bitloos rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxFabienne

bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 19:25

halloo bokkers

ik wil bitloos gaan rijden alleen ik ben aan het twijfelen tussen een hackemore of een king gekruist ;)
dus wat zijn jullie ervaringen met bitloos rijden en wat voor hoofdstel of hackemore gebruik je?

xxfabienne
Laatst bijgewerkt door Revanches op 10-02-12 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dikgedrukte tekst veranderd in normale leesbaarheid.

Flowq

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:27

Ik zou om te beginnen eerst een rondje gaan rijden met je stalhalster. En dan verder kijken. Als je paardje op het stalhalster niet goed reageerd, maar je wel controle hebt zou ik voor een sidepull gaan. Een kin gekruist kunnen paarden erg gespannen van worden, omdat ze op plekken (neus, kin en oren) druk krijgen die ze nog nooit hebben gevoeld. En hackamore zou ik al helemaal niet zomaar aan beginnen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:28

Waarom twijfel je juist tussen die hoofdstellen?
waarvoor wil je m gaan gebruiken?
aan je hoofdstel keuze te zien zou ik denken buiten ritten,
wil je in de bak rijden zou ik toch een ander hoofdstel aanraden...
heb je mn sticky al gezien op de hoofdpagina van harnachement?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:36

Ik ben overgestapt naar bitloos en heb lang allerlei bitloze optomingen "uitgetest", gewoon stalhalster, touwhalster, kaakgekruist, kingekruist, hackemore... en het Libra touwhalster
http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html

Uiteindelijk gebruik ik het hoofdstel van
http://www.mijnwinkel.nl/shop70000/

Voor je zelf een aankoop doet, test genoeg hoofdstellen. Het is niet omdat een bepaald hoofdstel "goed" is voor een kennis, dat jou paardje er goed op reageert. Max (Fjord) is 12 jaar lang met Liverpool gereden en was niet prettig om rijden met dat bit, en ik DURFDE niet bitloos... omdat ik het niet kende. Nu kan ik ontspannen rijden met mijn huidig hoofdstel. Winnie reageert helemaal anders op het hoofdstel... bij hem "werkt" het echt niet. Max is bitloos ook véél makkelijker te rijden.

talitha91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:41

Ik rij mijn paard zowel binnen als buiten bitloos met een halsterhoofdstel waar ik het bit dus gewoon achterwege laat. Mijn paard reageert hier erg goed op, maar dit verschilt natuurlijk erg per paard. Ik zou inderdaad eerst eens met halster rijden in de bak zoals hierboven ook al staat en verder kun je misschien eens kijken of je een bitloos hoofdstel kunt lenen van iemand. En daarnaast is het natuurlijk niet zo dat elk paard direct goed reageert op bitloos je moet er wel samen aan wennen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:42

Hier is een centraal topic over toch?

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:59

Bij een bitloos rijden vereniging/club oid kun je geloof ik hoofdstellen lenen, en zo testen wat het beste is voor jou en je paard :) Ik ben de site even kwijt sorry.
Niet elk paard reageert namelijk hetzelfde. Voor sommige paarden werkt het ene hoofdstel goed, voor andere paarden weer een ander soort, en voor anderen een touwhalster.
Succes!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:21

PP --> HAR

xxFabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 06:16

ik heb al heel vaak met een gewoon halster een teugels zeg maar gereden en dan heb ik controle en ze reageert
weet 1 van jullie ook waar ik zo'n bitloos rijd club kan vinden?
bedankt voor alle reacties trouwens :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:31

Als een halster goed werkt, dan zou ik een keer een sidepull of touwhalster proberen. Die heeft ongeveer dezelfde werking.

Hackamore is erg moeilijk om goed mee te rijden en op kingekruist zou je paard nog wel eens anders op kunnen reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:40

Hier zijn al heel veel topics over geweest. :) Gewoon even de zoekfunctie gebruiken.