Stijgbeugels wisselen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zomers

Stijgbeugels wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:35

Ik heb geweldige stijgbeugels (vind ik), ideaal formaat (heb smalle kleine voeten) waardoor ik meer grip heb dan met standaard stijgbeugels.
Mijn bijrijders vinden mijn geweldige stijgbeugels helaas niet zo geweldig. Aangezien ik ook om mijn bijrijders moet denken, moet ik toch maar nieuwe stijgbeugels gaan aanschaffen (en zelf dus minder lekker gaan rijden).
Of niet?

Is het te doen om elke keer je stijgbeugels te wisselen?
Of heeft iemand andere tips of ervaringen hiermee?

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:38

Ik vind eigelijk niet dat je je beugels moet verwisselen omdat je bijrijders ze niet fijn vinden, het is toch jouw zadel? Als je bijrijders er niet tevreden mee zijn, moeten ze zelf maar nieuwe beugels kopen en die verwisselen als ze rijden, en ze er na gebruik weer afhalen.

Caira

Re: Stijgbeugels wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:39

gewoon 2 paar stijgbeugels EN 2 paar beugelriemen, dan heb je ze binnen 30 seconden verwisseld.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:40

Ik ben het met Seraphim eens, het is jouw paard, zij mogen erop rijden. Als zij het niet fijn vinden, moeten ze zelf maar maatregelen nemen, zolang het paard daar geen last van heeft. Beugels wisselen zal dan geen problemen geven...

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:40

Dat van die beugelriemen is ook wel een goed idee ja, dat is sneller met wisselen. Maar dan nog ben ik van mening dat je bijrijders daar voor moeten zorgen, het is immers hun probleem :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:42

Ik ben ook heel zuinig op mijn bijrijder, weet je hoe moeilijk die te vinden zijn tegenwoordig....

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:45

wow dames, jullie zijn snel!
Goed idee, 2 paar stijgbeugels en 2 paar beugelriemen. Dat gaan we doen!
Ik zat al gelijk te denken aan een 2e zadel, maar hoe makkelijk kan het zijn #thanx

(en ben ook zuinig op ze hoor, maar ben het ermee eens dat eigenlijk zij het wel moeten regelen).

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:46

Ik zou ook een extra set beugelriemen+beugels aan schaffen, dan zijn ze zo verwisseld. Maar ik vind wel dat ze minstens mogen meebetalen hoor :)

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:10

Waarom hebben die andere rijders er lats van het is toch geen heel bouwwerk ?
Wat jezelf fijn vindt telt het meest

XX SUC6

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 12:19

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:21

Bij mijn vorige bijrijpaardje verwisselden we iedere keer de beugels en riemen, ze had dus 2 paar beugels en 2 paar riemen. Was makkelijker dan alleen de beugels wisselen en je bijrijder hoeft niet de beugelriemen te verstellen iedere keer :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:36

Ik heb vrij lange benen en mijn bijrijdster vrij korte :) Met mijn beugelriemen kan je haar lengte (of beter korte) niet maken. Heb gewoon niet genoeg gaatjes. Gezien ik 2 zadels heb, rijdt zij met de beugels en beugelriemen van mijn springzadel. Werkt prima. Als ik die niet had gehad, had ze zelf beugels en beugelriemen gekocht. (dat zij ze toen zelf) maar in ons geval hoefde dat dus niet.

Het werkt heel handig. We hebben de afspraak dat zij wisselt. Dus als ze gaat rijden haalt ze mijn beugels eraf en die van "haar" eraan. Na het rijden wisselt ze ze terug. Ideaal!

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:43

Ik vind het een goede oplossing wat er gezegd word.
2 paar beugels en 2 paar beugel riemen en vind het idee van PriscaZ ook heel goed,
Maak van te voren een afspraak dat hun wisselen als ze gaan rijden en na het rijden jou beugels er weer op doen. Zo heb je er zelf totaal geen last van en voor hun lijkt het me een kleine moeite.
Ook hoef je dan de maat niet steeds in te stellen bijkomend voordeel :)

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:46

Ik heb wel 2 zadels... Maar dat is een luxe haha. Ik zou inderdaad in jouw geval ook gewoon 2 paar beugels+riemen halen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:47

Nog makkelijker : gewoon een setje Wintec Webbers T-beugelriemen kopen , dan verwissel je de beugels in een mum van tijd en heb je niet weer een extra set beugelriemen rondslingeren :P

En dan kun je zelf tijdens het rijden je beugelriemlengte ook veel sneller en makkelijker verstellen :j

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:50

In de tijd dat ik nog een verzorgpaard had, had ik ook gewoon zelf een set beugels en beugelriemen, die ik er aan maakte als ik ging rijden en als ik klaar was hing ik gewoon de andere beugels weer terug. Ging prima.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:54

Je hebt van die makkelijke clipjes daarvoor, als ik het goed heb. Ben ze ooit een keer tegen gekomen.
Dam kun je ze met longeren erafhalen, of in jouw geval, stijgbeugels makkelijk verwisselen.

Je kun ook je gesp onderaan doen (van je beugelriem), kun je ze ook makkelijk wisselen.

Te kleine stijgbeugels zijn niet alleen onprettig met rijden maar ook gevaarlijk!!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:52

Ik zou ook gaan voor een tweede setje beugels en riemen, dat heb je binnen een halve minuut verwisseld.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:12

Ik zou inderdaad zelf dan ook een tweede set beugels en beugelriemen erbij nemen zodat de bijrijder die om kan wisselen.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:55

zomers schreef:
Het zijn Spaanse Stijgbeugels (heb ook een Spaans zadel)
(http://www.barokshop.com/contents/nl/d4 ... 3goduDdqvA)
de eerste (zilveren).

Bij mij zitten ze heerlijk, maar ze zijn wel vrij smal volgens mij.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, aangezien ik alleen maar barokke stijgbeugels in het assortiment heb en om me heen zie: deze zijn een standaardmaat, 12,5 cm. Zijn 'gewone' engelse stijgbeugels dan breder?

De oplossing van een tweede setje beugels en riemen lijkt idd het handigst, maar zit ze dan wel fijn in je spaanse zadel, wat immers ook 'anders dan anders' is?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:04

Marja schreef:
zomers schreef:
de eerste (zilveren).

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, aangezien ik alleen maar barokke stijgbeugels in het assortiment heb en om me heen zie: deze zijn een standaardmaat, 12,5 cm. Zijn 'gewone' engelse stijgbeugels dan breder?

Volgens mij zijn gewone engelse zelfs maar 12.
Ontopic, heb je niet een oude beugelriem die je nog er aan kunt hangen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:31

Ik heb de gespen van mijn beugelriemen aan de onderkant en haal mijn beugels altijd van de beugelriemen af na het rijden.
Als ik in de bak ga rijden, pak ik mijn 'gewone' beugels, ga ik naar het bos, pak ik mijn EZ riders. Ik wissel dus elke keer.
Gaat prima.

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 11:46

Marja schreef:
zomers schreef:
de eerste (zilveren).

De oplossing van een tweede setje beugels en riemen lijkt idd het handigst, maar zit ze dan wel fijn in je spaanse zadel, wat immers ook 'anders dan anders' is?

Hiervoor had ik ook gewone beugels, het kan wel, maar deze staan natuurlijk veeeel mooier.
Ik heb ook een schapenbontje op mijn zadel, dus het is nog best lastig om de beugels te wisselen. Ik ben nu wel benieuwd of de maat dan zoveel verschilt met de gewone engelse. Vandaag eens kijken bij een ander zadel. Voor mijn gevoel zijn ze wel iets kleiner, ik voel me namelijk beter met deze stijgbeugels dan de engelse (mijn voeten glijden hier tenminste niet uit, terwijl ik wel genoeg ruimte heb).