Deken repareren, hoe? Welke kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Deken repareren, hoe? Welke kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 21:36

Hoi!

Om dit topic kort te houden:

De situatie: deken is enkel kapot bij de borstsluiting. Waar de gesp/musketon/sluiting zich vast maakt, dat is kapot.
Het nylon-stukje met de D-ringen mist, en de voering van de deken is duidelijk zichtbaar.

Wat zijn de gemiddelde kosten om een deken te laten maken die een kapotte borstsluiting heeft?

En als ik de deken zelf wil maken: Welke garen kan ik dan het allerbeste gebruiken?
Ik hoop dat iemand me kan helpen :)

tamary

Re: Deken repareren, hoe? Welke kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:38

Bel even in de rondte met lokale ruitersportzaken/zadelmakers/dekenwasserijen.

Als je het zelf wil doen zal het waarschijnlijk handwerk worden. Een gewone naaimachine is niet sterk genoeg om dekens te stikken.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 07:48

Als je het met de hand wil doen, moet je ijzergaren gebruiken. Maar mijn ervaring met het zelf repareren van borstsluitingen is niet echt goed. Het gaat toch snel weer los.
Ik kan je wel aanraden, als het erg goedkoop moet :P om 2 gaten door het nylon te prikken en er 2 popnagels door te doen, dan zit het ook muurvast en gaat het ook niet meer los.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 08:27

Photography, met de popnagels had ik ook al bedacht. Maar zo als ik in de OP had gezet: ik mis een stukje met nylon...
Enkel de onderste borstsluiting is nog 'compleet'.

Ik dacht ook met de hand naaien is minder sterk dan door iemand laten doen die het vaker doet.
Ik breng hem zo naar de dekenmakerij, en koop een nieuwe deken. Dan is deze 'reserve' voor komend jaar.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:51

Had je geen stukje nylon nog ergens liggen, van een andere deken bijvoorbeeld?
En anders kan je altijd 1 bilriem iets inkorten dan heb je ook een stuk nylon.
Succes er verder mee.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:54

Wij doen kapotte dekens naar de schoenmaker... Ook voor borstsluitingen of kapotte aanzetten van de bilriemen...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:56

Heb ik ook een keer gehad, gewoon een nieuw haakje kopen bij ruitersportzaak voor 1 à 2 euro, en er aan zetten! nouja, mn moeder :+

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 09:56

Was het maar zo simpel Sabina_S, maar ik heb even een foto voor de duidelijkheid:

Afbeelding
Het rode kruis is geheel foetsie, weg, of te wel: De voering komt er uit, en hier kan je niet zomaar een nieuw stukje op zetten.
Je moet iets overlappens hebben.
Het groene kruis is een gesp die 2 weken geleden vernield is, dus enkel de musketon is bij deze stuk. Deze is vervangen.

Nu is het niet deze deken die ik heb, maar van Harry's Horse.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:26

Ik zou het 'gaatje' waar de voering uitkomt repareren met een lap voeringstof.
Daarna nieuwe sluiting erop naaien.
Met een huishoudmachine gaat dat ws niet lukken. Daar zijn de meeste dekens te dik voor en reparatie met een huishoudnaaimachine is niet sterk genoeg voor een borstsluiting.

Ik heb zelf een industriele naaimachine en ik gebruik Stronghold 40 garen. Dat is heel sterk nylon garen.

Zo'n reparatie zou bij mij tussen de 10 en 15 euro kosten.

Je kan ook vragen aan een schoenmaker of een naai-atelier of die het voor je kunnen repararen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:51

Mijn dekenwasser deed dit altijd wel maken, maar je woont niet echt in de buurt van Brabant :')
Ik zou gewoon even op zoek gaan naar een dekenwasser die tevens repareerd.

De dekens die ik kapot weg breng zijn meestal voor een euro op 25/30 gemaakt en gewassen.