Heb alle enigzins recente topics over bitloos erop na geslagen en niet helemaal het antwoord gevonden wat ik zocht. Dus bij deze

Ik ben een western ruiter en heb min of meer besloten een paard van mijn manege te gaan leasen om meer dingen met haar te kunnen doen (want ze is een schatje
) en wat beter te leren rijden. Een tijd geleden is haar hoofdstel vervangen door een gewoon stalhalster + 2 halstertouwen eraan omdat ze zo erg aan het vechten was tegen het bit dat er niet meer fijn op haar te rijden was. Dit gaat redelijk goed
maar nu ik dan meer met haar bezig wil zijn, lijkt het me een goed plan om een wat netter hoofdstel te gaan regelen, want dat halster is toch niet ideaal. Ik denk dat ik met een 'echt' hoofdstel haar toch wat beter kan rijden.Nu is het misschien een idee om een hoofdstel voor haar aan te schaffen. Mijn instructrice leek dat ook wel een goed plan, alleen kost het nogal veel geld en zolang het met stalhalster goed gaat heeft de manege ook weinig zin om erin te investeren
. Ik heb zelf alleen ook niet zo heel veel geld, dus geef de voorkeur aan goedkope oplossingen 
Ik heb bijv. iets gelezen over een touwhalster, dit schijnt erg goed te werken, maar mij lijkt het dat dat nogal scherp is. Of valt dat wel mee? Ik rij haar voornamelijk op de hals, het is alleen als we uit de line up moeten rijden of als er paarden op het midden staan zij HEEEEL graag daartussen gaat staan, dan wil ze nog wel eens hard aan de teugel trekken. Maar wellicht wordt dit minder als ik haar vaker ga rijden (mag ook grondwerk met haar doen enzo
). Dan wil ik haar trouwens 5x per maand zelf gaan rijden, plus nog 1x in de les (heb sowieso 1x per week les maar mijn instructrice wil graag dat we op verschillende paarden rijden, maar om dan toch nog les te hebben op je leasepaard houdt ze 1x per maand aan). De rest van de week wordt ze gewoon door andere mensen gereden, met stalhalster dus (al reed vandaag iemand haar met bit, maar die had een eigen hoofdstel mee, haar hoofdstel is weggehaald dus in principe wordt ze daar niet mee gereden). Is het verstandig om dan echt een goed hoofdstel te gaan zoeken of is het beter om het gewoon op een (touw)halster te houden?
Sorry als mijn verhaal wat warrig overkomt, maar hoop dat jullie me tips kunnen geven.
Algemene tips over bitloos rijden waarvan je denkt dat ze nuttig zijn voor mij zijn ook welkom trouwens! Alvast bedankt! 
Bij mijn shet heb ik zijn lage neusriem als bitloos hoofdstel gebruikt. Heb hem hoger gehangen en dan de teugels aan de ringetjes bevestigd.