Welke bitloze optoming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Welke bitloze optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 21:57

Hoi bokkers
Ik wil graag bitloos rijden, en ik heb me een beetje geörienteerd op diversen bitloze optomingen, alleen kan ik er niet uitkomen welke ik moet kiezen. Kunnen jullie mij helpen? Als je vragen hebt over het paardje oid hoor ik het wel!
Lieke

Janedieene

Re: Welke bitloze optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:57

Waarop reageert je paard het beste? Op neusdruk of druk aan de zijkant?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:45

Ik gebruik zelf het liefst een sidepull (achtige optoming). Kaak en kingekruiste optomingen hebben vaak geen goede release. Het blijft dus strak zitten als je er een keer aan trekt, wat de communicatie niet ten goede komt. Dit is mijn ervaring met diverse optomingen.

Zelf gebruik ik een Weens kaptoom (= van leer maar zonder ijzer in de neusriem). Dat werkt hetzelfde als een sidepull. Ik heb gekozen voor een kaptoom omdat deze multi-functioneel is, door de verschillende ringen aan de neusriem en je kunt er desgewenst ook een bit aan vast maken.

Daarnaast ligt het ook aan je budget. Wat wil je uitgeven?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 22:52

Wat is een reëele prijs voor een bitloos hoofdstel?
Ik denk dat hij beter op zijkantse druk reageert.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:01

Ik heb geen idee wat een reële prijs is. :o Er zijn nl zoveel verschillende soorten, dat is appels met peren vergelijken.

Kijk eens op onderstaande site, daar staat wel het een en ander op.
http://www.bitloosrijden.nl/website/info-producten

Ook hebben ze een webshop, dan kun je een idee krijgen. Verder hebben ze bij Epplekjeck en Divoza (zie hun webshops) ook bitloze optomingen. Zo kun je een idee van prijzen krijgen. Het valt mij op dat het niet goedkoop is.

Monique_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:04

Ik lees ook even mee; wil namelijk ook bitloos gaan rijden.. :)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:06

ik rij met een kaak gekruist hoofdstel, die van mij is vrij scherp... (kijk maar es in mijn profiel) dit snapt mijn paardje het beste, sidepull gaat ook wel maar kin gekruist snapte ze niks van! En ik heb zelf de ervaring dat kin gekruiste hoofdstellen vaak een slechte release hebben, maar ik zou het vooral gwn even allemaal uitproberen met jouw paardje!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:15

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 10:39

Ja die had ik al gelezen. Hoe kan ik het dan proberen, als je een hoofdstel haalt mag je hem toch niet terugbrengen? Ik had al even over die Weense kaptoom gekeken alleen mijn paardje heb ik een tijdje zonder hoofdstel moeten rijden dus met halster alleen hij reed gewoon door het halster heen. Maar wat voor werking heeft de Weense kaptoom dan?
Laatst bijgewerkt door ElSea op 19-02-12 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:42

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 10:48

Ja die van mij heeft ook veel haar daar. Is de die gekruist goed voor aanleuning?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:00

Je paard loopt gewoon door je halster heen? In principe werken alle bitloze optomingen met wijken voor druk, daar moet hij dus gewoon op reageren. Als je echt een vervanging zoekt voor het rijden met bit is een gekruiste inderdaad het handigste ja. Maar niet iedere optoming past bij ieder paard, die van mij snapt he-le-maal niks van gekruiste systemen en rijdt het fijnst op een touwhalstertje. Je zult ze eigenlijk gewoon moeten proberen, maar dat is inderdaad heel lastig en hoofdstellen (bitloos of niet) zijn nu eenmaal duur. Is er niemand die je kent waarvan je er een zou kunnen lenen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:21

liekec schreef:
Hoe kan ik het dan proberen, als je een hoofdstel haalt mag je hem toch niet terugbrengen?

Ik had al even over die Weense kaptoom gekeken alleen mijn paardje heb ik een tijdje zonder hoofdstel moeten rijden dus met halster alleen hij reed gewoon door het halster heen. Maar wat voor werking heeft de Weense kaptoom dan?

Volgens mij kan (kon) je bitloze optomingen 'huren' bij de site bitloos rijden. Kon vroeger wel. Anders misschien een oproepje op bokt plaatsen? Er zijn vast mensen van wie je eens iets kunt lenen.

Weens kaptoom dat ik gebruik, werkt net als een sidepull: wijken voor druk.
Afbeelding

Als jouw paard daardoor heen loopt is het handig als je daar eerst even mee aan de slag gaat: wijken voor druk aan het hoofd. Dat kun je gewoon vanaf de grond leren (google op porcupine game Parelli). Als je paard even netjes wordt aangeleerd dat minimale druk ook iets betekent, dan heb je maximale kans op slagen met een bitloze optoming. Natuurlijk helpt het ook als je goed op je zit rijdt, teugel hulp is slechts ter ondersteuning (bv om hoeveelheid stelling aan te geven).

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 07:35

ik ben al bezig met de porcupine game... ik ga vandaag even rondkijken en een oproepje op bokt plaatsen zodat ik er wat meer over te weten kom...