletto

bontjes dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 21:08

Ik hoor dus dat het beter is een bontje onder je dekje te doen dan op het dekje, mijn paard heeft een gevoelige rug en daarom wil eens een schapenwollen dekje proberen. Ik heb een bontje zonder sierrand aan de achterkant maar wel een randje aan de voorkant kan ik deze rechtstreeks op de rug leggen dus onder een dekje doen of kom ik dan in de knoei met het bondrandje aan de voorkant?? :o

Ik vind een zadelgevormd dekje of sjabrak met bont nogal prijzig om het even uit te proberen dus vandaar mijn vraag.

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:13

Waarschijnlijk kom je inderdaad in de knoei aan de voorkant van je zadel. Maar je hebt ook wel schapenwollen onderleggers zonder zo'n bontrand aan de voorkant.

Zoiets als hieronder bedoel ik:
http://paardendekje.nl/webshop/onderleg ... zwart.html

Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe dik de rand aan de voorkant is. Heb je geen foto???

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:53

Hallo, waarom zou je een bontje gebruiken? Onder of boven het dekje maakt niets uit, het maakt de pasmaat van je zadel kleiner. Een bontje heeft alleen nut wanneer het zadel iets te groot is bij de schouders, in andere gevallen geeft het het zelfde resultaat als wanneer je zelf een paar extra sokken aantrekt in goed passende schoenen! Wil je een bontje om de paardenrug te beschermen, waartegen? wanneer je een passend zadel gebruikt, gebruik dan geen dekje er bij, maakt alles weer nauwer. Wanneer het bontje groot genoeg is kom je niet in de knel met je zadel.
Succes
http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:01

Waarom is je paard gevoelig op zijn rug? Lijkt me wel het belangrijkst dat je eerst kijkt waarom hij dat is?

Mijn paard was schraal bespierd, dus ook op haar rug. Ze had een nogal kale ruggengraat zeg maar. En op advies van de fysio en zadelmaker heb ik ook een bontje (een mattes, zadelvormig. En die ligt dan weer bovenop een gewone shabrak. Blijft altijd keurig liggen) onder het zadel. Om de ruggegraat wat te beschermen en wat schokken op te vangen.
Mensen roepen op bokt dat onder een goed passend zadel geen bontje hoeft. Maar het kan prima hoor. Je moet hem er alleen niet zomaar onder "proppen". Je moet wel kijken of het zadel nog past als je er een bontje onder legt. Mijn zadel is aangemeten door de zadelmaker MET bontje. Op zijn advies, en dat van mijn fysio.
Paard is inmiddels heerlijk bespierd aan het raken, en ik heb met de zadelmaker en fysio overlegd. We hebben gekozen om het bontje er toch onder te laten, en het zadel dusdanig te vullen dat het passend is MET bontje op het paard. Tzt kan het bontje eronder uit en het zadel weer aangepast worden aan paard.