Iemand ervaring met de libra trec of Cheyenne DryTex zadels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Iemand ervaring met de libra trec of Cheyenne DryTex zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 22:02

Voor mijn verzorgpaardje ben ik een beetje aan het zoeken naar een niet al te duur goed boomloos zadeltje.
Nu is dit voor mij zelf de eerste keer dat ik een zadel ga kopen, en wil niet de verkeerde keus maken.
Ben dus opzoek naar een goede kwaliteit boomloos zadel, en kwam de libra trec tegen.
Deze is gemaakt van synthetisch nubuck, in de zadels zitten panelen verwerkt (ik neem aan om de druk te verdelen, ong veer het zelfde als het VPS-systeem van barefoot?) en een flexibele pommel. Iemand ervaring met dit zadel?
kwa vorm en hoe deze er uitziet enzo spreekt deze mij erg aan, maar gezien het prijs verschilletje met barefoot twijfel ik over de kwaliteit...

Het andere zadel waar ik naar zit te kijken is de barefoot Cheyenne DryTex (met VPS-systeem) iemand hier ervaringen mee?

evt. andere ervaringen met boomloze zadels binnen een normale prijsklasse (liefst onder de 400,-!)?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:55

Ik heb de lederen cheyenne van Barefoot, heb hem nu bijna een jaar en hij bevalt mij super goed.
Paard loopt voorwaartser en ruimer, zadel ligt goed stabiel, zelfs met opstappen.
Er is weer meer bespiering naast zijn schoft gekomen en het zit super lekker. Nooit meer last van doorrijden wat ik wel had op mijn westernzadel en dressuurzadel.
Kijk voor ervaringen eens in het boomloze topic.

Sune01

Re: Iemand ervaring met de libra trec of Cheyenne DryTex zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:58

Sinds juni ben ik in het bezit van de cheyenne drytex en ik vind het een fijn zadel! Onderhoudsvrij en hij zit heerlijk! Nooit meer spierpijn na een lange buitenrit en ik blijf ook veel beter in het zadel zitten bij een bok of schrikreactie gezien je meer ' in' het zadel zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:34

Over het woord "panelen" : dat is gewoon een (i.m.o.) slechte vertaling van het Engelse "panels".... het woord dat ze daar gebruiken voor zadelkussens :)

Een boomloos zadel met afneembare kussens wordt dan (slecht vertaald) een boomloos zadel met afneembare panelen.
Dat woord geeft de indruk dat het meer is dan een kussentje...maar origineel betekent het woord "panel" gewoon "zadelkussen".

Het VPS-systeem van Barefoot is toch wel wat meer dan alleen een stel kussentjes hoor :)

De allereerste Barefoots hadden geen kussentjes. Na een paar jaar werd er wel een setje inlages ingebouwd in de zadels waardoor ze wel dunne kussentjes kregen. Dat is redelijk vergelijkbaar met de wat goedkopere zadeltjes met kussentjes zoals ze her en der aangeboden worden.

Na een jaartje zijn deze simpele kussentjes bij Barefoot veranderd in het VPS systeem en zijn de prijzen ook wat verhoogd om dat te kunnen bekostigen.

Het VPS is niet 1 kussentje , maar bestaat uit verschillende lagen die met en tegen elkaar in werken om het gewicht van de ruiter over een grotere oppervlakte te verdelen , terwijl het zadel toch soepel genoeg blijft om de contouren van de rug / schoft / schouder te blijven volgen.

Het is ook weer geen top-secret NASA project :P Maar het zit wel wat ingewikkelder in elkaar dan gewoon een kussentje :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:37

Ik heb geen ervaring met de Libra, wel heb ik zelf sinds september 2009 de Barefoot drytex cheyenne. Het zadel ziet er ondanks veelvuldig gebruik nog heel netjes uit. Enige minpuntje is dat de beugelriemen kunnen "kraken" ivm het materiaal. De drytex is makkelijk in onderhoud, een beetje water erover en hij is schoon. Ik zou persoonlijk voor de Barefoot gaan, vraag eens een testzadel aan!

maartjeqween

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:25

Ik heb een barefoot cheyenne gehad (net verkocht) het is een super zadeltje en je hebt een stuk meer contact met het paard. Ik wilde persoonlijk toch minder en ben nu aan het kijken voor een luxe barebackpad. Ik zou voor de Cheyenne gaan ;)