kort boomloos zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

malarvegi

kort boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 19:51

Hoi,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een kort boomloos zadel, wat niet al te duur is.
Ik heb veel verschillende boomzadels gehad maar bij geen een echt tevreden geweest.
Ik heb twee keer een boomloos testzadel geprobeerd, 1 barefoot cheyenne, maar deze was te groot voor mijn paard en ik vond het niet fijn dat ik mijn benen niet aan kon leggen. Ook heb ik een testzadel gehad van (als ik het goed heb) soft balance, een ijslanderzadel. Dit schoof alle kanten op en zat dus ook niet fijn.
Bij het barefoot zadel heb ik wel gemerkt dat mijn paard en beter onder liep,ze bewoog vrijer en het gevoel met boomloos rijden vond ik gewoon fijn.
Ik heb twee ijslander zadels gehad van pagony, deze waren te lang. Daarna heb ik een wintec ijslander zadel 17,5 inch gekocht, deze was uiteindelijk ook te lang. Daarna heb ik een wintec 500 dressuur genomen, 16,5 inch, maar ook deze was te groot.
Zelf zit ik goed in een 15/16 inch zadel. Het paard waar ik een zadel voor zoek is een ijslander.
Ik heb veel gezocht op internet maar kan vrijwel geen betaalbaar, niet te groot boomloos zadel vinden.

Mijn vraag is, weet iemand een boomloos zadel, wat betaalbaar en niet te groot is?

Caily

Re: kort boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:52

Weet je het aantal cm ruimte wat je paardje op de rug heeft?

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:53

kan je geen boomlooszadel maat 0 proberen? dat is eigenlijk een shetlander-maat, maar een ruiter tot 1.75 en maat 36 past er ook nog in.

malarvegi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 19:54

het zadel waar ik nu mee rij, die 16,5 inch, is geloof ik iets van 44 cm en deze is nog te lang.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:56

De Startrekk zadels zijn er in een shorty versie. Is wel een duurder zadel, maar misschien kun je er eentje tweedehand vinden. Op deze zadels zit je ook meer zoals op een boomzadel, niet zo breed als bij een barefoot bv.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:58

Bij een boomloos zadel is het wel minder erg als hij IETS te lang is, omdat de druk in het midden van zadel zit (onder de ruiter). Ik heb 2 korte zadels gevonden, zal kijken of ik de namen nog kan vinden. De goedkoopste is wel slecht afgewerkt, maar wel te doen. Ik ga even zoeken.

edit: de shorty is nog 50 cm helaas

edit: de goedkooptse was bij reitshop maar ze verkopen hem niet meer, naar de andere ben ik nog aan het zoeken, was ook Duits, de naam van een ander zadel van die website staat in het boomloze topic, misschien kan je helpen zoeken :D
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 31-01-12 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:02

Equi_libre schreef:
De Startrekk zadels zijn er in een shorty versie. Is wel een duurder zadel, maar misschien kun je er eentje tweedehand vinden. Op deze zadels zit je ook meer zoals op een boomzadel, niet zo breed als bij een barefoot bv.

Star trekk is als 44cm te lang is ook te lang helaas, de comfort shorty heeft 48cm kussens. Of achterste stukje wat minder draagt problemen geeft hangt van bouw en bewegelijkheid daar van de pony af. Bij mijn pony geeft het gegarandeerd schuurplekken.

Trekker is 42cm in maatje 17.5. Verder kom je voor kort o.a. richting thorowgood of zaldi (maar dat zijn wel boomzadels).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:03

Als het uiterlijk je niet uitmaakt.. Probeer eens een ghost, die lijkt lang (60 cm), maar hij heeft een effectief draagvlak van zo'n 30 cm. Dat maakt het ideaal voor korte ruggetjes :j
Ik vond het een heerlijk zadel wat super lag op mn pony!

malarvegi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:04

jokennicky, weet jij een merk zadels wat k maat 0 te verkrijgen is?

50 cm is inderdaad nog te lang, ik heb wel een keer een ponyzadel geprobeerd met boom,wat kwa lengte wel paste, maar bij dit zadel waren de zweetbladen te kort.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:54

De startrekk espaniola is volgens mij korter dan de comfort. Ik weet alleen niet precies de lengte. Ik zag wel kussens voor de espaniola aangeboden bij de duitse e-bay van 40 cm.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:07

Barefoot heeft de maat 0.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:10

Daar moet je wel maar net inpassen, een kort zadel maar met een ruiter die op de cantle zit heeft een slechter effect dan een wat langer zadel, maar een ruiter die past. Dan wordt het effectieve draagvlak korter en de puntbelasting lager.

Yade13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:34

malarvegi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:24

Britt, zelf pas ik goed in een zadel van 15/16 inch. De barefoot 0 zou inderdaad kunnen, maar deze was (dacht ik) alleen in de cheyenne, deze heb ik een keer een week geprobeerd maar ik vond het niet fijn dat je je benen niet aan kon leggen.

Yade13, bedankt! ik zal ze even mailen of ze het zadel op kunnen meten.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:57

De kussens van de Startrekk Comfort shorty zijn ca 46 cm en die van de Espaniola in S1 44 cm. Verder zou een Startrekk IJslander ook nog kunnen in de kleinste maat (S0). De Comfort Shorty en de Espaniola heb ik als testzadel liggen om te passen en uit te proberen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:52

malarvegi schreef:
Britt, zelf pas ik goed in een zadel van 15/16 inch. De barefoot 0 zou inderdaad kunnen, maar deze was (dacht ik) alleen in de cheyenne, deze heb ik een keer een week geprobeerd maar ik vond het niet fijn dat je je benen niet aan kon leggen.

Deze staat op MP; http://link.marktplaats.nl/523961488
Alleen let wel op dat de zitmaat iets korter is dan de cheyenne.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:55

melrovers schreef:
De kussens van de Startrekk Comfort shorty zijn ca 46 cm en die van de Espaniola in S1 44 cm. Verder zou een Startrekk IJslander ook nog kunnen in de kleinste maat (S0). De Comfort Shorty en de Espaniola heb ik als testzadel liggen om te passen en uit te proberen.

Er is ook nog een Startrekk Espaniola Shorty, volgens mij is die nog korter dan de standaard S1. Een vriendin van mij had die voor haar paard met korte rug. Past ook niets op. Heeft alleen een hoge schoft, maar verder rondgeribd waardoor het uiteindelijk toch niet goed paste.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:11

Ik heb mijn ijscotje een beetje het zelfde probleem.
Wil ook graag een boomloos zadel.
Beetje betaal baar en niet al te lang
Heb verschilende geprobeert.
Maar niet echt iets kunnen vinden.
De meeste die lekker zaten waren gewoon te lang.
Of schoven heel erg.
Ik had er 1 die kort en goed lag.
Enige nadeel vond ik dat ik hem niet heel fijn vond zitten.
Dat was de Pfiff Boomloos zadel
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4040801/47
Misschien is dit iets voor je.
Ik weet niet precies de lengte meer maar hij was dacht niet langer dan 40 cm.
Dit zadel heb ik ook nog een lange tijd gebruikt op een shet welsh van 117.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:17

Ik heb slechte ervaringen in mijn praktijk met boomloos op een ijslanderrug. Ik heb heel wat problemen voorbij zien komen, flinke gevoelige ruggen van de Barefoot en ALLEMAAL belandden ze op de voorhand, uit balans, en gooiden hun gangen door elkaar. Ik denk dat je van goede huize moet komen wil je dit kunnen corrigeren. Ik zou bij een ijslander altijd gaan voor een goed passend boomzadel, en als je perse boomloos wilt niet voor de goedkopere merken maar idd bv voor Startrekk en kwalitatief vergelijkbare merken.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:24

Een Trekker zadel kan geleverd worden met kussens van 42 cm en zou dus geschikt kunnen zijn voor jou pony. Ik ben zelf erg tevreden over dit zadle op mijn compacte Haflinger. Onbze c-pony heeft nu een Trekker kids, die is 37 cm lang. Mijn bijrijdster van 167 en maatje 36 past er nog net in maar ze rijdt maar af en toe. Een Ghost zou ik echt niet aan beginnen op zo'n korte pony, het draagvlak mag dan wel kort zijn maar het hele zadel is toch zo'n 60 cm en dat kan ook irritatie geven.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:49

dianaw33 schreef:
Ik heb slechte ervaringen in mijn praktijk met boomloos op een ijslanderrug. Ik heb heel wat problemen voorbij zien komen, flinke gevoelige ruggen van de Barefoot en ALLEMAAL belandden ze op de voorhand, uit balans, en gooiden hun gangen door elkaar. Ik denk dat je van goede huize moet komen wil je dit kunnen corrigeren. Ik zou bij een ijslander altijd gaan voor een goed passend boomzadel, en als je perse boomloos wilt niet voor de goedkopere merken maar idd bv voor Startrekk en kwalitatief vergelijkbare merken.

Nou, dat hoeft helemaal niet hoor, ik heb een karlslund contact, boomloos met kopijzer, en al mijn ijsjes lopen er prima onder.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:01

Volgensmij zijn de zadels van het merk ghost redelijk kort :j En anders misschien een trekker?
Ik ga eventjes voor je zoeken!

edit: Dit vind ik net op een site!

Zeer geschikt voor hele korte paarden: de kussens kunnen in 2 lengtes komen: 42,5 cm of 45, 5 cm en omdat het een boomlooszadel is draagt het gewicht van de ruiter niet helemaal tot achteraan, dus is het minder erg als het zadel iets voorbij de 18e rib komt.
http://www.greendistance.nl/index.php?id=105

Dat moet wel iets voor jou zijn dan :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:41

Ik zou je ook de trekker aan willen raden inderdaad.
Zijn korte zadels die qua inchemaat aan te passen zijn en die erg korte kussens heeft.
Ben ik ook bij uitgekomen toen bleek dat Barefoot allemaal te lang was.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:53

Citaat:
Nou, dat hoeft helemaal niet hoor, ik heb een karlslund contact, boomloos met kopijzer, en al mijn ijsjes lopen er prima onder.

...Maar dat is geen goedkoopertje, en speciaal voor ijslanders gemaakt, is dus wel ff een ander verhaal als een gewone BF of imitatie daarvan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:00

Ik rijdt zelf met een trekker zadel. Die zijn er inderdaad met kortere kussens. Mijn haf is erg rond en erg kort en het zadel bevalt echt super.

Schuift niet, voelt erg comfortable qua zit en steun en ligt echt super op haar (dat was voorwaarde nr 1 natuurlijk).

Ik heb Esther Groen van Greendistance laten komen. Je kan bij haar ook zadels testen dus dat is erg fijn. Daarnaast laat ze je ook proefrijden omdat een zadel niet aalleen voor het paard goed moet zijn maar ook voor de ruiter.

Van mijn trekker zadel is de zitting ook te verstellen. Dat zou voor jou ideaal zijn aangezien je dus geen groot zadel moet hebben. Daarnaast zijn de wrongen aan te passen om meer open of gesloten te zitten.

Al met al dus een zeer tevreden gebruiker van het Trekker zadel. Heb zo geen foto's in mijn profiel hiervan maar ik weet dat Silence hier op bokt dezelfde ervaring heeft met het zadel en wel foto's heeft in haar profiel.