[WN] Van de D-snaffle naar ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ploempje

Van de D-snaffle naar ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:39

Hey allemaal!
Wie van jullie heeft hun paard omgeschoold naar de western? En naar welk bit zijn jullie overgegaan na de snaffle toen jullie een stap verder waren in hun opleiding?
Ik heb het dus over een volwassen paard.
Ik heb goede begeleiding maar ik lees toch graag even jullie ervaringen :)
Groetjes, Kay.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:52

je lesgeef persoon kan aangeven, welk bit je het beste kan gebruiken.
zo zonder enige info is het moeilijk inschatten.
en wat voor niveau bedoel je dan ?

crow

Re: Van de D-snaffle naar ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:45

Het zou fijn zijn als je verschillende bitten kunt uitproberen omdat dit per paard nog wel kan verschillen. Ik ben meteen overgegaan op een corretional medium port omdat Crow hier het fijnst op reageerde.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:54

Ieder paard heeft zijn eigen voorkeur, misschien heeft jou lesgeefmens wat verschillende bitjes die je kan proberen??

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:57

Zolang je nog niet de 'behoefte' hebt aan een ander bit, en nog niet gevraagd word voor je niveau in de wedstrijd kun je toch lekker blijven hangen?

Ik heb een billy-allen snaffle. Ik hoop er lekker lang op te blijven.. al wil ik snel aan de neckreining, dan is een shankje gebruikelijker..

Dus eigenlijk is het volgende stapje een shank(je) maar ook dit kan weer in snaffle-versie..

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 12:53

Ze gaat er inderdaad verschillende meebrengen zodat ik enkele kan testen.

@Diaz: Jouw paardje is dan ook nog erg jong he. Mijn paardje is er 15. Moest zij zo jong zijn dan zou ik ook nog niet aan een ander bit denken.

@Spicegirl: Dat snap ik, qua niveau is het voor de moment gewoon ontspannen en correct rijden, eerder wat pleasure gericht, we zullen wel zien hoe ver we komen, rustig aan :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:40

ontspannen en correct rijden begint gewoon met je snaffle. met een ander bit krijg je het niet automatisch erbij..
van wie heb je les ?

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:54

spicegirl schreef:
ontspannen en correct rijden begint gewoon met je snaffle. met een ander bit krijg je het niet automatisch erbij..

Je begrijpt mijn woorden een beetje verkeerd denk ik, ik bedoel er mee dat ik geen bepaalde doelstellingen heb wedstrijdgericht.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:58

nee hoor, ik heb het woord wedstrijd niet genoemd.welk bit je gebruikt, doet er ook niet toe of je wedstrijd rijd of niet. (tenzij je een bit wilt gebruiken, die niet show legal is ).
maar je begint met een snaffle. als je paard, en jij (zie al veels te veel mensen 2 handig rijden met een shank), er aan toe zijn-en niet eerder-dan ga je over op een bit.je lesgeef- persoon kan je een bit aanraden, die kent zowel jou, als je paard. en verder is het uitvinden wat je paard prettig vind.
shows of niet, staat daar helemaal los van.
je zegt zelf :".. een stap verder in de opleiding " dus dan vraag ik ; welk niveau rij je nu dan ? beginner ? net iets verder ? gevorderd ?

maar van wie heb je les dan ?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:53

Ik ben met snaffle begonnen en toen eens naar een shank, vond ik zelf heel spannend. Daarna eigenlijk weer terug naar snaffle. Ik wil mijn paard op niets kunnen rijden zodat hij licht blijft op welk bit dan ook. De vraga is eigenlijk waar de ruiter rijtechnisch aan toe is. Vaak wordt de bit keuze gemaakt op wat je van je paard wilt en hoe goed je dat er uit kan krijgen zonder speciaal gereedschap (bit, sporen enz..)
Daarnaast natuurlijk ook paarden die in het verleden niet licht op bit zijn afgericht en dan kan het zijn dat je een scherper bit nodig hebt om te kunnen communiceren.
Mijn conclusie. Vraag het je lesgeefmens wat het best bij jullie past op dit moment en wees bereid te expirimenteren met verschillende bitten en mondstukken.
Mijn menig.. je rijdt op je zit en het bit is er alleen maar voor de finetuning, het is geen stuur, geen rem, maar een communicatiemiddel om met de onderkaak van je paard praten.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:21

@SpiceGirl: Mijn lesgever is niet ontopic.

We rijden nu een tijd met 1 hand op het snaffle en dat gaat goed. Ik rij al bijna 20jaar paard, steeds lessen gevolgd. En sinds vorig jaar western met mijn paardje dat ik nu 10jaar heb. Dus mag ik me wel gevorderd noemen denk ik.

@Dapperdier: Ik heb vorige week ook de eerste keer van bit veranderd en het was inderdaad super spannend maar ontzettend goed! Ik heb meerdere bitten geprobeerd en de correctional deed het het beste voor haar en mij.
Er was een shank bij die het ook goed deed maar de correctional gaf een net iets beter gevoel.
Nu ik het meerdere malen geprobeerd heb ben ik er steeds meer en meer overtuigd van.

Maar eerlijk vind ik de bitten er toch eng uitzien hoe fijn het ook rijdt :')
Zal ik me dan toch over moeten zetten, niet ^^

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:16

je lesgever hoeft ook niet ontopic te zijn.maar heb je uberhaupt wel les dan ?
en 1 jaar western en dan gevorderd ? := zelfs rieky neemt nog les als ze iemand vind die haar nog wat kan leren! maar goed, ze zal dan niet zo snel leren als jij.. en ik ook niet dan :*
lamaar, ik weet genoeg hier.
veel succes :')

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:36

Ploempje schreef:
@SpiceGirl: Mijn lesgever is niet ontopic.

We rijden nu een tijd met 1 hand op het snaffle en dat gaat goed. Ik rij al bijna 20jaar paard, steeds lessen gevolgd. En sinds vorig jaar western met mijn paardje dat ik nu 10jaar heb. Dus mag ik me wel gevorderd noemen denk ik.

Citaat:
maar heb je uberhaupt wel les dan ?
en 1 jaar western en dan gevorderd ?

<<) Al behoorlijk wat ervaring lijkt mij.

Western is niet de enigste manier van rijervaring opdoen. :)

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 07:26

Dank je sliding, en de reden waarom ik mijn lesgeefster haar naam niet vernoem is omdat ik niet wil dat als iemand haar opzoekt haar naam niet terecht komt in een topic waarin iemand als jij kritiek geeft, dat heet privacy recht. Ik zou ook niet graag in een topic voorkomen waarin een lesvolgster van mij misschien wel een domme vraag stelt ;)
Ik zeg trouwens niet dat ik niet kan bijleren want zelfs een gevorderd persoon kan bijleren maar ik weet wel waar ik mee bezig ben ik mis enkel nog ervaring met de verschillende materialen in de western maar dat maakt mij geen beginneling toch???