Barebackpad wassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Barebackpad wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 12:57

Hoi allemaal,

Ik heb een barebackpad tweedehands gekocht en wil deze graag goed schoonmaken. Ik weet alleen niet precies hoe :+
Het gaat om deze alleen dan zonder beugels:
Afbeelding
De bovenkant is van ruwe stof en de onderkant van nep schapenvacht. Hij is heel stevig een ook wat stug, ik denk door de dikke vulling. Ik weet niet precies wat er binnen in zit. Heeft iemand ervaring met het wassen van deze? Of een idee?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:10

Geen ervaring, maar ik denk op wolwasje/handwas?
En als die dan schoon is zou ik 'm gebruiken met een sjabrak eronder. Die sjabrak is namelijk heel simpel te wassen en de bbp iets minder simpel.

xCODA

Re: Barebackpad wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:04

In bad leggen met wasverzachter ofzo erbij? En idd gebruiken met een dekje eronder. :')

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:00

Ik heb geen ervaring met het wassen van deze bbp, maar ik zou hem in een grote tobbe wassen met lauw water en een scheutje wolwasmiddel (Woollite oid). En zeer goed uitspoelen met ook weer lauw water (paar keer herhalen). Op dit soort stoffen moet je over het algemeen gaat boenen, dus gewoon zachtjes op en neer duwen in de tobbe. Je zou erg vuile plekken kunnen insmeren met groene zeep.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:08

Bedankt allemaal :) Denk dat ik hem inderdaad maar met de hand ga doen, wasmachine leek me al geen succes ;)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:15

Wij doen onze westernpads (beetje zelfde structuur/dikte als deze bbp) inderdaad in het bad met woollite. Haren halen we er van te voren zoveel mogelijk uit, dan een paar keer "uitknijpen" en in schoon water laten weken. Werkt perfect, dingen lijken weer als nieuw (zelfs met de smerigste zweetplekken)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:19

Nu je het zegt, ik denk dat hij inderdaad wel veel op een westernpad lijkt qua structuur :)
Er zitten bijna geen haren aan maar hij ruikt muf en hij is ook wat vies. Haalt het ook de muffe lucht eruit?

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:23

Lamsvachtmiddel van Lanasil heb ik het wel eens mee gedaan (niet een barebackpad maar een zadelonderlegger met lamsvacht), gaat helemaal goed!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:10

Ik heb zo'n dergelijk pad (dezelfde misschien zelfs?) wel gewoon in de wasmachine gegooid, wel in een oud hoeslaken en op 30 graden handwas-programma. Ging prima!
Ik gebruik voor paardenspul altijd Neutral als wasmiddel om allergische reacties te voorkomen.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:29

Pippaa schreef:
Nu je het zegt, ik denk dat hij inderdaad wel veel op een westernpad lijkt qua structuur :)
Er zitten bijna geen haren aan maar hij ruikt muf en hij is ook wat vies. Haalt het ook de muffe lucht eruit?

Geen idee eigenlijk, ik ga niet aan zo'n pad ruiken :D De echt penetrante zweetlucht was er wel vanaf :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 19:08

Ik heb hem gewassen *\o/*

Ik heb hem maar in de wasmachine gedaan, want we hebben niks waar hij anders in paste, dat ding is gróót. Maar goed, op het handwasprogramma, 40 graden (hij stonk zó erg en was zó smerig) en wat neutraal wasmiddel erbij, en voilà!
Hij is weer heel erg netjes en ruikt niet meer muf :)
Er zitten nog een paar vlekjes op, maar dat was vooral waar het water er niet goed langs kon spoelen in de wasmachine. Maar ik ben zo al dik tevreden +:)+
De onderkant was mooi snel droog, maar de bovenkant duurde toch wel een dag. Denk dat ik maar niet in de regen ermee moet gaan rijden :P

Maar goed, het is gelukt, allemaal heel erg bedankt voor de reacties :D