[WN] Welk hoofdstel en bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Najoveh

Welk hoofdstel en bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:31

Aangezien ik iets serieuzer wil gaan trainen leek het me een goed idee om met bit rijden ook terug mee te pikken. Nu rij ik eigenlijk altijd bitloos op side-pul of met touwhalster.
Ik wil dus op zoek naar een fijn hoofdstel en bit, aangezien alles dat hier nog ligt de verkeerde kleur, materiaal of maat heeft (luxeproblemen :+ ).

Nu ben ik me dus aan het oriënteren wat ik wil. Sowieso sweet iron omdat ze daar fijn op liepen. Maar enkel of dubbel gebroken? Ik heb begrepen dat een dubbel gebroken soms onrustig in de mond kan liggen? Vroeger heb ik altijd enkelgebroken gebruikt. Daar heb ik nooit problemen mee gehad, maar ik heb dus ook nooit een dubbelgebroken gehad om te vergelijken.
Wel weet ik dat mijn mijn paard niet van dikke bitten houd, maar dat lijkt me geen probleem bij een westernbit :P
Ik was ook ergens myler bitten tegen gekomen. Die lijken me erg fijn, maar nogal prijzig om gewoon af en toe te gebruiken...

Verder zou ik ook graag weten wat voor soort hoofdstel het best bij mijn paardjes zou staan. Hoeft niet super speciaal te zijn, gewoon een vrij simpel traininshoofdstel dat makkelijk te onderhouden is. Paardje 1 heeft amper voorpluk, dus die mag wel iets op haar hoofd hebben. paardje 2 heeft een giga voorpluk, dus daarbij zie je de frontriem toch niet :P

Afbeelding Afbeelding

trustHim

Re: Welk hoofdstel en bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 08:08

Een one of double ear hoofdstel zou ze beiden goed staan denk ik, de eerste zou ook een gewone browband kunnen maar is echt een kwestie van smaak

Ik heb zelf momenteel een ingebroken trens inhangen, is stil in de mond. Ik heb ook een trens die gebroken is maar die nauwelijks beweegbaar is door een soort bol over de vebinding in het midden. Myler heb ik geen ervaring mee

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:52

Een Billy-allen bitje is erg fijn! :j Deze 'knakt' niet door zegmaar, maar heeft wel beweging.
Deze zijn er ook in een soort 'myler' versie (anatomisch gevormd)

Ik ben zelf echt weg van one-ear hoofdstellen :j Maar niet iedereen raad dat aan met een snaffle, omdat ze het hoofdstel dan sneller af schijnen te krijgen.. maar daar heb ik absoluut geen last van bij mijn tinker.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 21:28

Bedankt allebei!
Billy Allen kende ik nog niet, dat lijken me inderdaad erg fijne en budget vriendelijke bitjes. :)

Qua hoofdstel is het misschien inderdaad slimmer om zelf te kijken wat ik leuk vind aangezien smaken verschillen. Ik wil gewoon voorkomen dat met een hoofdstel thuis kom dat niet bij de paardjes blijkt te staan :')
Volgende week ga ik waarschijnlijk naar flandres horse expo dan kan ik daar nog eens lekker rondsnuffelen.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:45

Diaz schreef:
Een Billy-allen bitje is erg fijn! :j Deze 'knakt' niet door zegmaar, maar heeft wel beweging.
Deze zijn er ook in een soort 'myler' versie (anatomisch gevormd)

Ik ben zelf echt weg van one-ear hoofdstellen :j Maar niet iedereen raad dat aan met een snaffle, omdat ze het hoofdstel dan sneller af schijnen te krijgen.. maar daar heb ik absoluut geen last van bij mijn tinker.

Er zijn tegenwoordig two-ear hoofdstellen te verkrijgen met keelriem, die kunnen bv ook bij de WRAN op de wedstrijden gebruikt worden met snaffle. Deze hoofdstellen krijgen de paarden ook niet zo makkelijk af.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:16

Mijn paard vindt een 2-ear verschrikkelijk, terwijl een 1-ear wel heel goed werkt. Ik heb een Myler bitje, zowel een trens als eentje met korte shanks omdat ik ook regelmatig op één hand train. Heb ook een Billy Allen, maar op de Mylers loopt hij veel fijner.
Bij Oregontrail kun je de Myler 'uitproberen' volgens mij. Als het niks is dan kun je 'm terug sturen en betaal je polijskosten, de rest krijg je retour. Dat was tenminste zo toen ik mijn bit daar bestelde 2 jaar geleden en ze hebben me heel fijn geholpen met de keuze van het juiste bit.