[WN] Ongelijke beugels maar even lange fenders????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Ongelijke beugels maar even lange fenders????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 15:31

Al een poosje heb ik zo'n stijve heup.. maar wat ik ook deed het ging niet echt over. Nu heb ik het denk ik door.. Hoewel de fenders van het zadel dat ik nu ongeveer een half jaar heb even lang zijn en ook op hetzelfde gaatje zitten hangt toch een van de beugels een stuk lager. En ik maar denken dat ik scheef in het zadel zat... :n
Nu heb ik er een, een gaatje langer gemaakt. Er is nu nog steeds verschil, maar minder dan eerst. Een bekende van me suggereerde er halverwege een gaatje bij te maken. Maar ik twijfel..
Er moet iets in de basis niet goed zijn, want hoe kan het nou dat de lengte op hatzelfde gaatje verschillend is terwijl de fenders echt even lang zijn. Kan de boom scheef zijn?
Is dit een bekend probleem, is het op te lossen? Het zadel is overigens een originele Billy Cook, dus geen frut kwaliteit dacht ik zo...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ongelijke beugels maar even lange fenders????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:35

Stap je toevallig op aan de kant van de langere fender?
Dat probleem had ik namelijk ook met de beugelriemen van mijn dressuurzadel.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:37

Ik heb dit met mijn vorige beugel riemen ook gehad omdat je steeds links op stap rekken ze uit, af en toe omwisselen helpt! ik weet niet of je ze al lang hebt??

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 15:39

Bij beugelriemen ken ik dit ook, maar ik heb fenders en da's toch even wat anders. Bovendien heb ik dus beide fenders er af gehad en nagemeten aan elkaar en ze zijn exact even lang.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:43

Dan is het enige wat ik nog kan bedenken ongelijke benen?

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:44

Zit er geen verschil in de hoogte van de gaatjes?
Dit had ik met mijn beugelriemen, de riemen waren even lang alleen zaten de gaatjes op verschillende hoogtes...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:38

Is je zadel wel recht? Ik heb een western zadel gehad die dus scheef bleek te zijn. Zat ook met "ongelijke" beugels, last met mijn zit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:40

ja dat dacht ik ook meteen.. je zadel.. zitten de haken waar je fenders aan hangen wel op dezelfde hoogte.
even vanaf het middelpunt nameten misschien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:43

Beugels omwisselen gaat met westernbeugels dus niet lukken :+ Alhoewel ik zadels wel eens op die manier te koop zie aangeboden :D

@mrie : het probleem hoeft idd niet alleen in je beugels te zitten; je benen kunnen verschillend in lengte zijn of je ene been is beter getrainend als de ander (verschil in links of rechts zijn).
Ik zou er geen probleem van maken en de beugels gewoon zo aanpassen dat ze voor jou wel goed zitten. Als je beugels nog met de gesp-uitvoering is kan een gaatje halverwege erbij een oplossing zijn. Een ander trucje is om iets tussen de fender en je beugelophangpunt te doen zodat je hem iets 'lift'.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:50

Waarschijnlijk is je paard gewoon scheef ;)

Heeft dus geen nut om je beugels aan te zitten passen, met rechtrichten is dit opgelost hoor.
Ben je bekent met rechtrichten? neem anders eens een kijkje op de volgende site http://www.hoefkatrol.be/

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:04

@juval, dat ga ik eens proberen. Mijn benen zijn al jaren van dezelfde lengte, ik rij inmiddels al een jaar of 35....
@aikon, hoe heb jij dit dan geconstateerd, welke last kreeg jij en hoe heb je het opgelost....
Het is waar dat paard scheef is, maaar ook dat is ie al jaren en eerder heb ik nooit last gehad...
@ dubbeldun, Fender een beetje liften is misschien een goed idee, wat stop je daar dan tussen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:08

@mrie : kan vanalles zjin. Van een blokje hout tot een vormpje van metaal. Misschien werkt zelfs een blokje stevig piepschuim al. Plak het aan de onderkant van je beugelophanging met een stukje ductape en probeer of het werkt.
Wel goed je hobblestrap straktrekken.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:42

Ik kreeg ook last van mijn rechterheup en ben dat gaan oplossen door rechts op te stappen
en links af te stappen..nu gaat het al een heel stuk beter.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:32

Mijn paard reageerde op de ene kant niet zo als op de andere. Heb het zadel op de grond gelegd en ben eerst gaan kijken of die wel symmetrisch was (knop\achterboom in het midden,wijkte beide al een kant op) en ben gaan duwen om te zien of het zadel wipte. Dat deed ie dus erg. Diagonaal. Daardoor lag een kant van het zadel hoger, dus fenders ongelijk. Was toch echt geen ZM zadel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:45

@aikon: ga ik ook proberen. Al weet ik niet goed wat je bedoelt met ZM zadel. Maar het zal me wel eeen indicatie geven over wat er aan de hand kan zijn. Thanx girl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:48

ZM = zadelmarkt...dus niet alte beste kwaliteit ;)

Het is altijd raadzaam om een zadel op zijn voorkant te zetten en even via de achterkant naar beneden te kijken om te zien of de boel recht is.
Heb je geen timmermansoog dan is een rechte stok een mooie richtlijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:50

Ah ZM, nee dat is ie dus niet. Maar ook de beter aangeschreven merken kunnen op een maandagochtend gemaakt zijn. Truuk met stok is ook een goede tip... Jij ook, veel dank voor je betrokkenheid.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:06

@DD..Je had het in het topic op WN Algemeen over slots die in de boom worden gefreest, op de positie waar je fenders hangen. Zou dit misschien het probleem verklaren, dat ze ongelijk ingefreest zijn? Mocht ik onzin kletsen hoor ik dit natuurlijk graag :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:43

Kan natuurlijk, maar over het algemeen zijn zadelbomen waar in gefreesd is de betere bomen. Dus ik ga ervan uit dat daar ook de kontrole goed van is.
Overigens moet je dit ook kunnen nameten als de fenders vrij naar beneden hangen. Bijv. vanaf de voorkant van het zadel.