Ervaringen met rijsjabrakken etc. gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Ervaringen met rijsjabrakken etc. gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:46

Hallo Bokkers,

Het gaat om het volgende;

Mijn dressuurzadel ligt momenteel (naar mijn idee) niet meer helemaal lekker op mijn D-pony met als gevolg ik nu een aantal keren zonder zadel ben gaan rijden (dekje+dekensingel, dan zit ik beter)
Het valt me op hoe ontzettend goed ze daarop reageert, als ik wat uit balans raakt staat zij direct stil en ze is vele malen alerter als met zadel...

Dus ben ik me aan het inlezen over onder genoemde rijdekjes
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar alsnog kom ik er niet uit...

Ik wil niet zomaar overstappen, onder het mom van ik zie wel wat er gebeurt.... A. dat is niet goed voor mijn pony en B. vind ik het te duur om zomaar even wat aan te schaffen....

Graag zou ik van jullie ervaringen willen horen over het gebruik van de

Barebackpad Winnie
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... ts_id=1389

Deze is met beugels, maar ik vraag me af hoe stevig dit is, ik bedoel daarmee, als je gaat lichtrijden hoe het dan zit met drukverdeling en het schuiven van de pad....

en/of FRA rijkussen Dardo
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... ts_id=1147
van deze wil ik graag horen wat jullie ervaring er mee is...

Mocht iemand andere opties/tips hebben dan hoor ik het graag :j

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik graag wil weten :o

barbar

Re: Ervaringen met rijsjabrakken etc. gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:31

heb de FRA dardo, ik vind het een fijne pad wat stevig op je paard blijf liggen en je zelf stevig op zit, het is een lekkere dikke en stevige pad.
ik heb de winni ook in het echt gezien en imo was dat meer een pad voor kinderen, de stijgbeugels zijn niet om licht te rijden en ook niet om op te stappen, die zitten er meer op om je benen kwijt te kunnen en dat je meer het idee hebt beter in evenwicht te blijven.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:39

Stijgbeugels aan een barebackpad zijn geen goed idee. De pads geven veel te weinig drukverdeling waardoor je puntbelasting krijgt op de plek van de stijgbeugelophanging. Zelf heb ik een FRA rijsjabrak Free. Deze bevalt erg goed, ik maak er ook langere buitenritten mee in alle gangen. Zelfs een sprongetje lukt prima.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:08

Ik heb er een van Barefoot.
Zit heerlijk, je zit heel vast en het schuift niet ookal zit de singel heel los. Je hoeft dus zowiezo niet strak aan te singelen. Ik kan er gerust een uur mee dressuren in de bak.
De singelbevestiging is zo gemaakt dat het de druk verdeelt over de rug, en dus niet op 1 wervel drukt.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:00

Bedankt voor de reacties!!

Oké, ik had al van meerdere gehoord dat een pad met beugels niet zo'n goed idee is, dus die schrap ik van mijn lijstje....

Mijn voorkeur gaat uit naar een pad met toch een soort van "zadelvorm'
de FRA rijsjabrak Free lijkt me juist niet heel geschikt, want je lijkt nergens steun te hebben..., op de foto lijkt het alsof er iets van kniewrong in zit, klopt dat?
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... ts_id=1390

Dus ik heb een top 3 gemaakt en dan zou ik graag jullie ervaringen/meningen willen horen.

1. De FRA Dardo
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... ts_id=1147

2.Barefoot Barebackpad (maar dit lijkt wel dezelfde als die van FRA :? )
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1748 ... reback-pad

3. Markus pad
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2082 ... -leverbaar

Boomloos wil ik (nog) niet aan beginnen, ik vind de investering voor een zadel best aan de prijs en zo'n pad wil ik graag zodat ik beter leer zitten zonder zadel...

Mijn eigen dressuurzadel moet worden nagekeken, aangezien ik niet denk dat ik met alleen een pad naar het bos ga :+

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:41

Nog even een blonde vraag :o

ik heb her en der gelezen dat je ook een gewoon dekje eronder kan leggen? (onder de pad dus)
dit lijkt mij niet ideaal, maar weten jullie daar meer van?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:41

de FRA en de barefoot zijn bijna het zelfde, het enige verschil is imo dat de barefoot een rechte bovenlijn heeft en bij de FRA loopt hij bij de schoft wat omhoog.
mijn paardje heeft een best hoge schoft dus daarom heb ik voor de FRA gekozen, en ook een beetje omdat ik de FRA gewoon bij ons bij de ruitersportzaak kon kopen dus irl kon zien voordat ik hem kocht.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:43

barbar schreef:
de FRA en de barefoot zijn bijna het zelfde, het enige verschil is imo dat de barefoot een rechte bovenlijn heeft en bij de FRA loopt hij bij de schoft wat omhoog.
mijn paardje heeft een best hoge schoft dus daarom heb ik voor de FRA gekozen, en ook een beetje omdat ik de FRA gewoon bij ons bij de ruitersportzaak kon kopen dus irl kon zien voordat ik hem kocht.

dan zou mijn keuze ook de Fra zijn....

pony lief heeft best wat schoft en dat zit niet heel comfortabel

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:44

Lotus83 schreef:
Nog even een blonde vraag :o

ik heb her en der gelezen dat je ook een gewoon dekje eronder kan leggen? (onder de pad dus)
dit lijkt mij niet ideaal, maar weten jullie daar meer van?

dit heb ik ook wel eens gelezen, maar ik kan geen voordeel bedenken behalve dan dat de pad langer schoon blijft, maar volgens mij gaat hij dan juist eerder schuifen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:46

Wat voor onderkant heeft de FRA?

ant-slip of kan je het vergelijken met bijvoorbeeld de onderkant van zo'n dikkere pufferpad?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:59

antislip.
ik vind het trouwens wel erg onhandig dat we nu in 2 topics te gelijk praten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:02

is het geen optie om je zadel na te laten kijken en aan te passen, ik bedoel je bent neem ik aan niet op zoek naar een permanente BBP als oplossing?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 09:48

opisop_shop schreef:
is het geen optie om je zadel na te laten kijken en aan te passen, ik bedoel je bent neem ik aan niet op zoek naar een permanente BBP als oplossing?

Hoi,

Als je even terugleest staat dat er ook, mijn eigen zadel wordt nagekeken omdat ik niet alleen met BBP naar het bos ga

ik wil een pad omdat ik nu ook regelmatig zonder zadel rijd en zo kan ik mijn houding verbeteren :j

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 09:48

barbar schreef:
antislip.
ik vind het trouwens wel erg onhandig dat we nu in 2 topics te gelijk praten.

ja, daar heb je wel een beetje gelijk in....

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:36

De Free heeft minstens net zoveel steun als de Dardo. Ik vond de Dardo alleen lomp groot en de Free mooier. Vandaar dat ik voor de Free ben gegaan. Door de gebruikte stof zit ik er hardstikke stevig op, schuiven gaat haast niet.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:55

_Dune_ schreef:
De Free heeft minstens net zoveel steun als de Dardo. Ik vond de Dardo alleen lomp groot en de Free mooier. Vandaar dat ik voor de Free ben gegaan. Door de gebruikte stof zit ik er hardstikke stevig op, schuiven gaat haast niet.

Heb je voor mij een foto misschien?

edit; niet nodig, heb hem even opgezocht....

tja, lijkt mij niet heel fijn zitten, meer als een pannekoekzadeltje, snap je wat ik bedoel?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:01

Pannekoekzadeltje is ook niet helemaal de goede benaming, maar goed, tis zo'n plat ding en heeft geen "zit"

dit is voor mij wel een puntje ivm mijn rug.....

ben al dagenlang alle websites steeds opnieuw aan het bekijken en kan/durf geen keuze te maken 8)7

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:48

zelde antwoord als in andere topic :P

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:55

Lotus83 schreef:
Pannekoekzadeltje is ook niet helemaal de goede benaming, maar goed, tis zo'n plat ding en heeft geen "zit"

dit is voor mij wel een puntje ivm mijn rug.....

ben al dagenlang alle websites steeds opnieuw aan het bekijken en kan/durf geen keuze te maken 8)7

Dat heeft de darbo ook niet hoor. En die van Barefoot ook niet trouwens.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:13

de dardo heeft dat dus wel, als je op de foto kijkt dan zie je dat de pad in zones verdeeld is, de middelste is net iets dunner waardoor je vanzelf in het midden van de pad zit.
het geeft miss niet extra steun maar plat zit het niet.
ik vind trouwens dat door de dikte van zo'n pad je trouwens vanzelf meer steun hebt dan op de blote rug of met dekje.
ik vond trouwens de free loggroot tegenover de dardo.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:42

Is er een nieuwe Dardo dan? Die ik ken heeft dat niet. Eigenlijk vind ik het ook wel vreemd dat het deel waar je zit, dunner is. Dat drukt toch al wel in door je gewicht. En eigenlijk ook nutteloos, al die barebackpads zijn van een stroeve stof gemaakt, dus glijden doe je absoluut niet.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:01

_Dune_ schreef:
Is er een nieuwe Dardo dan? Die ik ken heeft dat niet. Eigenlijk vind ik het ook wel vreemd dat het deel waar je zit, dunner is. Dat drukt toch al wel in door je gewicht. En eigenlijk ook nutteloos, al die barebackpads zijn van een stroeve stof gemaakt, dus glijden doe je absoluut niet.

wij bedoelen deze dardo

http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2253 ... ot-1-maart

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:08

Dan is de Dardo inderdaad aangepast, net als de Free overigens. De Dardo lijkt nu inderdaad erg veel op de Barefoot, lijkt haast een kopie.
Oh nee sorry! ik was in war met de Markus... Volgens mij was de Dardo er nog niet toen ik de mijne kocht. Sorry voor de verwarring!
Maar echt, een dunner gedeelte heb je echt niet nodig voor steun, alle barebackpads die ik heb geprobeerd zitten ontzettend stevig. Je plakt er als het ware aan vast doordat er altijd stroeve stof wordt gebruikt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:09

als bij de dardo de hele pad net zo dik was als de voor en achterkant zou hij absurt dik zijn, in het midden is hij nog steeds heel dik.
ja het idd bijna de zelfde als de barefoot behalve dat de barefoot aan de bovenkant recht is en de dardo rekening met de schoft houd.
Laatst bijgewerkt door barbar op 21-02-12 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:10

_Dune_ schreef:
Dan is de Dardo inderdaad aangepast, net als de Free overigens. De Dardo lijkt nu inderdaad erg veel op de Barefoot, lijkt haast een kopie.
Oh nee sorry! ik was in war met de Markus... Volgens mij was de Dardo er nog niet toen ik de mijne kocht. Sorry voor de verwarring!
Maar echt, een dunner gedeelte heb je echt niet nodig voor steun, alle barebackpads die ik heb geprobeerd zitten ontzettend stevig. Je plakt er als het ware aan vast doordat er altijd stroeve stof wordt gebruikt.

klopt dat deze lijkt op de Barefoor, alleen heeft de barefoot minder schoft uitsparing

ik heb ook naar de markus gekeken en ik zat even e twijfelen maar ik het is het net niet en zadeltasjes gebruik ik ook niet :+