Heeft iemand ervaring met het bit Trust locked loose ring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zuske

Heeft iemand ervaring met het bit Trust locked loose ring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:55

magda_90

Re: Heeft iemand ervaring met het bit Trust locked loose ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:17

Ze zijn relatief nieuw hier in Nederland maar de verhalen die ik heb gehoord zijn wel redelijk positief; net als sweet iron is het gemaakt van materiaal dat je paard fijn moet vinden. Qua voorgevormde mondstukken lijkt het ook wel goed te liggen.
Ik heb een van deze bitten in handen gehad en voelde wel goed aan qua gewicht en afwerking.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:47

Er staat dat het bit dezelfde inwerking heeft als een stang als het paard zich sterk maakt, en dat hij werkt als een gewone watertrens als het paard loslaat.
Wat ik heb geleerd is dat een stang zachter is dan een (dubbel)gebroken bit, dus dan wordt dit bit dus zachter als het paard sterker wordt. Uiteraard is het bit zo sterk als de hand van de ruiter ;)

Ik ben benieuwd hoe het effect dat ik net noemde gerealiseerd wordt, dus wat er precies gebeurd met het bit als het paard zich sterk maakt/loslaat.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:53

Ik heb hier zo'n bitje liggen wat ik had om uit te proberen. Dat is een bustrens en heeft daarom wel een iets andere werking.
Het bit roest lichtjes bij gebruik. Het is op zich een mooi bitje maar ik merk weinig verschil bij de paarden.
Ik rijd dus gewoon weer met een simpel Sprenger K&K watertrensje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:20

hafjelinger schreef:
Er staat dat het bit dezelfde inwerking heeft als een stang als het paard zich sterk maakt, en dat hij werkt als een gewone watertrens als het paard loslaat.
Wat ik heb geleerd is dat een stang zachter is dan een (dubbel)gebroken bit, dus dan wordt dit bit dus zachter als het paard sterker wordt. Uiteraard is het bit zo sterk als de hand van de ruiter ;)

Ik ben benieuwd hoe het effect dat ik net noemde gerealiseerd wordt, dus wat er precies gebeurd met het bit als het paard zich sterk maakt/loslaat.

Een trens zal nooit een stang worden, een stang is een bit wat een hefboomwerking heeft. Dit bit krijgt bij een bepaalde druk de werking van een ongebroken mondstuk.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:28

magda_90 schreef:
hafjelinger schreef:

Een trens zal nooit een stang worden, een stang is een bit wat een hefboomwerking heeft. Dit bit krijgt bij een bepaalde druk de werking van een ongebroken mondstuk.

Wacht even, hier haal ik de stang en het ongebroken mondstuk door elkaar. Ik bedoel met stang een ongebroken mondstuk. Je hebt gelijk, een stang is met hefboomwerking.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:31

Ik heb hem geprobeerd, maar omgeruild voor een normaal enkel gebroken Trust bit. Vond het toch niet fijn. Kan de bitten van Trust wel aanraden, heb de bustrens in het enkel gebroken (12 en 16, beide.. 12 is te dun/scherp), 16 is echt een ontzettend fijn bit.

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:26

Ik heb ook een dubbelgebroken Trust bit. Pony loopt er veel beter op en laat sneller los. Ben er erg tevreden over

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 22:34

Hmmm dan ga ik toch maar eens overwegen om het te proberen. Naar aanleiding waarvan hebben jullie het bit aangeschaft? Hadden jullie problemen met de paarden waarbij jullie dit bit gebruiken? Of aangeschaft door goede verhalen van anderen oid? Of gewoon omdat je iets anders wilde proberen?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:19

Watertrens met locked-system. Als het paard zich sterk maakt heeft het bit
de werking als een stang. Ontspant deze weer dan heeft het de werking als
een normale watertrens.
alleen dat stukje commercieel geklets is voor mij genoeg om het niet uit te proberen, een paard kan zich niet sterkmaken, de ruiterhand wel, en hoe weet dit bit wanneer ie als een stang moet werken? linkt allemaal onvriendelijk en onzinnig, een gewoon dubbelgebroken of ongebroken trensje is voor ieder paard ruim voldoende.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:18

Groot voordeel is dat er geen notenkraker effect kan optreden bij locked bitten

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:13

Weet iemand of je deze bitten ergens kunt proberen? (omgeving van Ede/Amersfoort)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:08

Ik haal deze even omhoog. Zou ook graag een Trust bit uitproberen..

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 12:25

Het schiet niet erg op... :S

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:09

-> HAR

Ik verplaats het even naar HAR, wellicht krijg je daar een beter antwoord op je vraag.