Test ervaring zadels Zaldi Schooler Suede

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Test ervaring zadels Zaldi Schooler Suede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 09:22

Het is (ondanks het weer) weer tijd voor een verslag van mijn ervaring met een spaans Campera zadel
de Zaldi Schooler.
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... es/5_0.jpg
Het testen is gebeurd op mijn 11 jarige PRE, Gemelo.
Gemelo heeft een extreem ronde brede schoft en schouders, maatje 34.
Kort in de rug.
Er wordt tegenwoordig al gauw geroepen dat zadels te lang zijn.
Wat mij altijd verbaasd, daar er al jaren gereden wordt met Campera zadels in Spanje en er nooit problemen aldaar mee ontstaan zijn.
De kussens zijn breed en lopen wijd door.
De lepel van de boom is super gevormd voor het bekken van de ruiter en goed verend.

Het opstappen vereist wel even wat vaardigheid, daar je wat hoger moet opstappen dan je gewend bent met een dressuurzadel
Eenmaal in je zadel (meer zetel te noemen :D :+ ) heb je een mooi contact met je paard, ondanks de dikke met wol gevulde kussens.
Gemelo had er zin in, had heel wat schoudervrijheid , bewoog makkelijk en soepel.
Allereerst had ik de beugels wel erg lang, maar door de vrije, maar toch ontspannen zit van het zadel, gaf dat geen problemen.
Zelfs met dit zadel, is er op de lichte bovenbeendruk het paard al makkelijker terug te rijden en de dikke kussens vormt dus geen belemmering voor het rijden op je zit.
De suède zitting geeft je wat minder glijdend gevoel (stabieler) maar ik denk dat je als ruiter hierin wel een broek zal moeten nemen zonder suede zitting. Anders is het stroef op stroef.
Andere optie kan zijn de leren uitvoering of een bontje erop (ook prettig met deze koude dagen)
De beenligging is niet teveel beperkt door een beenwrong, of dikke wrong , maar een subtiele wrong waar je been makkelijk in een klassieke houding achter kan liggen.
Super fijn zadel om onafhankelijk te leren zitten.

De zit van de ruiter voelt in dit zadel stabiel , maar toch onafhankelijk. Vrij in de beweging in je bekken en je zit, maar zeker bokproef!
Heeeeeeeeeeeerlijk zadel om ook ellenlange buitenritten te maken. Moe wordt je er niet in *D
Het dressuur rijden, is zeker mogelijk met dit zadel

Gemelo reed met gemak een paar passen piaffe en passage uit en kon zeer makkelijk mooi verzameld aanspringen in een verzameld galopje.
Bij het verlengen van hals, kon hij met gemak zijn neus naar beneden krijgen.

Voor diegene die graag een suède uitvoering willen nemen, adviseer ik wel met een jodphur schoenen/ rijbroek te rijden en niet met laarzen (vooral als je een onrustig onderbeen hebt) daar krijg je toch wel slijtplekken van aan de onderzijde.

Voor iemand die wat anders wil, dan een standaard dressuurzadel zeker een zeer fijn zadel, zowel geschikt voor dressuur als voor buitenrijden.

De zaldi Schooler is verkrijgbaar in verschillende kleuren, zowel in leer als suède.
ook is tegen meerprijs de optie leer en combinatie suède een optie.
Zoals de zitting in suède en de zweetbladen in leer. Op deze manier voorkomt het de slijtplekken op de zweetbladen als je gewend bent met laarzen te rijden.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:15

nombrado schreef:
Kort in de rug.
Wat mij altijd verbaasd, daar er al jaren gereden wordt met Campera zadels in Spanje en er nooit problemen aldaar mee ontstaan zijn.

Grappig om te lezen. Ik heb begin deze week nog een zadelmaker gesproken die verleden week in Engeland is geweest en daar te horen kreeg dat ze nu terug zijn aan het komen van de ´te lange´ zadels. Er schijnt een artikel over verschenen te zijn daar. Zodra diegene het had zou ik het doorgestuurd krijgen. Hier ben ik erg benieuwd naar!

Sorry, wel beetje off topic :o . Maar je hebt je ervaring mooi beschreven! Het is dat ik zelf een WPN´er heb ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:22

manon_lin schreef:
nombrado schreef:
Kort in de rug.

Grappig om te lezen. Ik heb begin deze week nog een zadelmaker gesproken die verleden week in Engeland is geweest en daar te horen kreeg dat ze nu terug zijn aan het komen van de ´te lange´ zadels. Er schijnt een artikel over verschenen te zijn daar. Zodra diegene het had zou ik het doorgestuurd krijgen. Hier ben ik erg benieuwd naar!

Sorry, wel beetje off topic :o . Maar je hebt je ervaring mooi beschreven! Het is dat ik zelf een WPN´er heb ;)

ow, dit soort informatie lees ik graag!!

Ik test (en verkoop) nu al jaren zadels. Ook de dressuurmodellen en er ontstond op een gegeven moment een hype, van kortere zadels, bredere kussenkanalen en grote bezwaren over te lange zadels.
Gek genoeg, met mijn zeer extreem korte paarden, ging ik juist problemen ondervinden van de korte kussens en brede kussenkanalen. Iets waar ik met de "te lange" zadels nooit problemen mee had.
Heb me een beetje laten meevoeren door de hype, maar er toch alweer een tijdje op teruggekomen.

ik zou het leuk vinden dit artikel toegestuurd te krijgen. Altijd erg interessant.
Ben toch weer blij, dat ik mijn eigen(wijze) gevoel volg :o

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:44

nombrado schreef:
Gek genoeg, met mijn zeer extreem korte paarden, ging ik juist problemen ondervinden van de korte kussens en brede kussenkanalen. Iets waar ik met de "te lange" zadels nooit problemen mee had.

En dat vind ik nu weer fijn te lezen! Ik heb zelf afgelopen jaar een maatzadel met extra korte kussens gehad (aangemeten op mijn paard, was zelf verbaasd over de korte kussens gezien paard 1.75m is) met als resultaat een paard dat niet meer wilde lopen en compleet in verzet ging. Niet uitgesloten dat het ook echt door de lengte van de kussens kwam, maar ik rij nu met een 'confectie' zadel met beduidend langere kussens en paardlief loopt weer! Langzaamaan krijgt ze weer de ruimte terug in haar gangen en ze begint weer fijn mijn hand te volgen. Een ware opluchting!!

Ik heb het met de desbetreffende persoon wel gehad over het hoe en waarom ze er van terug aan het komen zijn en dat kan ik goed volgen. Klinkt heel logisch en het advies was dan ook een zadel met bepaald type boom en zitmaat lekker wat ik fijn vind :D .

Btw, hetzelfde geldt overigens inderdaad voor de brede kussenkanalen. Té breed is namelijk ook mogelijk en creëert alleen maar extra druk op de rugspieren.

Vooral je (eigen)wijze gevoel blijven volgen :j

lailapri

Re: Test ervaring zadels Zaldi Schooler Suede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:15

Ik denk dat het vooral een probleem geeft als de kussens en het te verdelen gewicht of grotere inchmaat een probleem geeft, volgens mij kun je dan nooit de druk goed verdelen (kussens voor een 16 inch zadel met 17,5 inch zitting bijvoorbeeld, of iemand van 80 kilo op een 16 inch zadel ofzo).
Ik heb zelf vooral het probleem met een vreemd gevormde zadelboom wat niet om mijn nogal standaart pony's te vermaken valt maar waar meerdere mensen toch van zeggen dan het past. Veel bomen hebben toch een rare knik erin waardoor het niet helemaal de verloopt van de rug van het paard volgt, en als het paard wel wat weker is in de rug, komt de knik niet overeen met de vorm van het paard. Lastig want dit zijn wel de zadels waarvan veel mensen zeggen dat ze op veel paarden passen en die ik gekocht heb, zouden ook op veel verschillende dieren hebben gelegen.
Je kan dan beter een te lang passend zadel hebben ipv een mooi kort zadel met een boom die niet overeen komt met de rug.

Gimli_

Re: Test ervaring zadels Zaldi Schooler Suede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:48

Leuk, zo'n verslag!
Vind 't een onwijs mooi zadel, kun je ook iets zeggen over onderhoud ivm het suede?
Zweet, stof en dergelijke, hoe maak je 't schoon?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:40

Ik ben ook helemaal in love met dit zadel. Ik denk dat het heel veschikt is voor mijn barok gebouwde, stevige en korte Haffaloosa! Vooral die grijze suede....prachtig!