Welk bit is het meest geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen_B

Welk bit is het meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 14:05

:wave:

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen met diverse bitten en wanneer ze gebruikt worden. Er zijn zoveel soorten dat je
soms door de bomen het bos niet meer ziet :')
Het paard dat ik momenteel rijdt, blijft net een tikje te hangerig aan het bit. Ik heb haar eerder met een simpele dubbelgebroken
bit gereden en nu heb ik er een dubbelgebroken bit van aurigan in. Hebben jullie nog ervaringen met andere bitten?

(Ik zit niet te wachten op reacties als, meer schakelen etc. want dat doen we wel. Ben gewoon op zoek naar
een oplossing die het iets eenvoudiger maakt! :) )

magda_90

Re: Welk bit is het meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:10

Kijk eens rond op mijn website www.paardenbitten.nl, wellicht helpt je dat verder met de zoektocht. Verder zorgt de ruiter ervoor hoe het paard zich uit tijdens arbeid.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:12

Ligt mede aan de oorzaak waarom het paard hangerig is.. Misschien nog niet voldoende in balans. Of gewoon beren sterk. Mijn paard is écht erg sterk en i.v.m Reuma in een paar vingers kan ik heen paard hebben wat op mijn hand rust. In dit paard heb ik een complete bitten winkel geprobeerd enkel/dubbel gebroken correctie bitten maar niets waar die lichter of minder drammerig op werd. Nu heb ik een dubbelgebroken pellham bit met rubber, en moet zeggen dat ik nu aan wat licht contact genoeg heb om hem fijn te laten lopen.
Voor mij was dit dus de laatste oplossing.. Vrij scherp bit, maar het bit is zo scherp als de ruiter hand hem maakt
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 14-02-12 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:13

RT-P >> HAR

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:29

Ik denk dat je gewoon moet gaan proberen. Zelf rij ik met een ongebroken trens, mijn paard vind het erg fijn!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:04

Heb ook een tijd terug een merrie gereden die hangerig was. Naast rijtechnisch er aan werken, heb ik diverse bitten geprobeerd. Totdat ik bij een ongebroken bustrensje uit kwam. Daar liep ze erg fijn op.

Denise_billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:54

ik rij met dubbelgebroken watertrens met een plat tussenstukje. soms leggen de problemen van het paard niet altijd bij het bit.. het kan ook vaak aan het paard of de ruiter leggen. want het paard kan bijvoorbeeld niet genoeg op 4 benen lopen. soms werkt het ook als ze gaan hangen je ze iets been geeft laten ze vaak weer wat losser.