Dit is de soort schaar die het meeste wordt gezien bij onder andere dressuurstangen, dus dat de scharen en het mondstuk uit één stuk bestaan. De inwerking hiervan is mij duidelijk.

En deze wordt ook vaak gezien, maar ik kan hier nog steeds geen voordeel bij bedenken t.o.v. van bovenstaande variant. Ik kan het voordeel van dit soort scharen alleen bedenken bij bitten die gebruik maken van een pompwerking, maar deze scharen worden ook gebruikt bij bitten die géén pompwerking hebben dus wat is het voordeel in dat geval? Dat is de vraag.
Op de website waar de afbeeldingen ook vandaan komen, staat deze tekst:
Citaat:But the swiveling shank, what in the world does it do? Well, this one actually beats me. The only differences I can find in this curb and a regular one-piece curb are that (1) it rattles, and (2) when using an extreme opening rein the top loop/side piece fastening turns into the cheek of the horse, and (3) there's another opportunity for pinching the lips. In a regular curb, the ring at the bottom of the shank will allow for the reins to move about in their direction towards the bit. Just because the shank swivels does not mean that the curb suddenly is suited for opening rein aids like it were a snaffle. So don't be fooled.
Bron: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop
Niet echt een duidelijk voordeel t.o.v. het scharenbit uit één geheel begrijp ik, is dit bit dan ontwikkeld voor het oog of mis ik een belangrijke essentie?