Op maat gemaakt zadel past niet meer met dekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Op maat gemaakt zadel past niet meer met dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 10:26

Ik heb voor een jonge pony een zadel op maat laten maken, wel gekozen voor een zadel waarbij dat makkelijk kan.
Nu merk ik met opzadelen dat hij voor krap zit zodra er een dekje onder zit, met rijden schuif ik dus ook heel langzaam naar voren.
Zonder dekje is dit niet het geval? Ik heb nu ongeveer 5x met dit zadel gereden afgelopen maand. (ivm. leeftijd pony).

Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Hoe heb je dat opgelost? Of zakt het zadel nog iets?

Juut

Re: Op maat gemaakt zadel past niet meer met dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:30

Als de vulling is vervangen kan het iets zakken. Maar dan nog mag het voor niet krap zitten of schuifen. Dit klinkt mij meer in de oren als 'past niet!'
Ik zou de zadelmaker terug laten komen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:31

Heb je al info ingewonnen bij de zadelmaker die hem passend gemaakt heeft?

Zo dun mogelijk dekje op ipv pads..?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 10:36

Ik heb een simpel shabrakje er onder nu (die padd was er heel snel onder vandaan :o ). De zadelmaker zei al wel dat hij de boom niet groter wilde maken, omdat de pony overdreven veel wintervacht heeft. Dan past het straks nog niet.
Maargoed daar schiet ik nu niks mee op.

Is dat trouwens waar? Dat een wintervacht zoveel uitmaakt? De pony heeft echt een shetlander+ wintervacht.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:38

dat komt als een zadel oppmaatgemaakt word word er geen dekje opgedaan. dan word het gemeten op de rug. eigenlijk kan je geen op maatgemaakt zadel haast hebben omdat de rug van je paard telkens veranderd.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:03

:j tuurlijk maakt dat uit := als je een kat kaalscheert blijft er toch ook niets meer van over? :=

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:06

hahahh sorry maar dat maakt wel uit hja

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:11

Ascot speelt ook altijd poolpony, maar heb nooit gemerkt dat in de winter de schoft ingekneld wordt. Ik rijd dan wel met een simpel wintecje ;)
De rug veranders inderdaad telkens; nu rijd je wat minder, met de zomer wat meer. Gevolg; andere bespiering. Een goed passend zadel zou met lichte veranderingen nog steeds moeten passen. Bij grote veranderingen (zoals een jong paard dat wordt beleerd) gaat het niet lukken.

Hoe dan ook; een zadel mag niet krap zitten en zeker niet schuiven. Laat je ook niet afwimperen door de zadelmaker, want jij zit straks met een pony met rugproblemen

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:27

Nee,.dat maakt.weinig uit. Een vacht of niet,.die.haren.worden.gewoon plat gedrukt dit mag.echt geen verschil maken tussen passen of net niet passen. Meeste zadels die tr krab liggen gaan na achter, en de te ruim liggen naar voren. Als je zadel nieuw is kan het zijn dat.de kussens ingezakt zijn... Gewoon bellen!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:44

Ik zou de zadelmaker terug laten komen, als je pad eronder wegschuift is dat echt een heel slecht teken!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:06

Ik heb ook een poolpaard :D en ook niet gemerkt dat het zadel, euroriding diamant, gaat knellen bij de schoft in de winter.

Zeker even naar laten kijken. Je bent er waarschijnlijk best een hoop geld aan kwijt geweest, dan mag je er ook wel voor verwachten dat het écht op maat is.