Mijn vriendin heeft voor haar paard een Billy allen bit gekocht, dat op zich breed genoeg is, alleen boven de mond niet, daar prikken de uiteinden van het bit in de wang, zeg maar. Zou je zo'n bit kunnen verbuigen, zodat de uiteinden wat wijder komen? Onder is er ruimte zat. Of zou het dan breken? Wie weet raad, anders gaan we op zoek naar een ander bit.
Als het mondstuk breed genoeg is, maar het bakstukoog nog steeds in de wang prikt, kan je beter eens gaan kijken naar een Mylerbit. Die hebben altijd iets naar buiten staande bakstukogen.
Heb hetzelfde probleem gehad, aan lieve jongen op werk gevraagd of hij het kon verbouwen, gietaluminium bit. Doorgeslepen en onder hoek weer vastgelast. Werkt tot nu toe prachtig!! Vraag het aan iemand met kennis van het materiaal en een hoop is dan mogelijk. (ik kon met geen mogelijkheid een groter bit vinden, dus dan waag je wel eens wat)
Ook zagen we overigens dat het paard zijn tong over het bit heen krijgt, terwijl dit bij het vorige bit, ook een billy allen, niet zo was. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik ga eens googlen op myler, en iemand naar dit materiaal laten kijken. Bedankt alvast.
Dana82
Geplaatst: 01-02-12 11:01
Misschien hangt het wat te los in zijn mond? Een gaatje korter kan al veel helpen maar dan gaan dat bit nog wat hoger in zijn kaken nijpen uiteraard.
Ik heb dat probleem eerder ook gehad. Het bit zat al breed genoeg in de mond maar het prikte ook in de wangen boven in. Ik heb de shank toen tussen de bankschroef gezet met een doek er omheen tegen het beschadigen en toen heel voorzichtig met een rubberen hamer de bovenkant van de shank iets verbogen. Dat werkte toen perfect. Alleen toen mijn paard overleden was en mijn nieuwe paard veel minder brede wangen had wilde ik het weer terug buigen, maar toen brak die. Dus dat wil ik niet aanraden.
wijzen ze boven naar binnen ipv naar buiten? dan draai beide scharen eens helemaal om zeg maar, zodat je het omdraait. dan wijzen ze wel naar buiten waarschijnlij heb je het bit dus 'binneste buiten' zeg maar.
eponine
Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-12 08:34
De shanks zijn geheel recht, dus omdraaien heeft helaas geen zin. Volgens een kenner is het een rvs bit, dus ik weet niet of dit te manipuleren valt ( volgens hem niet?). Dus ik denk dat we toch op zoek moeten naar een ander.. Maar dan hebben we wel een goed excuus om eens af te reizen naar bv Vorstenbosch