Verschil qua inwerking bij een losse schaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Verschil qua inwerking bij een losse schaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:38

Er zijn verschillende soorten scharen bij scharenbitten en op 1 soort na is de inwerking van de rest mij bekend, van die ene kan ik echter heel weinig informatie vinden en de informatie die ik vindt, die auteur, geeft aan dat hij/zij het ook niet echt weet. Dus ik wou de vraag hier ook maar stellen in de hoop dat we zo weer wat leren. :D

Afbeelding
Dit is de soort schaar die het meeste wordt gezien bij onder andere dressuurstangen, dus dat de scharen en het mondstuk uit één stuk bestaan. De inwerking hiervan is mij duidelijk.

Afbeelding
En deze wordt ook vaak gezien, maar ik kan hier nog steeds geen voordeel bij bedenken t.o.v. van bovenstaande variant. Ik kan het voordeel van dit soort scharen alleen bedenken bij bitten die gebruik maken van een pompwerking, maar deze scharen worden ook gebruikt bij bitten die géén pompwerking hebben dus wat is het voordeel in dat geval? Dat is de vraag.

Op de website waar de afbeeldingen ook vandaan komen, staat deze tekst:

Citaat:
But the swiveling shank, what in the world does it do? Well, this one actually beats me. The only differences I can find in this curb and a regular one-piece curb are that (1) it rattles, and (2) when using an extreme opening rein the top loop/side piece fastening turns into the cheek of the horse, and (3) there's another opportunity for pinching the lips. In a regular curb, the ring at the bottom of the shank will allow for the reins to move about in their direction towards the bit. Just because the shank swivels does not mean that the curb suddenly is suited for opening rein aids like it were a snaffle. So don't be fooled.

Bron: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop

Niet echt een duidelijk voordeel t.o.v. het scharenbit uit één geheel begrijp ik, is dit bit dan ontwikkeld voor het oog of mis ik een belangrijke essentie?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 09:52

Niemand die hier iets vanaf weet? Ik ben zelf namelijk nog niet opgeschoten met de zoektocht naar meer informatie.

petitparis

Re: Verschil qua inwerking bij een losse schaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:05

die "losse schaar" komt dat niet vnl voor bij gebroken stangen/shanks? Wan tdan zou ik me kunnen inbeelden dat het "fijner" is voor het paard dat de schaar "hetzelfde gepositioneerd" blijft langs de wang/kaak.
Maar dit gaat alleen op bij shanks bij een ongebroken stang zoals een dressuurstang of de meeste menbitten zie ik het nut er ook niet van in.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 10:08

Het wordt bij alle groepen scharen bitten gezien en ik kan het voordeel er nog steeds niet van ontdekken helaas. Hoe bedoel je dat precies, wat je schrijft?

"Dat de schaar "hetzelfde gepositioneerd" blijft langs de wang/kaak"?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:10

ik kan me inbeelden dat het oog waaraan de stang ophangt kan "klemmen" of niet langer evenwijdig met de wang blijft bij druk. Of toch zeker niet bij gebroken varianten... (Moeilijk om uit te leggen)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 10:15

Ik snap je wel, geloof ik. Bij een gebroken mondstuk, waardoor er notenkraker effect optreedt in de mond, zal dit effect ook door kunnen lopen op de wangen, dat bedoel je denk ik?

[edit] Wellicht voor de duidelijkheid heb ik diverse afbeeldingen van mijn website die een dergelijke losse schaar hebben:
Dressuurstang: http://paardenbitten.nl/Bittenfotos/143.jpg
Pelham: http://paardenbitten.nl/Bittenfotos/10.jpg
Liverpool met pompfunctie (dan snap ik de functie van de losse scharen): http://paardenbitten.nl/Bittenfotos/05.jpg
Liverpool: http://paardenbitten.nl/Bittenfotos/B13.jpg
Shank ongebroken: http://paardenbitten.nl/Bittenfotos/100.jpg
Shank enkel gebroken: http://paardenbitten.nl/Bittenfotos/40.jpg

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:28

zoiets ja.

misschien is hete louter voor "stockage" bij de fabrikant en voor mooie foto's? want geef toe, zonder "losse schaar" zouden de foto's nooit zo mooi en duidelijk zijn :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:54

Is dat niet gewoon om de vorm van het hoofd/wangen beter te volgen?
Je hebt paarden met een rechte neus, maar ook wigvormig. En ik kan me voorstellen dat met een sterke wigvorm het prettig is, als de scharen wat flexibel naar buiten kunnen buigen om het paard te volgen, ipv in de wangen te prikken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 11:12

Dat klinkt logisch, maar als ik kijk naar de Engelse scharenbitten dan is die hoek niet groot te noemen. Dus veel ruimte lijk je daardoor niet te winnen.
Hier ga ik dus over na denken. :)

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:15

Als je bij zo'n bit de teugels opneemt, komt er druk op en draaien de scahern hoe dan ook naar achteren.
Voor de inwerking maakt t dus geen enkel verschil.

Ik denk dan ook dat je bij deze losse-scharen-bitten aan iets praktischere zaken moet denken.
Misschien zijn ze, in drie delen (eerste schaar, tweede schaar en mondstuk) makkelijker te fabriceren?
Als je een los mondstuk hebt, is dat makkelijker te bewerken dan een heel bit met onhandige uitsteeksels.

Ik denk dat Petitparis daar ook een heel goed punt heeft, dat t makkelijker zou zijn voor stock.
Neem dit bit uit jouw voorbeeld:
Afbeelding

Als de fabrikant daar 100 exemplaren van fabriceert, is het handiger dat die dingen "op te vouwen zijn", dan dat ze vast zitten en zo veel ruimte innemen. De kans op beschadigingen, verbuigingen en breuken is veel groter met vaste scharen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:23

voor de productie zelf lijkt me ook een goed punt :j

maar idd voor stockage, heb zo eens bij een tentenverkoop in een bak met liverpoolstangen met vaste schaar gerommeld (onderaan lagen onderlegtrenzen) en er leken super veel bitten in te liggen maar in verhouding met de ander helemaal niet zoveel...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 19:28

Maar zou dit bit alleen productief gezien voordelen hebben t.o.v. van een vast geheel? Het klinkt niet logisch namelijk omdat alles omtrent bitten tot nu toe met een reden is (al dan niet een logische reden) voor wat betreft de inwerking.
Volgens mij moet ik nu gewoon stoppen met moeilijk nadenken. :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:39

daarom niet altijd: bv die dexters die ik je stuurde je hebt ze met halve knevel en zonder. de halve knevel wijst naar onderen, dus drukt niet extra tegen de kaak/wang tov van die zonder. En voor het "door de mond trekken" heeft het ook weinig meerwaarde, want door de ring kan het zowieso al niet...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 19:40

Het nut van die halve knevels snapte ik; dat ze alleen druk geven tegen de kin.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:41

ja maar de ring doet dit ook... Dus meerwaarde is toch beperkt, niet?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 19:47

In het geval van de Dexter-ring wel, ik doelde dus meer op de scharenbitten die niet zijn zoals de Dexter.

[edit] Ik moet maar stoppen met te moeilijk nadenken. :o