Jong paard wisselen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cor__

Jong paard wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:59

Heey Bokkers.

Mijn paard doet onrustig met zijn hoofd als hij het hoofstel in heeft .
Hij hapt echt naar het bit en zit alleen maar te kauwen , het is eigelijk een beetje irritand.
Ook met rijden reageert die niet helemaal lekker op het bit , ( weet niet of dit te maken heeft met de groenigheid ? )
Ik dacht dat het aan het bit lag , ( dubbelgebroken watertrens) maar heb ook andere bitten in gedaan , en daar deed die hetzelfde.
Mijn instructrice zei dat het kan komen doordat hij aan het wisselen is. ( nu 4,5 bijna 5 jaar), maar wist ze ook niet zeker.
Het bit hangt ook op de goeie lengte ! Niet te los en niet te strak. ( ziet ongeveer 2 plooitjes en zit niet tegen de tanden aan)
Zou het kunnen dat het komt door het wisselen ?
Anders laten we de tandarts even kijken.
Heb namelijk niet het idee dat het aan het bit ligt.
Reacties zijn welkom ! (:

Paardendekje

Re: Jong paard wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:29

Mijn 4,5/5 jarige paard deed dit eerst ook een beetje, maar niet zo extreem zoals je beschrijft.
Ik denk, net als je instructrice, dat het aan het wisselen ligt, want die van mij deed het dus alleen wanneer ik weer een bultje zag komen in zijn mond, waar later dan een tand door kwam. Wij hebben vorig jaar een tandarts laten komen, die heeft er wat haakjes afgevijld en z'n wolfstandjes getrokken en toen was het over.

Succes ermee, want ik begrijp dat het best vervelend is.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:35

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:38

Het kan zeker zijn dat je paard nog aan het wisselen is, zoals je beschrijft is dat wel het geval. De ene reageert hier feller op dan de andere. Mijn merrie had / heeft er ook last van (4,5 jaar) De link die Ladypaard geeft is heel handig! Ik zou altijd een tandarts laten komen om te kijken. Misschien moeten er ook wat vervelende haken af.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:20

Het kan inderdaad van het wisselen komen, maar ook dat ie nog moet leren het bit aan te nemen. Veel jonge paarden willen nog wel eens rommelen met het bit.

Een bus trensje is sowieso wel rustiger als een water trensje, maar daar merk je niet met 1 of 2 keer verschil mee. Wel na een wat langere tijd.

Cor__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 22:39

Okeee bedankt allemaal .

We gaan hier wat mee doen , denk de paardentandarts laten komen
om er naar te laten kijken.

Hopelijk merk ik wat verschil en is die wat rustiger met het bit!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:56

Sorry, verkeerd antwoord, je had zelf al gezien :P
Vond het ook verstandig om even een tandarts te laten kijken :P