Eten met bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eten met bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:02

Hoi!
Ik weet niet of dit goed staat, ik weet niet of er al een topic is, volgensmij niet.

Ik heb altijd geleerd: Als je een paard laat eten met een bit in, kan hij stikken omdat het gras om het bit heen draait.
Is dit nu echt zo? Kan het kwaad als je paard eet met een bit in en kan hij ook eten met een sperriem om?

Tiffany

Re: Eten met bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:04

Welnee dat is echt kul, met sperriem eten zal moeilijk gaan en is niet prettig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:05

Het gevaar is dat het veel/lang gras om het bit heen kan gaan draaien wat een prop vormt en dat kan de keel in schieten met stikken als gevolg. Kleine beetjes tegelijk moet geen problemen opleveren, die ben ik in de praktijk in ieder geval niet tegen gekomen.

Een dichte sperriem belemmert uiteraard wel de bewegingen die een paard moet maken om te kunnen kouwen, die zou ik dus (tezamen met de neusriem) losser of helemaal los maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:06

Ik geef paarden weleens een korreltje biks ofzo, en dat is iig altijd goed gegaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:07

Oke, duidelijke uitleg :j
Krijgen paarden die brok om het bit niet meer los dan? En met brokjes (biks) blijft die plakkaat er dan ook om zitten?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:11

Brokjes (biks) levert naar mijn weten geen problemen op, die grasprop kunnen ze inderdaad moeilijk los maken. Voorkom dus dat ze veel/lang gras ineens eten dus steeds met tussenpozen en controleer voor de zekerheid dat al het gras op gegeten is voordat je verder gaat met rijden.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:12

Ik laat mijn pony ook wel eens gewoon met bit gras eten hoor, nog nooit wat gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:14

Bedankt allemaal, ik heb een hoop aan deze uitleg :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:15

Wordt je op manege verteld neem ik aan.., hoor het wel vaker daar...: nou dan waren er al heel wat pony's gestikt... :D :Y)
Als je pony uit de les komt duikt ie direct in de voerbak als er wat inzit, daar doe je niks tegen.
Natuurlijk maak je voor je pony zijn hoofdstel in zijn box zo vlot mogelijk los +:)+ zodat ie lekker door kan happen, dat kan ie wel waarderen van je.
Sperriem kun je al losmaken in de bak op je einde les, net zoals de singel gaatje losser zetten.
Maar misschien mag dat bij jullie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:23

Peetstap schreef:
Wordt je op manege verteld neem ik aan.., hoor het wel vaker daar...: nou dan waren er al heel wat pony's gestikt... :D :Y)
Als je pony uit de les komt duikt ie direct in de voerbak als er wat inzit, daar doe je niks tegen.
Natuurlijk maak je voor je pony zijn hoofdstel in zijn box zo vlot mogelijk los +:)+ zodat ie lekker door kan happen, dat kan ie wel waarderen van je.
Sperriem kun je al losmaken in de bak op je einde les, net zoals de singel gaatje losser zetten.
Maar misschien mag dat bij jullie niet.

Nee, dit gaat over mijn verzorgpony [naam] die ik longeer met een hoofdstel en waarmee ik lange-lijn met een hoofdstel.
Maar ja uiteraard ook op de manege gebeuren die dingen.
Thiedemanns' teugel maak ik los in de bak, singel een paar gaatjes losser en de sper en neusriem ook :j

Meestal zet ik de manegepaarden met hun hoofd naar de achterkant van de box ipv aan de voorkant (waar dus de voerbak zit), juist omdat ik niet wist hoe het zat met eten met een bit, vandaar mijn vraag.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:26

_Pretty schreef:
Meestal zet ik de manegepaarden met hun hoofd naar de achterkant van de box ipv aan de voorkant (waar dus de voerbak zit), juist omdat ik niet wist hoe het zat met eten met een bit, vandaar mijn vraag.
knap dat je dat lukt, hier duiken ze direct de voederbak in, en trekken ze je gewoon mee die kant op :D
Ach: laat ze maar lekker pielen ze hebben net een dik uur voor je gewerkt.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:28

Hangt ook een beetje van het paard af naar mijn ervaring.
Mijn merrie is heel goed in eten met bit in, daar blijft nooit gras aan/rond het bit zitten. Maar we hebben ook paarden die er wel meer problemen mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:32

Peetstap schreef:
_[naam] schreef:
knap dat je dat lukt, hier duiken ze direct de voederbak in, en trekken ze je gewoon mee die kant op :D
Ach: laat ze maar lekker pielen ze hebben net een dik uur voor je gewerkt.

Zolang je links van het paard blijft lukt het prima :') (Voerbakken zitten links)

@degene eronder (naam vergeten)
Funny ([***] van [naam]) neemt regelmatig een hap mee onderweg en haar bit zit vaak meteen vol, dus kan idd aan het paard liggen :j

Rutgermyhero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:28

Volgens mij is het niet echt gevaarlijk, maar kan het wel misgaan.
Het is vooral niet zo fijn voor het paard.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:22

Misschien kan het niet zoveel kwaad, maar het hoort toch wel een beetje bij de opvoeding van je paard dat hij even wacht met eten totdat je zijn hoofdstel af hebt gedaan? (Kort gezegd: hoofdstel = werken en niet eten, af en toe een snoepje mss daargelaten..)
En inderdaad, ook al is het mss een klein risico, waarom dan dat risico nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:16

Ik wil het niet hebben. Ze krijgt best weleens een beloningsbrokje met bit in, maar grazen met bit wil ik gewoon niet hebben, idd ivm dat kleine risico, het risico is er wel, en ik wil het niet nemen.
En in de voerbak of je bult hooi duiken als je klaar bent met werken, mag ook echt niet, vind dat echt respectloos gedrag. Maakt me niet eens uit of het kan of niet, ik wil het gewoon niet hebben. Met bit in = aan het werk, en als bit uit is, en ik ben klaar, dan mag het. Overigens voer ik de muesli pas nadat ik alles af en eventuele dekens weer opgedaan heb, en mevrouw echt klaar is, en dan zet ik de bak bij haar neer, en die bak haal ik ook weer weg als ze klaar is.
Ze komt heus niks te kort hoor, als we gaan wandelen samen, mag ze best grazen (zolang ze mij niet meesleurt naar een lekkere pol, dat mag dan weer niet).

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:27

ik dacht altijd dat het malen op het bit, slecht voor de tanden is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:44

Dat zal nogal meevallen, ik weet niet of je de mond van een paard weleens goed hebt bekeken? Zou je eigenlijk eens moeten doen :j

Afbeelding

Op de plek waar geen tanden en kiezen liggen, ligt het bit. De wolfstanden worden meestal weggehaald.