Welk dressuur zadel met veel schouder vrijheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Welk dressuur zadel met veel schouder vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 00:01

Hallo mede bokkers ;)
Ik heb even jullie advies maar vooral ervaringen nodig.

Vandaag is de zadelmaker geweest en mijn zadel ligt waarschijnlijk niet meer goed. Hij heeft hem mee naar huis in de hoop dat het aangepast kan worden.
Maar omdat ik toch rekening houd met een nieuwe ben ik een beetje aan het rond neuzen.

Mijn paard is klein en compact.
Het nadeel aan hem is dat hij behoorlijk brede schouder spieren heeft die vrij ver door lopen.
Hierdoor is een zadel met terug gesneden zweetbladen (kussens) het best.
Ik heb nu een Kentaur Medea 2:
Afbeelding

Ik heb laatst op een ander paard gereden op een Prestige top dressage en dat zat als een huis! Alleen geen idee of dat goed ligt op zijn schouders.
Vandaag op een Arno brandt zadel een proefritje gemaakt en dat zat ook super.

Mijn interesse gaat dus uit naar:
- prestige top dressage
- AB zadel
- Hulsebos
- of een ander goed merk wat iets terug gesneden is.

Mits het maar een diepe zachte zit heeft en lekkere dikke zachte kussens..

Kunnen jullie me helpen met jullie ervaringen? (liefst mensen met zelfde soort bouw, dus die brede en lange schouder spieren.)

Uiteraard komt de zadelmaker langs mocht ik een zadel op het oog hebben!!

Als je zo'n soort zadel 2e hand heb voor een leuke prijsje mag het altijd aangeboden worden ;)

lailapri

Re: Welk dressuur zadel met veel schouder vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:22

http://www.equestor.nl/nieuwe_zadels.htm
hier staan ook zadels tussen voor meer schoudervrijheid.
Ik heb zelf de classic en ben er erg blij mee, ook de zadelmakers die hem hebben gezien vinden hem super passen en er goed uitzien.

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:15

Prestige D1

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 10:27

edice schreef:
Prestige D1

Klinkt heel goed maar ik heb geen 3800 euro :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:31

Misschien is WoW wat voor je. De schoudervrijheid is groot, mede vanwege het flairsysteem. Door vulling met lucht in plaats van wol heeft het paard meer bewegingsvrijheid.

Daarnaast kun je het zadel helemaal specifiek per paard samenstellen waardoor je bij een korte rug bijvoorbeeld ook kortere kussens kunt nemen zonder dat de inchmaat (zitting) te klein voor de ruiter is. Ze zitten heerlijk zacht en hebben zachte kussens.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:32

Toen de zadelmaker hier kwam raadde ze Kentaur met klem af, omdat die heel snel te krap op de schouder wordt. Die zijn heel smal in elkaar gezet. Dus als je op zoek bent naar een zadel met schoudervrijheid weet ik niet of je de juiste keus thuis hebt liggen.

Voor de rest kan ik je niet echt helpen, ik ben zelf erg tevreden over de schoudervrijheid van mijn Startrekk, maar daar help ik je niet heel veel verder mee denk ik :Y)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 10:36

@ Daan: wow is indd ideaal maar dat is Weel niet handig om 2de hands te kopen omdat die juist zo verschillend kan zijn ;)
En nieuw is het te duur.
2 kennissen van mij hebben een wow en ga daar binnenkort wel even proefrijden.

@ Britt: het zadel lag schitterend om zijn schouders heen, alleen na 2 jaar is meneer wat breder geworden qua spieren en flink afgevallen qua vetjes. Dus het ligt niet goed meer.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:37

Daan_Ordeal schreef:
Misschien is WoW wat voor je. De schoudervrijheid is groot, mede vanwege het flairsysteem. Door vulling met lucht in plaats van wol heeft het paard meer bewegingsvrijheid.

Daarnaast kun je het zadel helemaal specifiek per paard samenstellen waardoor je bij een korte rug bijvoorbeeld ook kortere kussens kunt nemen zonder dat de inchmaat (zitting) te klein voor de ruiter is. Ze zitten heerlijk zacht en hebben zachte kussens.

Hier ga ik helemaal in mee.
Sinds mijn paard van een wolzadel naar een wow is gegaan is die me toch een partij ruimer gaan bewegen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:38

Ik heb mijn WoW ook 2ehands gekocht. Je kunt ook eerst een pas sessie met een fitter doen zodat je weet welke onderdelen je nodig hebt en dan zelf een 2ehands zadel zoeken.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 10:40

Dat is misschien wel een idee ;)
Toch maar even proefrijden op dat zadel van een kennis.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:41

Heb je ook een foto van je paard?
als je voor een zadel gaat kijken, let er dan op, dat de voorste singelstoot niet vanaf de boom loopt.
dat veroorzaakt namelijk de knellingen rond de schouders en het beperken van de schoudervrijheid.
het fijnste is nog 2 singelstoten in het midden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 10:43

Ik zal straks via de pc even een foto van hem plaatsen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:44

Don_Zhivago schreef:
Ik zal straks via de pc even een foto van hem plaatsen.

oke
handig zou zijn de zijkant van het paard, zonder zadel, dat je de schouderlijn kan zien.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:44

ik ben heel blij met mijn Albion, schoudervrijheid op-en-top! misschien goed om ook in ogenschouw te nemen

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:45

Ik heb ook een rond beertje van 1,60m en heb een Sommer zadel op hem liggen (zie profiel). Ik ben hier zeer over te spreken. Laat de schouder fijn vrij, heeft een mooi breed kussenkanaal, is een mooi kort zadel (kussenlengte van 46cm) en dan ook geschikt voor paarden die kort in de rug zijn. Verder zit het heerlijk en is het zadel boterzacht. Er zijn modellen vanaf +/- 1500,- tot zo gek als je het maken wil. Voor meer info kan je hier even kijken: http://www.sattelmacher.com/.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:46

Ik heb momenteel een bestelling uitstaan voor een Tribal zadel. Dit is een nog onbekend merk, maar wel goed. Heeft ook teruggesneden zweetbladen. Wordt helemaal aangemeten naar wens va de ruiter, je kunt aangeven hoe dik je de kussens wilt, de vorm van de wrong, diepte van de zit. En in verschillende kleuren leverbaar. Het is vergelijkbaar met het merk Albion.
Volgens mij is dit zadel alleen nog maar verkrijgbaar bij Country Mill in Nijkerk.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 11:11

@ Suzanne: zag er 1 op bokt markt te koop staan.
http://www.bokt.nl/markt/ad/7508/sommer ... ssuurzadel
Mooi zadel.

@ Silvia: albion is super mooi zeg!! Maar ook boven mij budget helaas.
Zoek echt een goede 2de hands.

@ kleinvosje: zijn er waarschijnlijk ook niet 2de hands als ze nog nieuw en onbekend zijn.
Helaas heb ik net een auto gekocht dus heb geen geld voor een heel nieuw zadel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:12

Ja, ze zijn 1895 euro helemaal nieuw. Er zijn inderdaad neit veel tweedehands zadels nog...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:16

Suzanne_18 schreef:
Ik heb ook een rond beertje van 1,60m en heb een Sommer zadel op hem liggen (zie profiel). Ik ben hier zeer over te spreken. Laat de schouder fijn vrij, heeft een mooi breed kussenkanaal, is een mooi kort zadel (kussenlengte van 46cm) en dan ook geschikt voor paarden die kort in de rug zijn. Verder zit het heerlijk en is het zadel boterzacht. Er zijn modellen vanaf +/- 1500,- tot zo gek als je het maken wil. Voor meer info kan je hier even kijken: http://www.sattelmacher.com/.

ik heb even naar je profiel gepiekt.... :o
Maar ik vind je zadel niet echt mooi op je paard liggen
de druk aan de achterzijde van de kussens is best extreem
check in ieder geval, na het rijden, of je paard gevoelig is, op die plek aan de achterzijde
Ik zie hem op het filmpje af en toe zijn rug wegdrukken.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:18

kleinvosje dat is een fout die dus heel veel ruiters/zadel makers maken.... inderdaad helemaal perfect voor de ruiter(incl alle kleuren en snufjes). maar voor de paarden rug 9 van de 10 keer niet 100%....

ik heb zelf dan geen wow (helaas geen wow centjes :+ ) maar kan ze wel van harte aan bevelen! zo'n fitter past het zadel ook helemaal aan naar het paard. Als laatste punt komt de ruiter... wij hebben dan ook mee gemaakt dat de fitter zij dat de ruiter zig maar aan moest passen wilde ze ooit nog op het paard willen rijden (niet zon hele grote/brede ruiter maar paard kon niet meer hebben dan bepaalde lengte van kussens.... en 16 inch kussens kunnen dan weer niet onder een 17,5 inch zitting zij hij

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:22

Kijk eens bij MFSC zadels. Wat ik begreep is dat de nu zadels willen gaan maken die bij de schouder lucht hebben voor een vrije doorloop van de schouders en de rest ouderwest goed schapenwol.
Je zou Petra Smink van http://www.stoeterij-angelbeeck.nl/zadelpasservice.html eens kunnen contacten.

Wow zadels zijn leuk, maar dan moet je een goede zit hebben, anders werkt het zadel als een stuiterbal door op je paard!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 11:23

nombrado schreef:
Suzanne_18 schreef:

ik heb even naar je profiel gepiekt.... :o
Maar ik vind je zadel niet echt mooi op je paard liggen
de druk aan de achterzijde van de kussens is best extreem
check in ieder geval, na het rijden, of je paard gevoelig is, op die plek aan de achterzijde
Ik zie hem op het filmpje af en toe zijn rug wegdrukken.

Mn foto's in mn profiel doen het niet ;)
En die 3 foto's die erin staan is ruim 4 jaar geleden met een oud zadel.

Ik ga ff foto's opzoeken

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:28

lailapri schreef:
http://www.equestor.nl/nieuwe_zadels.htm
hier staan ook zadels tussen voor meer schoudervrijheid.
Ik heb zelf de classic en ben er erg blij mee, ook de zadelmakers die hem hebben gezien vinden hem super passen en er goed uitzien.

Ik heb ook een Equestor en ben er erg blij mee, want m'n paard komt veel meer uit de schouder. Ze hebben ook soms 2de hand.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:29

Don_Zhivago schreef:
Suzanne_18 schreef:

Mn foto's in mn profiel doen het niet ;)
En die 3 foto's die erin staan is ruim 4 jaar geleden met een oud zadel.

Ik ga ff foto's opzoeken

het was het profiel van Suzanne, die ik bekeken had met het Sommer zadel ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 11:37

Hij is nu wat voller dan op onderstaande foto's maar dit waren de enige foto's van de zijkant.
Hij heeft herfst-winter een erge dip gehad en is behoorlijk afgevallen in die tijd.

Afbeelding

Afbeelding

deze is van 3 jaar geleden (wel van de hele zijkant :) )
Afbeelding