Ik zoek informatie over welke types zadels nog meer over dit soort 'front gussets' of k-panel, d-panel, trapezium panels' beschikken of wat de kosten zouden zijn om dit in een zadel te bouwen. En welke dan het beste zouden zijn.
Volgens informatie zou ik bv een Black Country Eden moeten hebben voor mijn paard. Zij is niet een stereotype paard met een 'dipped back' heeft ook geen hoge smalle schoft wat je daar vaak bij aantreft, maar wel een uitstekend schouderblad/knobbel en spieren die constant tegen het kussen of zadel aan botsen.
Haar spieren zijn breed en lopen lang door en heeft een brede, platte rug.
Probleem is bij bijna elk zadel dat het voorover gaat kiepen, dwz, de achterkant komt omhoog. Smallere boommaat om dit te voorkomen (wat ik kreeg aangemeten) knelt uiteraard achter de schouder en botsende schouderspieren e.d. brede boommaat kiept voorover (samen met mij).
Mijn budget laat het na een zadeltje of 10, ook nieuw aangemeten door goede zadelpassers, variërend in boommaat 31 tot 34!, voorlopig niet meer toe een zadel op maat te laten maken.
Zadels die ik heb gehad: Massimo, Wintec diverse modellen, KN diverse modellen, Startrekk Boomloos dressuur, Zaldi, Prestige en Equestor. Ik heb nu nog een Equestor Contour Master vanwege de 'half panel' kussens met een frontriser eronder.
Het beste is nu rijden met een ruime boommaat (medium/wide) met een frontriser, maar dat is geen oplossing.
Zie foto's voor idee van haar rug. Ze loopt graag voorwaarts-neerwaarts en daar zijn ook de meeste problemen mee.
! Ze had deuken achter haar schouders gekregen. Dat kan natuurlijk nooit goed zijn, toch?
.
omdat ik via haar (zeer informatieve!) blog heb gemailed over wat voor zadel ik voor mijn paard zou moeten hebben en of de Black Country Eden vanwege die kussens wat voor haar zou zijn.
Wel leuk om te horen! Succes met passen!