[WN] RVS westernsporen roestvrij aan zee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zondersokken

RVS westernsporen roestvrij aan zee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:27

Ik had hele mooie sporen gekocht zwart staal met zilveren paardjes erop maar na twee strandritjes begonnen ze behoorlijk te roesten.
Nu ik ze een half jaartje heb zijn ze dus inmiddels prachtig roestbruin, het wieltje draait nog wel maar ziet er niet meer uit.
Nu ben ik dus op zoek naar nieuwe, er zijn RVS sporen te koop maar blijven deze ook echt mooi met de zoute lucht en water, hebben jullie hier ervaring mee?

Robbedoesh

Re: RVS westernsporen roestvrij aan zee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:32

Ik denk dat je zelfs op RVS wel een beetje roest aanslag zal hebben.
Echt alles lijkt te roesten bij de zoute zeelucht, ik ben in mei vorig jaar een week op de Noordzee geweest op een vissersboot om te filmen, en zelfs die boten krijgen roestvlekken. Daarnaast heb ik ook een leatherman multitool, die ook RVS is maar na 2 weken survival in zweden had ook die lichte roeststukjes (komt waarschijnlijk door lichte beschadigingen in de lak).
Wat ik je aanraad is om even Brillo schuursponsjes te halen, dat zijn soort (lijkt op metaaldraad) sponsjes met bepaald soort vloeistof erin die eruit komt als je ze vochtig maakt en ermee gaat poetsen.
Met dat spul is de roest zo vanaf! Als je even op Brillo zoekt op google of er even naar vraagt in de winkel is het zo gevonden!

Succes!

Robbedoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:33

Daarnaast ook misschien je sporen na een strandrit telkens even afspoelen met gewoon water, en ze goed droog maken. Dat helpt denk ik wel voorkomen!

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:36

Brillo heb ik wel bedankt voor de tip, dan ga ik wel rvs sporen kopen en kan ik kleine plekjes daar wellicht mee afhalen. Die van nu zijn denk ik niet meer te redden maar zal een poging wagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:17

Veel mensen vergissen zich in de betekenis van RVS. Het is nl geen roestVRIJstaal, maar roestVASTstaal ;)
Het oppervlak kan door inwerking van diverse dingen 'puttig' worden, maar het RVS zal nooit doorroesten.

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:23

Je hebt verschillende kwaliteiten RVS (AISI 304, 316), dus het is ook afhankelijk van welke kwaliteit de sporen zijn gemaakt. Maar RVS is niet 100% roestvrij (de juiste benaming is ook roestvast staal ipv roestvrij staal zoals het vaak genoemd wordt).
Mocht het bij de sporen vermeld staan van welke kwaliteit RVS ze zijn, 316 is roestvaster dan 304.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:25

kan je ze niet goed schoonmaken
en in het wieltje misschien iets van olie spuiten?

En ja, dit schrijft iemand die geen verschil weet tussen een spijker en een hamer _-:(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:28

Ach, als de spijker groot genoeg is kun je hem prima als hamer gebruiken :D

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:06

Omdat ik mijn paardje in de zomer altijd een maandje meeneem naar de kust en daar elke dag op het strand rij, heb ik rvs sporen gekocht. Op een paar heel kleine plekjes roest na, zien ze er nog steeds mooi uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:42

Ik heb eigenlijk geen ervaring met aan de zee rijden etc met mijn sporen, maar misschien een ander idee.

Heel vroeger deed ik als klein meisje aan kunstschaatsen. Na het schaatsen, maakten we altijd de ijzers droog met een handdoekje en smeerde we ze in met vaseline. Ijs is natuurlijk niet zout, maar het is wel erg vochtig aan het metaal steeds weer.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:23

Zwart staal hóórt te roesten, de paardjes erop roesten niet :D
Ik rij ca. 5x per week op het strand, ik heb ook blankstalen sporen, deze roesten na 5 jaar nog steeds niet. Ik vindt zelf de zwarte sporen, die nu dus donkerbruin zijn, erg mooi geworden :D , maar ja, dat is persoonlijk hoor!
Ook de "roestvrijstalen" ringen van mn singel, van Proff.Choise, zijn geroest :D
Tegen zeewater is niet zo veel bestand helaas... :(:)

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 12:15

precies dropje de paardjes zijn nog mooi, dus ik moet op zoek naar een blank stalen paar? Om zonder roest door het leven te gaan?

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:12

Ja, helaas :D Ik heb een paar smalle blankstalen gegraveerd, die blijven mooi hoewel ik de zwart stalen ( lees nu roestbruin ) persoonlijk ook erg mooi vindt :9 , maar ja, daar kleeft ook een emotionele waarde aan; die heb ik nl. gewonnen op mn allerlaatste show met mn kanjermeisje <3

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:52

Je hebt verschillende soorten rvs,sommige kunnen niet tegen zout en zuur.Materiaal code 304
Materiaal code 316 weer wel. Maar dat is weer harder en lastig te buigen,en duurder en word dus alleen voor betere kwaliteit spullen gebruikt. De sporen die jij bedoelt zijn hoogstwaarschijnlijk vernikkelt.
Als je ze af en toe afwrijft met een vette lap zullen ze niet of nauwelijks roesten. Alleen het wieltje en het asje waarop het draait zullen roestgevoelig zijn als ze niet van koper zijn wat vaak wel het geval is.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:07

in cola leggen, dan gaat de roest weg :)