zadel passend maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

zadel passend maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 15:47

Beste bokkers,

Omdat ik sinds kort aan het springen ben heb ik via internet een springzadel gekocht.
ik heb van dit zelfde merk nog een vzh zadel liggen met de zelfde boommaat ect. ik ging er dus vanuit dat het wel zou passen.
Nu heb ik hem gister binnen gekregen. Super mooi zadel.. maar... boom is te breed voor mijn paard haar hoge schoft.. Ik heb hem eerst zonder iets op haar rug gelegt.. toen zag ik eigenlijk al dat hij te dicht op de schoft lag. Toch even er mee gaan rijden (met ruggengraatvrijheid-bontje en eskadron polo pad)

na het rijden heb ik 1 krappe vinger over tussen het zadel en schoft. Nu zijn de kussens niet knoert hard en vroeg ik me dus af als ik hem aan de voorkant op laat vullen hij dan wel gaat passen? Iemand ervaring mee? Of is het onbegonnenzaak om naar een goede zadelmaker te gaan en kan ik het beter weer verkopen? graag jullie ervaringen. (zadel heeft overigens een teruggesneden kamer..)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:53

Ik denk dat je beter de zadelmaker naar jou kan laten komen ipv ernaar toe gaan en aangeven wat je wilt. De zadelmaker kan dan met eigen ogen zijn of er wat aan te veranderen valt of niet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:59

Het ligt aan je zadel en aan hoeveel moet worden aangepast of de aanpassing mogelijk is zonder de breedte van het zadel zo aan te tasten dat die te smal voor je paard wordt. Dat kan echter alleen maar IRL worden bekeken door een goede ervaren zadelmaker. Dus je kan het beste een zadelmaker laten komen die kan kijken welke aanpassingen mogelijk zijn, en of het zadel dan nog past op je paard. Als dit geen optie is kan het ook heel goed zijn dat je je huidige zadel kan inruilen voor een goed alternatief. Dat kan op bokt natuurlijk ook niet zomaar ;)

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 19:28

Bedankt voor jullie reacties! Als ik naar een zadelmaker ga, neem ik uiteraard het paard mee :P
ik hoop echt dat hij aangepast kan worden.. er zit nu alleen de "fabrieksvulling"in en zover ik zelf kan voel is er nog wel ruimte voor bij vullen.. maarja.. wie ben ik :D Anders maak ik van de week eerst een foto van hoe het ligt en neem ik het zadel mee dan laat ik er even naar kijken en als hij zegt dat hij er wel wat mee kan neem ik het paard mee.. misschien zegt hij gelijk wel laat paard maar thuis dit wordt niks..

willleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:17

ik werk bij een zadelmaker, en het handigste is gewoon dat je de zadelmaker bij jou laat komen. er is een grote kans dat hij het zadel ter plekke opvult en dan kan je er gewoon gelijk opstappen :)