Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) Miekemuis_ schreef:Tuurlijk, het paard heeft nooit slechte bedoelingen hoor.. Je kan misschien een pessoa-bit (of ander bit met hefboom) proberen met 2 teugels, en de onderste teugel in een knoop leggen en als hij dan eens ervan door gaat kan je die teugel opnemen en even streng zijn
magda_90 schreef:Miekemuis_ schreef:Tuurlijk, het paard heeft nooit slechte bedoelingen hoor.. Je kan misschien een pessoa-bit (of ander bit met hefboom) proberen met 2 teugels, en de onderste teugel in een knoop leggen en als hij dan eens ervan door gaat kan je die teugel opnemen en even streng zijn
Klopt, een paard heeft dat niet. Dit gedrag komt reeds voort uit ongerief of pijn wat meerdere achterliggende oorzaken kan hebben. Een paard denkt niet "laat ik nu mijn ruiter pesten en er eens hard vandoor gaan".
Miekemuis_ schreef:'Het 'gaan lopen' kan bij 95% van de paarden rijtechnisch worden opgelost, maar daarom hoef je nog niet het risico te lopen dat hij met jou de straat op raced en je zo in gevaar brengt.
magda_90 schreef:Miekemuis_ schreef:'Het 'gaan lopen' kan bij 95% van de paarden rijtechnisch worden opgelost, maar daarom hoef je nog niet het risico te lopen dat hij met jou de straat op raced en je zo in gevaar brengt.
Dus een sterker bit i.p.v. werken aan de achterliggende oorzaken moet dan voor de lange termijn beter zijn? Omgekeerd, dus voor de korte termijn en ondertussen werken aan de achterliggende oorzaken vindt ik prima, maar dit moet je naar mijn inziens niet willen voor de lange termijn.
ladyshar schreef:Hey,
Dat is het niet want hij doet het bij iedereen.. Het is gewoon als die schrikt of geen zin heeft om te werken an gooid die ze nek erop omdat die weet dat je dan niets te zeggen hebt.
En vroeg me gewoon af wat voor bit de meeste mensen gebruiken met een haf..niet zo zeer als oplossing!
Miekemuis_ schreef:Toch wel, ik weet dat een paard volgens jullie enkel zijn baasje wilt plezieren. Maar dat is dus niet altijd zo. Ik vind ook dat veel reacties voortkomen uit fouten in de communicatie tussen ruiter en paard, maar dat wilt nog niet zeggen dat ze daarom mogen doen wat ze willen.
Als dit paard volledig medisch in orde is en bij andere ruiters het ook op een lopen zet hoeven ze dit niet te pikken. Ik vind niet dat een mens (gelijk welke mens op aarde) kan zeggen: een paard denkt zus of zo. Dat kàn een mens gewoonweg niet weten. Het 'gaan lopen' kan bij 95% van de paarden rijtechnisch worden opgelost, maar daarom hoef je nog niet het risico te lopen dat hij met jou de straat op raced en je zo in gevaar brengt.
ladyshar schreef:Nou pijn heeft hij niet, want het zadel laat ik altijd op tijd na kijken.
En hij is laatst helemaal gecheckt bij de dierenarts, omdat hij ineens kreupel was en ze de oorzaak niet konden vinden. Achteraf bleek het een hoornzuil te hebben.
Mijn haf is erg dominant en eigenwijs. En dat is meer het probleem.. Maar zoals ik jullie reacties lees kan dat t onmogelijk zijn. En het is ook niet dat hij het altijd doet.. Maar vaak als je buiten gaat rijden en als hij dan enthousiast word! Of als hij geluiden achter zich hoort wat hij niet kan thuis brengen.. Dit heeft hij altijd al gehad, want waar die vroeger heeft gestaan is hij waars vaak geslagen met zweepen etc, want toen ik hem net kreeg kon je zijn kont en achter benen niet eens aan raken.. Daar heeftie nu geen last meer van..
Niet naar buiten kunnen is idd vervelend, dat snap ik helemaal. Maar dan maar naar buiten gaan met een slof, scherp bit of ander "hulp"middel, is ook niet de oplossing. Buitenrijden is al een stuk minder leuk als dat niet ontspannen kan. Dus je doel is vast en zeker dat je dat op een gegeven moment wel ontspannen kan. Daarom moet je eerst in de bak iets aan de oorzaak doen, anders blijft het stressen buiten en dat is niet wat jij wilt.