Hopeloos probleem met zadels. HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Hopeloos probleem met zadels. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 19:37

Ik ga proberen het kort te houden. Ik heb een haf, 6jr, ruin. Vanaf het moment dat ie zadelmak is heb ik problemen met een passend zadel te vinden voor 'm. Ik heb o.a. een wintec pro dressuur, barefoot cheyenne, barefoot missoula nut, wintec extra wide en thorowgood gehad, maar geen van de zadels waren passend te krijgen op 'm. (equestor whispeleare en trekker pro endurance ook nog getest).

Toen besloten al m'n spaargeld bij elkaar te leggen en een wow aan te schaffen. Helaas heb ik vanaf de aanschaf met de wow alleen maar ellende gehad, zo erg dat Rowan uiteindelijk er 2 grote witte drukplekken ter grootte van de gehele voorkussens (2 vuisten) op nahield. Tijdens mijn gebruik van de wow zijn er 3 verschillende zadelmakers bij geweest waarbij ik bij allen heb aangegeven dat ik het gevoel had dat het zadel niet goed lag, echter volgens hen waren er geen problemen en lag deze perfect. Zelfs de witte drukplekken werden goedgepraat met 'dat hebben koudbloeden wel vaker, ze vinden de vering van de lucht zo fijn dat ze witte haren gaan aanmaken'. :S
Ruim 1,5mnd op rust om te herstellen van de 'zadelschade' en een kent&masters aangeschaft. Deze lag redelijk. Ik zag zelf ook wel dat het niet ideaal was maar op een gegeven moment wordt je ook wanhopig, zeker als je al zo ontzettend veel geld eraan heb uitgegeven en in je spaarpot alleen nog de bodem te zien is.

Toch liep poown niet fijn dus weer zadelmaker erbij, dit keer bewust geen wow-zadelmaker, ik had het even gehad met wow. Deze heeft voor het eerst bevestigd dat de wow echt verschrikkelijk ligt, dat ik m'n paard helemaal naar de kl*te rij met dit zadel en dat deze ook met geen mogelijkheid ooit goed heeft gelegen. Bijna alles was mis met 't zadel. De K&M ook nagekeken maar deze toch echt helaas te lang dus daarom ook geen optie.

Allereerst voel ik me ontzettend rot, ik heb zoveel geld, tijd en moeite in die zadels gestoken en het enige wat ik nu heb is een pony met drukkingen en atrofie. Ik vraag me ook af of ik wow in enige mate aansprakelijk kan stellen hiervoor. Dat is dan ook gelijk m'n eerste vraag. :)

Daarnaast zijn alle tips voor zadels die extreem kort zijn en in breedte verstelbaar heel erg welkom. De zadelmaker heeft al aangegeven dat dit een flinke zoektocht gaat worden en weet ook niet zeker of het wel gaat lukken (rug is zo kort, kan eig. alleen een 16,5" op, ik moet eig. 17/17,5" hebben.

Wie kan me helpen :)

xjessx

Re: Hopeloos probleem met zadels. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:41

Die van mij heeft ook zo'n hopeloze rug, ik heb zelf een Wintec XL voor mijn pony echt het enige zadel wat goed ligt, vind 'm zelf wat minder zitten maar ik pas me wel aan, heb liever dat het zadel goed ligt! Succes!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:41

Wat was er mis met de Barefoots?

Misschien een Barebackpad voor tussendoor, tot je een goed zadel hebt gevonden.
Is er geen zadel maker die vanaf de boom een geheel op jouw paard gepast zadel kan maken?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:44

vriendin van mij heeft een massimo op haar brede fjord, zij had hetzelfde probleem als jij.
ikzelf heb voor op mijn tank een cashel soft saddle, deze gebruik ik ook voor mijn bijrijdijslander.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 19-02-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Kan je niet beter ipv nieuw, juist op zoek naar een ouder zadel? Veel modellen die nu keilkussens hebben, hadden dat jaren geleden nog niet. Die zijn dan in ieder geval al korter...

_Dune_

Jeetje, wat een zadelellende zeg! Of je hiervoor iemand aansprakelijk kan stellen, durf ik je niet te zeggen. Hopelijk kan iemand anders je daar antwoord op geven.
Misschien kun je eens kijken naar een Zaldi, die hebben ook korte modellen. Qua boomloos zou je kunnen kijken naar Startrekk, die heeft ook een extra kort model, de comfort shorty.
Succes, hopelijk vind je nu wel een passend zadel.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:47

Ik had hetzelfde probleem met mijn pony. Twee jaar gezocht, maar helaas geen kort zadel kunnen vinden waar ik ook nog in pas. Je kan een hulsebos laten maken met extra korte kussens, maar als jij een grotere maat nodig hebt, krijg je toch al snel gewicht op de achterkant van de kussens. Volgens mijn veearts is de enige optie een bareback pad en dan maar 2 a 3x per week rijden ivm je zitbeenknobbels. Succes!

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:47

Zelfde probleem hier ook met een haf.
Ik heb ook al zoveel zadels geprobeerd :(
Op het moment heb ik er een Euroriding Luxor op en tot nog toe ligt deze EINDELIJK goed. :)

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:49

ik zou nu voor tussen door even geen voor een goede bareback pad bijv. die van emiel voest de luxe .
en voor zadel kan ik je adviseren een massimo te nemen deze kun je ook met verkorte kussen krijgen waardoor je bijvoorbeeld een 17 inch zadel met 16 inch kussens krijgt en dan zijn ze ook nog tot heel breed te krijgen mijn tink 36 boom maat. ik had namelijk het zelfde probleem met mijn tinker en heb op deze manier heb ik een goed passend zadel gevonden .

heel veel suc6 met je zoek tocht ik hoop dat je er wat aan hebt .

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:49

of zorgen dat je in een 16,5 past.
dit is niet hard bedoeld en al helemaal niet als kritiek :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:51

Sjemig wat een idiote service van de wow verkoper. Ik zou daar werk van proberen te maken maken zodat ze minimaal het zadel terug nemen.
Wat is precies het probleem met de rug vorm waar je tegenaan loopt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:53

minikatje schreef:
of zorgen dat je in een 16,5 past.
dit is niet hard bedoeld en al helemaal niet als kritiek :)

Zadelmaat voor mens is ook afhankelijk van je beenlengte.

Hoeveel cm zadelruimte heeft pony eigenlijk?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:54

kun je zwart op wit hardmaken dat het zadel nooit goed heeft gelegen?
met hulp van je zadelmaker en de DA.

dan heb je misschien nog een kans.
ik vind dit echt rot voor je.
vooral de koudbloeden-opmerking schiet me totaal verkeerd.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:54

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:57

Misschien een Massimo proberen, die kunnen van heel smal tot heel breed in de boom gemaakt worden en zijn er ook met korte kussens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:58

Willekeurig dingen gaan aanbieden/aanbevelen is nu echt het laatste wat nuttig is. Zoek iemand die onafhankelijk met je op zoek wil naar een zadel en je ook een verklaring kan geven dat de wow niet goed past.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:13

sommer

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:17

Voor mijn korte-rug Fjord heb ik een Equiflex 131 met daaronder een rendiervacht (dubbel). Dit verdeelt de druk supergoed.

Succes met je zoektocht!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:55

Iedereen bedankt voor de reacties :D

Minikatje, ik heb broekmaat 36/38 maar wel lange benen. 16,5" past mijn kont wel in maar komt de drukverdeling in het zadel niet echt ten goede (kom teveel op de lepel te zitten). Oh, en ik denk dat dit wel zwart op wit te zetten is, dat dit zadel nooit goed heeft gelegen en dat m'n pony er daadwerkelijk atrofie door heeft gekregen.

Cinthiar, barefoots waren te lang, met gevolg enorme schuurplekken. Pony heeft zo'n lekkere waggelende haflingerkont en alle cm's die te lang zijn schuurt van links naar rechts. Bovendien zijn die ook niet echt mijn favoriet qua zit, maar dat terzijde.

Meganyr, een equiflex (= western toch?) is sowieso altijd pas ergens in de 60 cm? Zoveel ruimte heb ik bij lange na niet.

Sizzle, probleem is, rondgeribt, extreem kort (ruimte in cm's weet ik niet uit m'n hoofd maar een 17" is te lang), overbouwd en breed. :) De verklaring dat de wow niet goed is heb ik al. Ik ga ook met zadelmaker kijken naar iets wat wel moet kunnen passen, maar ik vind het zelf ook fijn om wat te researchen naar types/merken die wat minder bekend zijn.

Massimo en zaldi zijn voor mij beiden voorlopig geen optie, omdat ze niet verstelbaar zijn in breedte. Ik durf daar niet aan, gezien poown 2 maten groeit in de zomer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:08

_Nelleke_ schreef:
Massimo en zaldi zijn voor mij beiden voorlopig geen optie, omdat ze niet verstelbaar zijn in breedte. Ik durf daar niet aan, gezien poown 2 maten groeit in de zomer.

Deuber Maxima of Quantum. Beide verstelbaar in de kamer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:14

Oh das een goeie tip, die ga ik opschrijven. Tnx! :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:17

rond geribt ,extreem kort, overbouwd en breed. en zomers maten breder, Misschien kun je beter een goed gebouwde pony kopen, Dat is vast goedkoper. Verkoop je deze voor de aangespannen sport.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:21

_Nelleke_ schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties :D

Minikatje, ik heb broekmaat 36/38 maar wel lange benen. 16,5" past mijn kont wel in maar komt de drukverdeling in het zadel niet echt ten goede (kom teveel op de lepel te zitten). Oh, en ik denk dat dit wel zwart op wit te zetten is, dat dit zadel nooit goed heeft gelegen en dat m'n pony er daadwerkelijk atrofie door heeft gekregen.

Cinthiar, barefoots waren te lang, met gevolg enorme schuurplekken. Pony heeft zo'n lekkere waggelende haflingerkont en alle cm's die te lang zijn schuurt van links naar rechts. Bovendien zijn die ook niet echt mijn favoriet qua zit, maar dat terzijde.

Meganyr, een equiflex (= western toch?) is sowieso altijd pas ergens in de 60 cm? Zoveel ruimte heb ik bij lange na niet.

Sizzle, probleem is, rondgeribt, extreem kort (ruimte in cm's weet ik niet uit m'n hoofd maar een 17" is te lang), overbouwd en breed. :) De verklaring dat de wow niet goed is heb ik al. Ik ga ook met zadelmaker kijken naar iets wat wel moet kunnen passen, maar ik vind het zelf ook fijn om wat te researchen naar types/merken die wat minder bekend zijn.

hier kun je ze een stuk korter laten maken misschien een optie?
http://sites.google.com/site/customtree ... npassingen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:24

Romyloverrr, heb ik destijds al naar gekeken (toen ik nog een barefoot had) maar het gaat niet om 2 of 3 cm bij een barefoot maar eerder om 10. Dat kan je niet zomaar van een zadel halen.

Pillow, wat wilde je precies met je post bereiken?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:32

Ik bekijk het misschien wat te nuchter en zakelijk. Ik begrijp dat je al erg veel geld hebt uitgegeven aan zadels en nog niks hebt. En met zo'n moeilijk gebouwde pony blijft het lastig. Dus dat geld had je beter aan een beter gebouwde pony kunnen besteden en was je veel goedkoper klaar geweest.