Het nut van een bokriempje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Het nut van een bokriempje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:47

Hallo!!!

Ik weet niet zo goed of dit hier hoort of bij discussies...

Ik ben nu 4 weken geleden van het paard afgevallen, want mevrouw begon zomaar te bokken. Dit bokken doet ze heel af en toe eens, bijvoorbeeld bij het aan galopperen als ze wat fris is (dus graag geen opmerkingen of ze niet ergens last van heeft o.i.d, want dat heeft ze niet :D) Maar goed, nu viel ik er dus goed hard af en heb 4 weken niet kunnen rijden i.v.m een gekneusde rugspier.

Ik heb afgelopen maandag eventjes gereden en ze was enorm braaf. Maar ja, die val hou ik in mijn achterhoofd en wat als ze het weer doet en ik er weer zo af lig! Mijn rug begint nu eindelijk minder zeer te doen en dat wil ik graag zo houden! Dus ik moet weer even het vertrouwen terug krijgen.

Nu kan ik een bokriempje om doen, maar ik vraag me af of dit echt helpt? Bij deze val ging het zo snel, dat ik me niet kan voorstellen dat ik tijdens het bokken eraan denk om die bokriem vast te pakken! Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze niet super gemeen bokt en normaal zit ik het wel redelijk uit, maar het kan dus wel misgaan!!!

Graag zou ik wat ervaringen hierover willen en wie weet tips!!!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Het nut van een bokriempje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:04

Ik heb hem ook vaak aan m'n zadel gehad en het kan errug handig zijn in sommige situaties :j

Als je weet wanneer ze het vaak doet, of als je het voelt aankomen, kun je even een paar vingers onder het boktriempje haken en dat het verschil maken tussen blijven zitten of vallen!

Dit werkt trouwens alleen als je geen al te breed zadel hebt: mijn huidige zadel is zo breed in de kamer dat de oogjes te ver uit elkaar zitten om het riempje door te halen. Maar dat kun je dan nog oplossen met aan elkaar gemaakte sporenriempjes.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:09

Ik heb wel eens gezien dat het bokriempje met zadelringen en al los kwam na een flinke wapper.

Bij groene paarden deed ik liever een beugelriem om de hals, die kan je er dan als een hulpmiddel bijpakken.

Dat geeft geen steun bij scherpe bochten, maar als je echt omhoog gaat geeft het wel houwvast zonder dat je in de mond hangt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:10

als je een wat langer riempje neemt, dan kan je hem bij je teugels erbij vasthouden,

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:13

Die kan ik juist altijd moeilijker grijpen in één beweging dan een bokriempje omdat dat niet omhoog steekt.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:13

Ik deed er dan altijd een sperriempje doorheen, is veel langer!

Gaf mij het idee dat ik veel veiliger was, ook al hield ik 'm niet vast :o

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:18

het kan helpen, maar het gevaar is ook dat je gelijk dat riempje pakt en vergeet om bv het hoofd vn het paard omhoog te halen, en kan ze lekker lang en uitbundig doorgaan, en de vraag dan is of de bokriempje dan nog zin heeft (of dat je er al af ligt :) )

kan dus handig zijn, maar blijf ook rijden (spreek helaas uit ervaring :D )

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:21

Ik doe ook altijd een beugelriem om de hals!
En ik gebruik dit ook bij de beginners met lesgeven! Ik heb liever dat ze daar aan trekken dan in de mond!

Ik zou zeggen gewoon doen, het kan geen kwaad. En misschien helpt het je om je wat zekerder te voelen! En idd zoals iemand al aangaf, je kan 'm er gewoon met 2 vingers bijpakken!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:56

Ik heb ook een bokriempje, paard is trouwens superbraaf. Ik gebruik het in mijn training omdat ik soms nog de gewoonte heb om mijn buitenhand hoger te houden dan mijn binnenhand. Als ik dan het bok riempje vast heb bij mijn teugels kan ik dat niet...... ik heb heb het 1 keer vast gehouden toen paard heel fris was en al een bok had gegeven , dat werkte erg goed.
Ze hebben trouwens verschilende maten..

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:34

Thanks iedereen voor de tips en ervaringen! Ik zat zelf te denken om een sperriempje door de ringetjes van mijn zadel te halen.

An1985 schreef:
Ik zou zeggen gewoon doen, het kan geen kwaad. En misschien helpt het je om je wat zekerder te voelen! En idd zoals iemand al aangaf, je kan 'm er gewoon met 2 vingers bijpakken!

Precies :)

nuka schreef:
kan dus handig zijn, maar blijf ook rijden (spreek helaas uit ervaring :D )

Klopt, ik moet nu niet gaan 'zitten'afwachten of ze het weer een x gaat doen, maar lekker gaan rijden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:02

Bokriempje zit voor mij te dichtbij, als ik die vast moet pakken om iets kukel ik voorover. Om iets te kunnen grijpen (en een aantal andere redenen) heb ik een jachtvoortuig er op geknoopt, dat riempje zit iets verder weg en dan is bij mij de balans beter.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:07

Omdat het een onderdeel van het harnachement is (kan zijn):
RT-P -> HAR

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:10

Ik heb er ook een aan mn zadel.

had 'm bij een paard omdat ie nogal hoge sprongen nam alsik een afsprong afging tijdens crosstraining, en dan kon ik het riempje vastpakken om goed uit te zitten haha.

Verder omdat er een klein kindje op mijn vorige paard reed, dus kon ze aan vasthouden met 1 hand in de galop, en het is handig met zadel pakken.

Wat ook helpt is gewoon een halstertouw om de nek doen, kan je ook goed aan vastpakken.

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:00

ik hou het bokriempje vooral vast op "risicomomenten"
het is inderdaad ook super handig om je zadel aan te dragen, je kunt het eens uitproberen. het is er zo weer af als je het niets vind.

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:38

Hier op de manege hebben alle paarden een bokriempje aan hun zadel, omdat mensen in panieksituaties dan niet aan de teugels gaan hangen, maar dat riempje kunnen pakken.
Als mensen echt moeite hebben om hun handen stil te houden, moeten ze ook wel eens met hun pinken dat riempje vasthouden om te kijken hoe stil je handen eigenlijk moeten.
Als ik merk dat een paard al druk gaat doen of weg gaat schieten, pak ik zo'n riempje en dan heb je toch wat meer steun :)
Is ook veel makkelijker te pakken dan een beugelriem om zijn hals (vind ik).

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:33

ik had ook een touwtje voor aan me zadel en die had ik gewoon altijd vast met 1 hand, maar hij was lang genoeg dat ik me teugels gewoon netjes vast kon houden

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:38

Ik gebruik hem niet voor het bokken, maar ik hou hem altijd vast met mijn buitenhand. Zodat ik weet dat ik heb goed en op de juiste plek houdt, waardoor mijn paard niet tot weinig meer over de schoudervalt en goed en netjes inbuigt op de volte zonder valse knik.