zadelboom maten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauraxM

zadelboom maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:48

Hallo,

ik moet een zadel aanschaffen voor mijn NRPS pony.
Ik heb hier alleen ontzettend weinig verstand van.

ik vraag me bijvoorbeeld af wat voor een boommaten er zijn,
en hoe je kunt weten welke maat je pony heeft.

:S

mijn pony is ongeveer 1.45 en vrij slank, maar van nrps'ers weet ik dat
ze vaak wel een brede rug hebben...

Kan iemand mij helpen?

Liefs Laura

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:51

Dat zijn dingen die je aan een zadelmaker over moet laten.
Boommaat alleen is niet alles. De kussen moeten goed passen, de pasvorm moet goed zijn. Heeft je paard een hoge schoft of bijna geen. De lengte van het zadel is van belang. Mag nooit over de 18de rib komen. Verder moet het ook voor de ruiter passen en moet je er goed in zitten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:28

boommaten kun je moeilijk iets van zeggen, bij vrijwel elk merk wordt dit weer anders gemeten of een andere naam gegeven...
enige dat je kunt doen is passen met een ervaren iemand erbij...

nombrado

Re: zadelboom maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:00

je kan het zelf opmeten
neem een ijzerdraadje van 42 cm
doe die door de helft en vouw die over de schoft ter hoogte van de schouder. (dikste deel)
haal hem er voorzichtig af, en meet de 2 onderste punten met een cm.
mocht je een zadel tegenkomen
teken dan met een krijtje, aan beide zijde van de voorkant boom 21 cm naar beneden. en meet de 2 punten
hier kan je een beetje een voorbeeld vanaf halen
http://www.equusdomus.eu/index_.php/medicion/

de takken van de boom, is per merkzadel wel verschillend
ook hanteert elk zadel zijn eigen maattabellen. de een doet het in cm (waarbij het dus wel van belang is te weten hoe lang de takken zijn) de ander werkt met small/medium/mediumlarge/large/xlarge

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:44

Boommaten verschillen inderdaad per merk. De gehele pasvorm van het zadel verschilt ook per merk en type. Het beste is om een zadelmaker te laten komen die het kan opmeten en meerdere merken zadels kan passen die jij vervolgens weer kan proberen. Het is belangrijk dat het zadel op je paard past, maar ook erg belangrijk dat je er zelf goed op kan zitten. Succes!

KimmLoveTenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:58

Als ik jou was zou ik gewoon een zadelmaker even laten kijken, dan weet zeker dat het zadel goed ligt en je paardje geen last krijgt van zn rug!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:02

dat is de vraag niet van de TS
Ik vind het heel verstandig van haar, om informatie te verzamelen en zelf meer kennis op te doen.
onder de zadelmakers lopen er ook behoorlijk wat prutsers in de rondte

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:11

nombrado schreef:
dat is de vraag niet van de TS
Ik vind het heel verstandig van haar, om informatie te verzamelen en zelf meer kennis op te doen.
onder de zadelmakers lopen er ook behoorlijk wat prutsers in de rondte

Jouw advies is incompleet, het zegt alleen maar iets over een onderdeel van het passen van een zadel. Alleen de boommaat opmeten zegt nog niets over de pasvorm. Ik ben het met je eens dat het wel verstandig is om je er zelf ook in te verdiepen, zo heb ik een keer een zadelpasser bij mijn paard gehad die beweerde dat de boommaat prima was, terwijl deze echt te breed was (viel bijna op de schoft). Het mag duidelijk zijn dat ik daar niets heb gekocht.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:19

je moet je ook eens afvragen wil je een zadel met een vaste boommaat of met een verwisselbare boom.

want bij wintec heb je bv met vaste en verwisselbare boom zie hier matn wintec http://www.ruitersport.com/losse-bomen- ... adels.html

stubben heeft 29/30 is smalle boom,31/32 medium boom(dit zijn meestal de gangbaarste maten,en 33/34 brede boom.

kieffer heeft een zadelboom die verbreed en versmald kan worden door de zadelmaker,dus aanpasbaar

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:44

_Dune_ schreef:
Jouw advies is incompleet, het zegt alleen maar iets over een onderdeel van het passen van een zadel. Alleen de boommaat opmeten zegt nog niets over de pasvorm. Ik ben het met je eens dat het wel verstandig is om je er zelf ook in te verdiepen, zo heb ik een keer een zadelpasser bij mijn paard gehad die beweerde dat de boommaat prima was, terwijl deze echt te breed was (viel bijna op de schoft). Het mag duidelijk zijn dat ik daar niets heb gekocht.

en ik zeg iets, wat je als ruiter namelijk prima zelf kan doen, en je er in kan verdiepen. Zo kan er heel wat paardenleed voorkomen worden.
Het is je plicht als paarden eigenaar je zo goed mogelijk te verdiepen in alle facetten
daar hoort zadel passen ook bij.
helaas wordt het door sommige zadelpassers nog wel eens mysterieus en geheim gehouden
ik houd van openheid...heb heel wat zadels in mijn leven gepast, geprobeerd, en getest, zowel voor paarden als voor de ruiter.
dan nog steeds is het voelen of je paard er goed onder loopt 1 van de essentiële punten.
eerst zorg je dus voor het passen, (boommaat en vorm zadel passend paard) dan wordt het zadel in de beweging getest, dan onder de ruiter rijdend gevoeld.
een paardeneigenaar kan zelf prima voelen, of een zadel zorgt voor een betere beweging van een paard of hem belemmerd.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:48

Ik ben het ook helemaal met je eens hoor Nombrado. Ik vond het alleen jammer dat je alleen maar een tip geeft over de boommaat, daardoor leek het alsof dat alles was waar je naar moet kijken.
TS, op youtube zijn ook filmpjes te vinden over het passen van zadels. Als je op saddle fitting zoekt, dan zul je vast wel iets vinden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:14

_Dune_ schreef:
Ik ben het ook helemaal met je eens hoor Nombrado. Ik vond het alleen jammer dat je alleen maar een tip geeft over de boommaat, daardoor leek het alsof dat alles was waar je naar moet kijken.
TS, op youtube zijn ook filmpjes te vinden over het passen van zadels. Als je op saddle fitting zoekt, dan zul je vast wel iets vinden.

heb je een link van die filmpjes?
ik ben daar wel benieuwd naar

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:40

Het lijkt me raar dat je het kunt meten met een stuk van 42 cm en dan op willekeurige zadel ook 21 cm te meten en dan te weten of de boommaat goed is. Op een zadel met een rond kopijzer en niet zo'n hoge voorkant kom je dan volgens mij op iets heel anders uit dan bij bijvoorbeeld een zadel met V-vormig kopijzer en een hogere voorkant. (bijvoorbeeld verschil tussen zadel met vlakker zit en diepe zit). Die methode lijkt me te simplistisch.

Ik leg een ijzerdraadje over de schoft, teken dat op karton en knip het karton uit. Dan kun je dat stuk karton voor zadels houden en zien of ze even breed zijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:59

nombrado schreef:
heb je een link van die filmpjes?
ik ben daar wel benieuwd naar

Die heb ik niet zo bij de hand, dan moet ik even gaan zoeken naar een filmpje die in mijn ogen wel klopt. Met google en zoekfunctie op youtube zul je er vast wel een paar vinden.
Harmen, dat lijkt me inderdaad een betere optie dan alleen de ruimte tussen het uiteinde van de takken meten.