Zadelprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A_man

Zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:12

Hallo,

ik zit zo te twijfelen,

Ik zal het hele verhaal even uitleggen.

ik heb 2,5jaar geleden een kieffer zadel nieuw gekocht 18inc, ik had volgens de verkoper een 18 inc nodig ivm kontje :P
ik heb een kortere fjord.
ik heb er dus 2,5jaar op gereden tot 1,5 maand geleden liet ik de des betreffende persoon langs komen voor te kijken of die nog goed lag ( tussendoor is die ook vaker geweest hoor ) zadel lag volgens hem goed.
week later ging ik voor de grap zonder zadel op mn fjord rijden, conclussie ze liep zoveel fijner zonder als met zadel? liet los ect.

ik heb dus vervolgens iemand anders opgebeld voor een second opinion, ze vertelde me dat sowieso de kussens opnieuw gevuld moesten worden ( waren kneiter hard en zaten bobbels in ) en ook was het zadel veels te lang voor mijn fjord.

vervolgens heb ik met haar een nieuwe afspraak gemaakt voor kleinere zadels te passen,
ik heb nu een week een zadel op proef zit echt lekker! ligt ook goed en stabiel op mijn paardje.. alleen 1 nadeel, ik krijg ontzettende last van mijn rug na het rijden, nu na een week nogsteeds.
zal dit aan het zadel liggen of zal het liggen dat ik "beterder" zit en dus mn spieren anders gebruik.
ook is mn fjord niet verandert in rijden ( maar goed dit kan rijtechnische zijn )
ze is wel minder dat ze wil rennen zodra ik ga doorzitten ect. dit had ze dus wel met mn kieffer zadel, maar het loslaten links en rechtsom is hetzelfde.

Angela

Re: Zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:16

Helaas is niet iedere zadelpasser even goed...

je geeft aan dat het nieuwe zadel heen lekker zit, maar ook dat je last van je rug krijgt. Wat geeft je instructie aan? Die moet zonder problemen kunnen zien waardoor je nu last van je rug krijgt. Past het zadel wel bij jou zitvlak, of dwingt het je misschien in een andere houding? Dan is het aan je instructie om te bepalen of die houding beter is of niet (dan het was) en weet je ook of het goede of verkeerde spierpijn is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:17

Kun je een foto plaatsen? Veel mensen willen je gewoon een zadel aansmeren..

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:23

@ angela, voorheen viel ik nogal snel voor over, bij dit zadel zit ik rechtop. mn lesgever vind dat ik veel netter zit ( mooi rechtop )
echter heb ik wel een versleten ruggenwervel en precies op dat punt krijg ik ook na het rijden last, het is puur een zeurderige pijn.. stel als ik verkeerd til of te zwaar heb ik dezelfde pijn.

ik vind het zelf lastig te beoordelen of het zadel te klein is of niet ( heb er tenslote niet voor geleerd? )

@Nini_roosje, heb op dit moment geen foto..

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:45

Hi A-man,
Moeilijk te beoordelen op afstand.
Wel verbaasde ik me over het feit dat je een 18" (!) op een Fjord had.
Goed gezien van je nieuwe zadelpasser dat die Kieffer te lang was.
Je kunt me eventueel pb-en met vragen (zie onderschrift).
Succes!

Flevo Horse Support
Caroline

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:14

Ik zou je willen adviseren meerdere zadels te proberen. Een zadel móet goed liggen op de paardenrug, maar moet voor de ruiter ook geschikt zijn.
Het is inderdaad wennen een ander zadel, en ik vind dat je een zadel ook minimaal een week uit moet kunnen proberen voordat je definitief tot aanschaf overgaat.
Dat je in dit zadel rugpijn krijgt lijkt me geen goed teken. Ik begrijp dat je geen rugpijn had bij je vorige zadel?

Heb je al eens gekeken bij de Massimozadels? Deze zijn speciaal ontworpen voor korte brede paarden. Je kan ze zelfs xtra kort (met normaal zitvlak) bestellen. Ik heb sinds een tijd een Massimo Trail op mijn tinker liggen en ben daar heel tevreden over.

Succes met je zoektocht naar een ander zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:50

oei, dat is niet echt een goed teken, als je nog steeds last van je rug hebt na 1 week.
Heb je een foto van jou op dat zadel? of wat voor een zadel is het?
Ik ken sommige merk zadels, waar ik precies hetzelfde in had. Dit was veelal te wijden aan het middelpunt wat tever naar achter lag, en/of de beugelophanging tever naar voren.
Overigens ben ik géén rugpatient.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:04

ja, dit herken ik ook...mijn middelpunt ligt ook tever naar achteren en ook ik krijg er pijn van aan mijn rug..

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 13:05

ze komt dinsdag langs met andere zadels om te kijken of het daadwerkelijk aan mn zadel ligt of aan mij..