Elastiek voortuigen/springflappen schoonmaken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mistid

Elastiek voortuigen/springflappen schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:22

Hoihoi,

de laatste dagen is mijn moeder bezig met ons lederwerk schoon te maken en in te vetten (en dat is veel :o ) .
Zo ook de voortuigen. Het leer ziet er nu allemaal netjes uit, maar het elastiek is nog wel vies omdat ze daar in zweten enzo.
Hoe maken jullie dit schoon?
Voor het elastiek van de springflappen hetzelfde.

We hadden al het idee om tapijtreiniger te gebruiken. In een emmer sop zetten gaat niet ivm het leer.

noahlady

Re: Elastiek voortuigen/springflappen schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:27

ik denk inderdaad een sopje maken, met bijvoorbeeld tapijtreiniger.
Maar dan zou ik het andersom doen...eerst het elastiek met een soppie en daarna je leer.
Anders word je leer weer nat en droogt het weer uit.....

Succes

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:58

Mijn leer is al gedaan en ik ga mijn dure spullen niet gewoon in een sopje gooien. Dan kan ik het net zo goed meteen in de container gooien en nieuwen halen.
Ik heb overigens ook 5-puntsvoortuigen, met een bontje en een stuk leer waar het elastiek doorheen loopt (dat kan je op deze foto zien https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 9748_n.jpg)

Toch bedankt voor de tip

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:42

ik gebruik voor mijn borsttuig voor het elastiek een doek met allesreiniger, maar tapijt reiniger kan je ook gebruiken..

GoldenDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:45

Ik schrob de elastiek van mijn borsttuig altijd met een harde borstel en wat shampoo af en vervolgens vet ik het leer in en heb weer een nieuw borsttuig :)

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:45

Ik gebruik altijd van die vochtige schoonmaakdoekjes, gaat altijd prima. Daarna maak ik ze nog wel even schoon met een doek en water..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:15

Ik gooi leer prima wel in sopjes, juist ook om het goed te reinigen. Daarna goed invetten en het is weer als nieuw! Hoeft het echt niet voor in de vuilnisbak te eindigen :n
Juist mijn leren hoofdstellen heb ik van de zomer een keer heel grondig schoongemaakt met een sopje met afwasmiddel, dat ontvet tenminste goed, alle vieze zweet en huidvet ervanaf. Daarna lekker ingeolied en het ziet er weer super uit!

Ik had ook een stel gympen met leer eraan. Die zijn een paar keer gewoon in de wasmachine geweest, super schoon komen ze eruit, daarna leer invetten en de schoenen waren weer als nieuw en zijn jaren meegegaan.
Het hoeft dus geen probleem te zijn om leer nat te laten worden in een sopje, als je het daarna maar netjes verzorgd.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:08

Ik maak mijn leer altijd met water en leerzeep schoon, en mijn spullen gaan heel lang mee
Ik heb mijn elastieken borsttuig nog niet schoon gemaakt
Maar ik zou het met een mild schoonmaak middel doen
Desnoods met nat doekje en neutrale wasmiddel.
Probeer eerst een klein stukje, en dan merk je het vanzelf

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:30

Prestige peesbeschermers (leer met elastiek) gaan bij mij elke week in de wasmachine, blijven na een jaar of 6 nog steeds mooi! Borsttuigen met elastiek gaan ook af en toe in de wasmachine, daarna even invetten en ze lijken weer nieuw. Heb nog niet meegemaakt dat het leer er slecht van geworden is!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:46

Yindee, doe je dan ook iets om de gespen? Ook speciaal wasprogramma? Dan probeer ik dat eerst een keer met het minst mooie voortuig :+ .

Dat lijkt me wel handiger/beter voor het leer omdat het water in de wasmachine natuurlijk niet stilstaat, wat bij een sopje wel het geval is.

Wederom bedankt voor de tips!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:53

Ik maak mijn tuig bijna dagelijks schoon,
ff snel met een vochtige spons erover en zo nu en dan met vet.
mijn tuig ziet en voelt super mooi en ook het elastiek blijft
zo gewoon schoon.
is ff wennen maar als het in je ritme zit is het zo gedaan.

Voor nu zou ik dat elastiek gewoon eerst proberen met de ruwe kant van een natte spons.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 20:24

Mijn (gebruikte) tuig ging vroeger ook dagelijks, maar nu ik (voor de tweede keer :') ) in mijn eindexamenjaar zit, een baantje heb en een paard en eigenlijk 2 pony's te rijden heb ik niet meer de tijd om alles elke keer schoon te maken. Het ziet er wel netjes en verzorgd uit maar het gaat gewoon niet meer elke dag. Elastiek was dan wel gewoon 'vies' omdat ik dat nooit deed. Bij de springsingels zette ik de hogedrukspuit nog wel eens op het elastiek, maar dat werkt niet zo goed.
De schuurkant van een spons is ook een handig idee!

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:40

mistid schreef:
Yindee, doe je dan ook iets om de gespen? Ook speciaal wasprogramma? Dan probeer ik dat eerst een keer met het minst mooie voortuig :+ .

Dat lijkt me wel handiger/beter voor het leer omdat het water in de wasmachine natuurlijk niet stilstaat, wat bij een sopje wel het geval is.

Wederom bedankt voor de tips!

Kussensloop er omheen en die dichtbinden en wassen met sjabrakken of handdoeken zodat de gespen de trommel niet beschadigen. Laagste temperatuur, niet teveel waspoeder en laag aantal toeren en een zo kort mogelijk programma. Zo was ik alles wat los en vast zit: borsttuigen, peesbeschermers, singels, gpa cap... ;-). Natuurlijk niet te vaak doen met een borsttuig, elastiek blijft dan toch wel weer een tijdje mooi, al moet ik zeggen dat ik er echt van sta te kijken hoe die peesbeschermers er uitzien en die was ik bijna elke week en vet ik nooit in haha!