Ervaringen met Sprenger Bustrens Dynamic.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Ervaringen met Sprenger Bustrens Dynamic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 23:59

Hoi!

Zoekfunctie gebruikt, maar vind dat ik nog geen goed antwoord heb :)
Heeft iemand ervaring met dit bit?;
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... 16-mm?N=15

Lijkt me een erg fijn bit! Denk dat het ook fijner is voor de mond van mijn pony omdat het ergonomisch gevormd is?
Of heeft iemand ervaring met een ander bit van sprenger?

Hier in de buurt kan ik alle bitjes testen, zou het wel erg fijn vinden als mijn pony er goed op reageerd want anders is het wel een erg duur grapje :=

Groetjes Anne!

Ashley5760

Re: Ervaringen met Sprenger Bustrens Dynamic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:07

Gewoon proberen wat het fijnst is.
Vind sprenger enorme aanrader dacht eerst ook van zon koperen van 25,- voldoet ook maar deze zijn weer even tandje beter! Eb nu niks anders meer :+

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:23

waarom wil je het bit met rolletje?
ik en een vriend (stal ruiter van een grote sportstal) van mij rijden alle paarden op dit bit maar dan zonder rolletje.
ze worden er niet sterk op maar durven het bit wel goed aan te nemen. je merkt wel goed het rijtechnisch wat nog niet goed voor elkaar is.
wij willen momenteel geen ander bit, 1 paard wordt op concours wel gestart met pelham (springen) de rest totaal 20 ofzo worden allemaal op dit bit gestart, de 14 mm dikte.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:25

Ik heb dat bit, maar dan zonder rolletje, super fijn bit!

Voor mijn pony met gevoelige mondhoeken echt een uitkomst :)

Sorry voor de korte post, zit op mobiel. Op mijn laptop kan ik uitgebreider reageren.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 00:28

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:31

:j

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:49

ja die bedoel ik, echt een super fijn bit

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:50

Ik heb ook alleen maar bitten van K&K. Ik vind het hele fijne gevormde bitten, die de meesten paarden heel goed willen aannemen. Ik wil ook niets anders mee. Heb er 3 en kan er niet 1 weg doen. Ik heb trouwens geen ervaring met die van de foto, ik heb het bit zonder dat ringetje.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:52

ik heb het bit zonder rolletje en vind hem wel fijn, hij is duur maar het geld wel waard.
alleen stap ik nu over naar bitloos :')

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:57

Hier wordt een merrie op dat bit (zonder rolletje) gereden. Bitten waren altijd lastig bij deze merrie, daarom zelfs een tijdje bitloos gereden. Maar op dit bit gaat het elke keer beter, ze pakt het prachtig op.

Ideaal mooi bit, vooral de fijn afgewerkte bussen zijn écht kwaliteit.
De anderen worden gereden op de K&K Conrad Ultra watertrensen, ook kwaliteit maar dikker in de mond. Bij een paard wat een dikker bit niet zo makkelijk wil nemen, zou ik zeker weer kiezen voor deze Dynamics.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:12

Dees schreef:
Hier wordt een merrie op dat bit (zonder rolletje) gereden. Bitten waren altijd lastig bij deze merrie, daarom zelfs een tijdje bitloos gereden. Maar op dit bit gaat het elke keer beter, ze pakt het prachtig op.

Ideaal mooi bit, vooral de fijn afgewerkte bussen zijn écht kwaliteit.
De anderen worden gereden op de K&K Conrad Ultra watertrensen, ook kwaliteit maar dikker in de mond. Bij een paard wat een dikker bit niet zo makkelijk wil nemen, zou ik zeker weer kiezen voor deze Dynamics.

mee eens mijn ruin vind een bit normaal ook niks. maar deze pakte hij wel zo in ik rij zo wie zo niet met dikke bitjes.
hier liep hij goed op maar toch vind ik hem fijner lopen op bitloos :o

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:14

Ik vind bitloos helemaal niet fijner rijden.
Zal voor het paard wel zo leuk zijn maar ik miste vooral de 'stuurbekrachtiging' aan de voorzijde. Met bit kan ik mijn hulpen veel kleiner geven dan zonder bit.

Voor alle bitloos-aanhangers: niet iedereen wil bitloos gaan rijden ;)

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:04

Deze bitten liggen echt top in de mond, heb een dubbel gebroken ervan en een enkel gebroken (zonder rolletje, gewoon die normale dynamic). Op die dubbel gebroken kunnen sommige paarden wel wat drammerig zijn, een van mijn paarden loopt het fijnst op die enkel gebroken, een andere het best op de dubbel gebroken en voor de derde merk ik geen verschil. Als je ze kunt uitproberen is dat helemaal super natuurlijk!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:08

Dees schreef:
Ik vind bitloos helemaal niet fijner rijden.
Zal voor het paard wel zo leuk zijn maar ik miste vooral de 'stuurbekrachtiging' aan de voorzijde. Met bit kan ik mijn hulpen veel kleiner geven dan zonder bit.

Voor alle bitloos-aanhangers: niet iedereen wil bitloos gaan rijden ;)

mijn paard loopt bitloos nog beter als met dit bit.

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:12

Ik heb dit bit zonder rolletjes. Had al een sprenger dubbelgebroken watertrensje, maar was op deze over gegaan. Nu heb ik een nieuwe instructrice en die vond het bit veel te zwaar voor mijn paard. Dus ik ben weer overgestapt op mijn oude vertrouwde watertrensje. Mijn paard is heel licht in de hand (te licht), waardoor ze mijn iets dikkere en lichtere watertrens beter vindt. De bustrens ligt nu een beetje nutteloos in mijn kast.
Stel dat je hem getest hebt en je vindt dit bit het fijnst, kun je me een pb sturen. Het bit is zo'n 2 maanden gebruikt, dus als nieuw. Mocht dat het geval zijn, dan zal ik tegen die tijd eens even nadenken over een leuk prijsje. ;)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:17

Ik heb het bit van jou foto, dus met rolletje. Ik wil niks anders meer. Wij hebben 2 van de 4 paarden op dat bit lopen en ze zijn super fijn in de mond, maar je hebt net iets meer te vertellen als de normale dynamic zonder rolletje.
Bij de dynamic zonder rol hoor je heel vaak dat paarden gaan hangen of door douwen. Bij de dynamic met rol doen ze het een stuk minder (wat ik hoor) en dit is ook precies wat ik zelf heb ondervonden toen ik beide bitten heb geprobeerd.

Wel wil ik erbij zeggen dat degene met rol € 20.00 goedkoper is bij Divoza. Maar daar moet ie speciaal besteld worden en dat kan zo'n 6 weken duren :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:19

Bedank iedereen! :D
Op mijn werk hebben ze ook bijna allemaal sprenger bitten, ga morgen even naar de ruitersportzaak om er een te halen!

Ik ga toch voor het bit met rolletjes, is het toch niks kan ik hem altijd ruilen omdat het een soort testpannel (oid) is ofzo?
Dan moet je een bit kopen en mag je die een week uitproberen, is het niks kun je hem ruilen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:11

Ik heb dit bit ook, maar dan zonder rolletje :j
Heel fijn bit. Mijn haflinger loopt er super fijn op. Het past mooi in zijn mond.
Hangen doet hij niet (meer), dat had niets met het bit te maken maar met een rijtechnisch probleem.

Een week is overigens wel erg kort voor een paard om te wennen. Ik merkte wel meteen verschil, maar pas na een maand ofzo was hij er echt aan gewend.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:21

Ik het dit bit zonder rolletje gehad.
Paard kreeg er wondjes van aan de zijkant.
Niet in de mondhoek maar zeg maar richting de wang.
Bovenste deel van de bustrens prikte daar.
Erg jammer, heb nu de watertrens versie (ook zo mooi smal 14 mm).

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:44

Ik heb dat bit wat je laat zine in je advertentie. Ik ben er echt super tevreden over, toen der tijd gekocht voor mijn ruin die wat aanleuningsproblemen had en die is echt verbeterd! Ik kwam van een enkelgebroken bustrens toen.. mijn 4 jarige werkt er nu mee, en doet het er ook super fijn op! :) Kost wat, maar dan heb je ook wat..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:19

Ik heb ook de kk ultra dynamic, de bustrens. Het is een superfijn bit, maar ik vind ze wel klein vallen. Ik had altijd bitmaat 13,5 maar ik moest nu een 14,5 hebben.
De paardentandarts raadde ons dit bit aan omdat het minder druk op de mondhoeken legt ivm de ergonomische vorm. Dikke bitten zijn volgens haar juist scherp, het paard heeft weinig ruimte over in de mond. Die van mij had eerst de dikste sprenger, die nam ze helemaal niet lekker aan. Ze liep ook vaak met haar mond open. Nu is dat probleem helemaal verholpen gelukkig en schuimt ze ook veel beter.