'front gussets, k-panel, d-panel, trapezium panel' zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

'front gussets, k-panel, d-panel, trapezium panel' zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 09:39

Na lang zoeken en tobben met dressuurzadels zijn we er uit dat mijn paard een zadel met bovenstaande zadelpanelen moet hebben. Er is alleen wel verschil tussen de panelen en ik zou graag willen weten of iemand meer kan vertellen over dit soort panelen en hun verschillen.

Ik zoek informatie over welke types zadels nog meer over dit soort 'front gussets' of k-panel, d-panel, trapezium panels' beschikken of wat de kosten zouden zijn om dit in een zadel te bouwen. En welke dan het beste zouden zijn.

Volgens informatie zou ik bv een Black Country Eden moeten hebben voor mijn paard. Zij is niet een stereotype paard met een 'dipped back' heeft ook geen hoge smalle schoft wat je daar vaak bij aantreft, maar wel een uitstekend schouderblad/knobbel en spieren die constant tegen het kussen of zadel aan botsen.

Haar spieren zijn breed en lopen lang door en heeft een brede, platte rug.

Probleem is bij bijna elk zadel dat het voorover gaat kiepen, dwz, de achterkant komt omhoog. Smallere boommaat om dit te voorkomen (wat ik kreeg aangemeten) knelt uiteraard achter de schouder en botsende schouderspieren e.d. brede boommaat kiept voorover (samen met mij).

Mijn budget laat het na een zadeltje of 10, ook nieuw aangemeten door goede zadelpassers, variërend in boommaat 31 tot 34!, voorlopig niet meer toe een zadel op maat te laten maken.

Zadels die ik heb gehad: Massimo, Wintec diverse modellen, KN diverse modellen, Startrekk Boomloos dressuur, Zaldi, Prestige en Equestor. Ik heb nu nog een Equestor Contour Master vanwege de 'half panel' kussens met een frontriser eronder.

Het beste is nu rijden met een ruime boommaat (medium/wide) met een frontriser, maar dat is geen oplossing.

Zie foto's voor idee van haar rug. Ze loopt graag voorwaarts-neerwaarts en daar zijn ook de meeste problemen mee.

Afbeelding Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:07

zo op de foto te zien, zie ik absoluut geen problematische rug om een goed zadel aan te meten.
de rug is iets welvend (juist fijner dan een strakke rechte rug) en een mooie schuine schouder lijn.
ik ben erg benieuwd (aangezien ik zelf zaldi verkoop) welk zaldi zadel je op haar rug hebt gehad.

welk probleem ervaar je als ze voorwaarts neerwaarts beweegt?
klappert het zadel? komt het alleen achter los van de rug?
vergeet niet, dat een nieuw zadel (de kussens) zich moeten vormen naar de paardenrug
klapperen mag niet, maar iets los van de rug, bij een nieuw zadel achter bij de kussens is geen probleem en gaat zich (bij de goede merk) zadels vanzelf vormen naar haar rug.

zelf zit ik bij haar te denken aan een zaldi san Jorge
diepe zit (en dus diepe lepel)
dat moet je zelf als ruiter dan wel prettig vinden

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 12:47

Hoi Nombrado, wij kennen elkaar, ik zal je nog even een pb sturen (in positieve zin!)

Ze heeft een Zaldi New Kent gehad, aangemeten op boommaat 33 en na een half jaar moest hij versmalt worden naar 31,5 en opgevuld worden voor. Gaat er een belletje rinkelen ;)! Ze had deuken achter haar schouders gekregen. Dat kan natuurlijk nooit goed zijn, toch?

Andere Zaldi hebben wij ook gepast, maar deze lag het beste.

Bij ALLE zadels komt de druk (uiteindelijk weer) op de voorkant achter de schouders en gaan ze uiteindelijk naar voren kiepen. Ik wordt ook naar voren gegooid als zij voorwaarts neerwaarts loopt. Ze vertoont ook vluchtgedrag, gaat hangen en rennen. De kussens dragen niet aan de achterkant, dit gebeurt bij alle zadels, tenzij je de voorkant ophoogt.

Eerst dacht je dat het kwam door een te ruime boom, maakte je die gewoon smaller (wat zadelmakers/passers ook deden), dan ligt hij ook vanzelf goed bij wijze van. Ze gaan dan uiteindelijk bruggen in de voorste/middelste delen van het zadel en/of knellen achter haar schouder en stoten haar schouderbladen tegen het zadel/krijgt ze bulten voor de wrongen/kussens.

Het werkt dus het beste als ik het zadel aan de voorkant een ruimere boommaat laat en een frontriser eronder doe. De Deuber Startrekk, jouw wel bekend denk ik, dressuur lag heel netjes, maar daarin had ik te weinig balans en werd ik steeds voorover gegooid. Ik heb bij jouw op de Deuber Maxima gezeten geloof ik? Geweldig zadel, met meer steun dan de Startrekk, zou ook een hele goede optie zijn, ook vanwege de half panels, maar daar moet ik nog even flink voor doorsparen, en 2e hands niet te krijgen helaas.

Ik ben dan benieuwd wat dan de oplossing zou moeten zijn, en de tip die ik kreeg was een zadel met front gussets of D- dan wel K- panel etc.

nombrado

Re: 'front gussets, k-panel, d-panel, trapezium panel' zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:06

haha, ja, ik zie nu dat jij het bent...
De deuber verkoop ik niet meer
teveel problemen mee en slechte fabriekservice

maar als je zo gecharmeerd was van de maxima? kan ik je echt van harte de zaldi san jorge eerder aanbevelen
daarin kan je als ruiter super je bekken ontspannen. Heeft opties als voorste singelstoot elastiek en eventueel een uitsparing voor de schouder (als het nodig is)
de boomvorm is anders dan de new kent of maxima. Tot nu toe vind ik het het neusje van de zalm
wel is het belangrijk bij die diepe zit, om de ruiterzit, inchmaat goed te nemen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 13:19

Ik heb net even zitten kijken ja, de kussens zien er interessant uit, het is wel hetzelfde idee. Ook korte panels. Doe mij maar een diepe zit hoor, ik ben mijn balans snel kwijt bij haar en daar heeft zij ook niks aan, maar met een halfdiepe zit red ik me ook nog wel :D.

Ze heeft bijvoorbeeld ook een Hanover gepast en de Doma Classic, dat was helemaal niets. Bedankt voor je tips!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:47

Mij zeggen die panelen niet zoveel, maar misschien moet je Ninon Schutte van het Zadelatelier een keer laten kijken, misschien heeft zij een boom die geschikt is voor jouw paard en het zadel wordt daar dan omheen gebouwd. Ik zit er nog over te dubben... 't kost een paar euro's!

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:03

Je kunt ook eens bij Sommer kijken. Zei kunnen de boom veranderen door het warm te maken, zijn fijne zadels.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:07

Heb je al eens aan een kieffer gedacht?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 09:25

Ik geloof al die zadelmakers wel en de types ook wel. Ik wil eigenlijk gewoon meer informatie over deze type kussens. Ik heb momenteel het budget niet om een zadel op maat te laten maken, Ik heb al 2x een nieuw zadel na een half jaar met dik verlies moeten verkopen omdat niet meer bleek te passen.

Ik zoek meer een antwoord op deze vraag:

Citaat:
Ik zoek informatie over welke types zadels nog meer over dit soort 'front gussets' of k-panel, d-panel, trapezium panels' beschikken of wat de kosten zouden zijn om dit in een zadel te bouwen. En welke dan het beste zouden zijn.

Over Ninon Schutte hoor ik overigens verder alleen maar positieve dingen, Tessebess!

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:27

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 09:43

Dank je wel!

klumpertje schreef:
Als je op de site van mijn ouders kijkt kun je de prijzen en uitleg over verschillende panelen bij Black Country zien.
http://www.rielklumper.nl/black.asp

Ik ga een 2e hands Kent & Masters dressuur passen. Ik heb de naam van jullie site ook doorgekregen helemaal vanuit de USA, van Kitt Hazelton als zeer goede passers :) omdat ik via haar (zeer informatieve!) blog heb gemailed over wat voor zadel ik voor mijn paard zou moeten hebben en of de Black Country Eden vanwege die kussens wat voor haar zou zijn.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:17

Helemaal vanuit de USA :wow: Wel leuk om te horen! Succes met passen!