Bitloos bij een (lease) manegepaard, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Bitloos bij een (lease) manegepaard, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 21:36

Hoi!

Heb alle enigzins recente topics over bitloos erop na geslagen en niet helemaal het antwoord gevonden wat ik zocht. Dus bij deze :Y)

Ik ben een western ruiter en heb min of meer besloten een paard van mijn manege te gaan leasen om meer dingen met haar te kunnen doen (want ze is een schatje <3 ) en wat beter te leren rijden. Een tijd geleden is haar hoofdstel vervangen door een gewoon stalhalster + 2 halstertouwen eraan omdat ze zo erg aan het vechten was tegen het bit dat er niet meer fijn op haar te rijden was. Dit gaat redelijk goed :) maar nu ik dan meer met haar bezig wil zijn, lijkt het me een goed plan om een wat netter hoofdstel te gaan regelen, want dat halster is toch niet ideaal. Ik denk dat ik met een 'echt' hoofdstel haar toch wat beter kan rijden.
Nu is het misschien een idee om een hoofdstel voor haar aan te schaffen. Mijn instructrice leek dat ook wel een goed plan, alleen kost het nogal veel geld en zolang het met stalhalster goed gaat heeft de manege ook weinig zin om erin te investeren :Y) . Ik heb zelf alleen ook niet zo heel veel geld, dus geef de voorkeur aan goedkope oplossingen :+

Ik heb bijv. iets gelezen over een touwhalster, dit schijnt erg goed te werken, maar mij lijkt het dat dat nogal scherp is. Of valt dat wel mee? Ik rij haar voornamelijk op de hals, het is alleen als we uit de line up moeten rijden of als er paarden op het midden staan zij HEEEEL graag daartussen gaat staan, dan wil ze nog wel eens hard aan de teugel trekken. Maar wellicht wordt dit minder als ik haar vaker ga rijden (mag ook grondwerk met haar doen enzo :) ).

Dan wil ik haar trouwens 5x per maand zelf gaan rijden, plus nog 1x in de les (heb sowieso 1x per week les maar mijn instructrice wil graag dat we op verschillende paarden rijden, maar om dan toch nog les te hebben op je leasepaard houdt ze 1x per maand aan). De rest van de week wordt ze gewoon door andere mensen gereden, met stalhalster dus (al reed vandaag iemand haar met bit, maar die had een eigen hoofdstel mee, haar hoofdstel is weggehaald dus in principe wordt ze daar niet mee gereden). Is het verstandig om dan echt een goed hoofdstel te gaan zoeken of is het beter om het gewoon op een (touw)halster te houden?

Sorry als mijn verhaal wat warrig overkomt, maar hoop dat jullie me tips kunnen geven. :) Algemene tips over bitloos rijden waarvan je denkt dat ze nuttig zijn voor mij zijn ook welkom trouwens! Alvast bedankt!

x_Heidi

Re: Bitloos bij een (lease) manegepaard, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:04

Heeft het paard geen tand problemen?
Je kan ook een cross rope bridle aanschaffen, 9 euro op www.touwhalsters.nl, die heb ik en is toch fijner als een halster denk ik voor je :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:18

Al mijn kennis heb ik verzameld in een sticky :D
helaas werken niet alle fotos meer maar dit is mijn overzicht
van de verschillende soorten bitloze hoofdstellen...
[HAR] Overzicht bitloze optomingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 08:47

x_Heidi schreef:
Heeft het paard geen tand problemen?
Je kan ook een cross rope bridle aanschaffen, 9 euro op http://www.touwhalsters.nl, die heb ik en is toch fijner als een halster denk ik voor je :)

Niet dat ik weet, volgens mij is laatst nog de tandarts langs geweest en die kijkt alle paarden dan na, en dan was er dan wel iets gezien denk ik.
Touwhalster zat ik naar te kijken. Maar dan wil ik hem wel zelf maken :D Maar werkt dat een beetje? Het lijkt me dat ie heel scherp is.. Nou ja dan kan ik er ook een bontje omheen doen op zich.

zodiacje schreef:
Al mijn kennis heb ik verzameld in een sticky :D
helaas werken niet alle fotos meer maar dit is mijn overzicht
van de verschillende soorten bitloze hoofdstellen...
[HAR] Overzicht bitloze optomingen.

Ja ik had hem al gezien :D En vind het ook heel interessant. Maar ik weet nu nog steeds niet wat nu handig is voor mijn situatie. Snap je :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:56

kwestie van uitproberen en voorkeur.
Ik zou denken aan een sidepull of een kaakgekruisd hoofdstel.
Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste maar dat is meer persoonlijk denk.

succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:58

Persoonlijk vind ik een touwhalster wel geschikt voor recreatief hobbelen of een buitenrit. Voor dressuurmatig trainen vond ik het persoonlijk niet fijn. Dan vind ik een sidepull of kruissysteem fijne :j Bij mijn shet heb ik zijn lage neusriem als bitloos hoofdstel gebruikt. Heb hem hoger gehangen en dan de teugels aan de ringetjes bevestigd.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:01

Als ik je verhaal zo lees zou je eens kijken of een sidepull of een nurtural hoofdstel (hebben ze ook in westernstyle) bij je past.
Hiervan is de release erg goed.