de Zaldi Schooler.
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... es/5_0.jpg
Het testen is gebeurd op mijn 11 jarige PRE, Gemelo.
Gemelo heeft een extreem ronde brede schoft en schouders, maatje 34.
Kort in de rug.
Er wordt tegenwoordig al gauw geroepen dat zadels te lang zijn.
Wat mij altijd verbaasd, daar er al jaren gereden wordt met Campera zadels in Spanje en er nooit problemen aldaar mee ontstaan zijn.
De kussens zijn breed en lopen wijd door.
De lepel van de boom is super gevormd voor het bekken van de ruiter en goed verend.
Het opstappen vereist wel even wat vaardigheid, daar je wat hoger moet opstappen dan je gewend bent met een dressuurzadel
Eenmaal in je zadel (meer zetel te noemen
) heb je een mooi contact met je paard, ondanks de dikke met wol gevulde kussens.Gemelo had er zin in, had heel wat schoudervrijheid , bewoog makkelijk en soepel.
Allereerst had ik de beugels wel erg lang, maar door de vrije, maar toch ontspannen zit van het zadel, gaf dat geen problemen.
Zelfs met dit zadel, is er op de lichte bovenbeendruk het paard al makkelijker terug te rijden en de dikke kussens vormt dus geen belemmering voor het rijden op je zit.
De suède zitting geeft je wat minder glijdend gevoel (stabieler) maar ik denk dat je als ruiter hierin wel een broek zal moeten nemen zonder suede zitting. Anders is het stroef op stroef.
Andere optie kan zijn de leren uitvoering of een bontje erop (ook prettig met deze koude dagen)
De beenligging is niet teveel beperkt door een beenwrong, of dikke wrong , maar een subtiele wrong waar je been makkelijk in een klassieke houding achter kan liggen.
Super fijn zadel om onafhankelijk te leren zitten.
De zit van de ruiter voelt in dit zadel stabiel , maar toch onafhankelijk. Vrij in de beweging in je bekken en je zit, maar zeker bokproef!
Heeeeeeeeeeeerlijk zadel om ook ellenlange buitenritten te maken. Moe wordt je er niet in
Het dressuur rijden, is zeker mogelijk met dit zadel
Gemelo reed met gemak een paar passen piaffe en passage uit en kon zeer makkelijk mooi verzameld aanspringen in een verzameld galopje.
Bij het verlengen van hals, kon hij met gemak zijn neus naar beneden krijgen.
Voor diegene die graag een suède uitvoering willen nemen, adviseer ik wel met een jodphur schoenen/ rijbroek te rijden en niet met laarzen (vooral als je een onrustig onderbeen hebt) daar krijg je toch wel slijtplekken van aan de onderzijde.
Voor iemand die wat anders wil, dan een standaard dressuurzadel zeker een zeer fijn zadel, zowel geschikt voor dressuur als voor buitenrijden.
De zaldi Schooler is verkrijgbaar in verschillende kleuren, zowel in leer als suède.
ook is tegen meerprijs de optie leer en combinatie suède een optie.
Zoals de zitting in suède en de zweetbladen in leer. Op deze manier voorkomt het de slijtplekken op de zweetbladen als je gewend bent met laarzen te rijden.
. Maar je hebt je ervaring mooi beschreven! Het is dat ik zelf een WPN´er heb