Nieuw hoofdstel, pony ineens erg sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Nieuw hoofdstel, pony ineens erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:32

Hoi!

Ik heb sinds 3 dagen een nieuw hoofdstel voor mijn pony. Heb er de eerste dag meteen mee gereden, maar ik vond haar op links ineens erg sterk, terwijl ze dat eigenlijk al een hele tijd niet meer is geweest. Ik dacht dat het misschien toeval was en was benieuwd hoe het vandaag zou gaan, maar helaas ging het nu weer precies hetzelfde.

Herkent iemand dit? Ik heb geen ander bit ofzo.. Maar het hoofdstel is natuurlijk nog wel een beetje stug. Ze is echter alleen sterk op links..

Anoniem

Re: Nieuw hoofdstel, pony ineens erg sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:33

Zit je neusriem misschien net even wat strakker als bij je vorige hoofdstel? Misschien dat het haar irriteert ofzo?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:39

ligt het bit niet ineens een stuk lager/hoger in de mond? is de frontriem groot genoeg, als deze te klein is kan dit een nare druk op de slapen geven of irriteert het de huid rondom het oog. En de neusriem, zit die hoger of lager, is het een ander type, is hij dikker of dunner, zit de neusriem strakker of losser..

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:57

@ eefj33: Nou, het is wel zo dat het leer wat stugger is, omdat het hoofdstel nog nieuw is. Maar ik heb om die reden de neusriem expres nog vrij los zitten.

@ Tammy_: Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, maar het bit ligt bijna precies even hoog als bij m'n vorige hoofdstel. De frontriem is groot genoeg, dat weet ik zeker. Het is voor de rest hetzelfde type hoofdstel, maar de neusriem is iets dikker en zit iets hoger.
Wat me wel opviel, is dat de riempjes van de neusriem (dus niet de neusriem om haar neus zelf, maar het riempje dat over de zijkanten van haar hoofd loopt, is geen naam voor geloof ik?) vrij dicht tegen haar jukbeenderen aan zitten. Ze zitten niet erg strak, maar ik kan me voorstellen dat dit wel zou kunnen irriteren. Hoe dit bij m'n vorige hoofdstel zat, weet ik eigenlijk niet, daar ga ik morgen eens naar kijken.

Ik zal zo eens een foto plaatsen van hoe het hoofdstel zit bij haar, heb er gister toevallig foto's van gemaakt.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 21:17

Dit is een foto van hoe het hoofdstel zit. Heb even met een rondje aangegeven wat ik net bedoelde met dat die zijkanten van de neusriem tegen haar jukbeenderen aan zitten:

Afbeelding

Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze hier gewoon echt sterk in haar mond van wordt, dan lijkt me het juist meer een probleem met het bit. Maar ik heb dus nog hetzelfde bit en hij ligt op dezelfde hoogte in haar mond. :? Vind het ook zo vreemd dat ze alleen op links sterk is.. Het klinkt eigenlijk gewoon als toeval, maar ik vind het zo vreemd dat ze dit juist doet nu ik een ander hoofdstel heb.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:19

En als je even je andere hoofdstel in doet, doet ze dan ook nog zo? Het kan namelijk wel toeval zijn.. :o

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 22:37

Dat ga ik morgen idd even bekijken, ben wel benieuwd hoe het gaat met haar oude hoofdstel. En als ze dan weer fijn loopt, ga ik m'n nieuwe hoofdstel helaas terugbrengen.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 17:32

Vandaag weer ermee gereden, weer heel sterk. Toen heb ik m'n oude hoofdstel omgedaan en ze liep meteen een stuk fijner. Voelde duidelijk verschil in haar mond. Dus zal hem helaas terug moeten brengen..

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:46

Op de foto lijkt je sperriem ook erg strak te zitten... Het zou zo kunnen zijn dat je neusriem strakker zit zoals eerder gezegt... Ik zou het nog een keer proberen met de neusriem vrij los... Was je oude hoofdstel ook met brede neusriem?? De breedte van de druk is natuurlijk ook anders dan...

Mag je het hoofdstel overigens nog wel retourneren nu het gebruikt is??

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:03

Die riempjes aan de zijkant zijn de bakstukken :)

Het kan ook zijn dat het hoofdstel omdat het minder soepel is minder meebeweegt en dus haar iriteert?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:24

Je kunt je oude hoofdstel pakken en daar dan telkens onderdelen van vervangen door nieuwe, als je pony sterk wordt zit het vast in dat onderdeel :) Als je al een paar keer met een hoofstel hebt gereden kun je het meestal toch niet meer terugbrengen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:29

Je hebt er een ontzettend brede neusriem opzitten, daar zou een oorzaak in kunnen zetten. Heb het ook gehad met een paard dat ik gereden heb. Prachtig nieuw hoofdstel, met een oversized brede neusriem en opeens was het paard niet meer te sturen. Het kan er zeker mee te maken hebben. Probeer anders eens je oude neusriem op het nieuwe hoofdstel.