Ervaring met bitloos hoofdstel kaakgekruist

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThornForest

Ervaring met bitloos hoofdstel kaakgekruist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 01:11

Hoi,

Ik heb al een tijdje een FRA dietsji bitloos hoofdstel kaakgekruist.
Ik vroeg mij af of meerde mensen dit hoofdstel hebben en wat hun ervaringen zijn.

Ik heb dit hoofdstel gekregen van mijn oma maar had zelf nog geen ervaring met bitloos kaakgekruist.
Wat zijn hier de voor en nadelen van en de werking ervan?

Bij mij op stal rijden ze wel bitloos maar niemand rijdt kaakgekruist dus aan hun kan ik het ook niet vragen.

Ik had zelf het idee dat het sturen wat moeizamer gaat dan bij een niet kaakgekruist bitloos hoofdstel.

Als iemand mij meer kan vertellen...Graag! :)

Alvast bedankt.

Alvast bedankt.

Daphneeeej

Re: Ervaring met bitloos hoofdstel kaakgekruist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:36

Ik heb hier voor paardje een simpele kaakgekruist hoofdstel en een marylot-bloem (sidepull-hackamore).
Op de kaakgekruiste loopt ze heel veel beter dan de side pull/hack. Kan heel makkelijk met een licht contact sturen en ze begreep het al meteen vanaf het begin. Ben zelf in dat opzicht heel tevreden over kaakgekruist. Zelfs bij een slecht beleerd friesje gebruikt die het stuur erg moeilijk vind en die was ook eigenlijk meteen erg makkelijk te sturen op kaakgekruist. De sidepull willde bij deze paardjes niet echt zijn werk.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 02:14

Hoi, ik reed mijn paardje altijd met een kaakgekruist hoofdstel van dr Cook. Ging super. Ik wisselde dan af met een touwhalster, maar met de kaakgekruiste had ik toch altijd iets meer te zeggen. Sturen daar had ik geen problemen mee, want in combinatie met zithulpen en teugel aan de hals hoefde ik bijna geen druk te geven. Wat ik wel een nadeel vond is als je lang met aanleuning rijd dat naar mijn idee de riempjes strak om de kaak bleven zitten en dat er geen verschil meer was qua druk(verlichting).
Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:42

NA -> HAR

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:55

Wij gebruiken en verkopen zelf de nurtural. Dit hoofdstel werkt dus zowel kruislings en zoals een sidepull. Door de cirkel X in het midden is de release veel beter dan een gewoon kaakgekruist. Dit is een zeer makkelijk hoofdstel, de paarden begrijpen het ook heel makkelijk. De meeste mensen rijden er zo bij weg.

Mellyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:30

Ik wil er graag een maar ik weet nie of ik cob of pony moet nemen dus vraag ik vallen deze hoofdstellen groot of juist klein????