Witte haren door zadeldruk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Witte haren door zadeldruk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 00:27

Ik heb een WOW zadel voor mijn 4,5 jarige arabier, die sinds een half jaar onder het zadel is. Zelf heb ik het idee dat door de spierontwikkeling het zadel niet goed meer goed past. Tevens is mij opgevallen dat aan beide kanten van de rug op het plaats van het zadel witte haren tussen de bruine haren ontstaan. Vind dit zelf erg vreemd, aangezien ik niets aan de huid kan voelen en de haren niet op een plek ontstaan, maar verspreid zijn over de normale vacht. Om mijn paard geen risico te laten lopen, rijd ik nu niet en laat in ieder geval de pasvorm van het zadel nakijken.

Ik ken aleen zadeldruk bij andere paarden als je echt dingen aan de huid voelt of de haren op een plek waar het weefsel beschadigd is wit worden op plek, maar haren die wit worden verspreid over de vacht? Echter valt wel op dat het aan beide kanten van het zadel net achter de ouders witte haren tussen de normale vacht ontstaan?

Wat zou dit kunnen zijn?

Appelmoes_11

Re: Witte haren door zadeldruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:57

Ik denk dat het toch drukplekken zijn. Witte haren bij je zadel zijn in ieder geval niet in orde. Goed dat je je zadel laat nakijken!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 07:20

Als het echt alleen onder het zadel is lijkt het er toch mee te maken te hebben. Je hoeft niet altijd iets aan de huid te voelen. Ik denk dat het inderdaad verstandig is je zadel na te laten kijken door een goede fitter. Dit hoort zeker bij zo'n zadel niet te ontstaan. Hoe is je paard met rijden? Wel ontspannen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 07:28

Zijn de witte haren verspreid over een groter oppervlak?
Misschien is het wel een allergische reactie of gewoon irritatie van de huid. Kan door bijv het dekje komen of dat er losse haren onder/aan het dekje zitten die gaan irriteren. Daar kan je ook nog eens naar kijken.

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 07:49

Witte haren op de plek waar het zadel zit is meestal een indicatie van drukplekken...
Eerste stap die ik zou ondernemen is zadel laten checken... zeker met een wow zadel. Er zit lucht in. En als je paard veranderd in de bespiering is een check geen overbodige luxe.

ElonaPepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:32

Soms komen er ook witte haren doordat het paard geschoren is etc.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:14

Heb de rug en het zadel laten checken en er moest inderdaad heel wat aan het zadel worden aangepast. Ben zo blij, dat ik erg vroeg genoeg bij was. Ja, een jong paard verandert snel in de bespiering!