Inch

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhanasasja

Inch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 20:20

Gezocht, maar toch niet duidelijk kunnen vinden.
Hoe weet ik nou precies of mijn paardje een 17 of 18 inch zadel nodig heeft?

Groetjes Kim

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:21

Jij hebt het zelf nodig voor je achterwerk. Het moet alleen niet te lang zijn voor de rug van het paard. Maar inch is voor het achterwerk van de ruiter.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:48

De inchmaat bepaalt de grootte van het zitvlak en het achterwerk van de ruiter dat erin past. Als de ruiter redelijk fors is, zal een 17" zadel te klein zijn.
Maar ... de inchmaat heeft ook gevolgen voor de grootte van het zadel. Het zadel mag bij het paard NOOIT voorbij de laatste (18e) borstwervel komen.
Lengte van de rug is helemaal afhankelijk van de conformatie van het paard. Je hebt grote paarden, die toch een relatief korte rug hebben en kleinere paarden met een lange rug. De schofthoogte zegt daarom dus niets. Het is een kwestie van meten.
Laat een deskundige komen en koop NOOIT een zadel in de winkel, zonder het door een deskundige te hebben laten aanmeten op het paard, want je kunt wachten op problemen.
Succes!

Flevo Horse Support
Caroline

rhanasasja

Re: Inch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:37

Het gaat een boomloos zadel worden.. Ik heb de keuze tussen 18 en 17 inch, niet 17,5...
Ik heb nu 17,5 die past prima, moet ik dan voor de 18 of 17 gaan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:30

rhanasasja schreef:
Het gaat een boomloos zadel worden.. Ik heb de keuze tussen 18 en 17 inch, niet 17,5...
Ik heb nu 17,5 die past prima, moet ik dan voor de 18 of 17 gaan?

Als die goed past, zul je denk ik voor een 18 inch moeten gaan. Als die vrij ruim zit kun je best een halve inch kleiner nemen.
Verder weet ik eigenlijk niet of er verschil zit tussen een de inch maten met boomzadel en een boomloos zadel.

J_Verlangen

Re: Inch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:54

Je moet vooral kijken waar je 'achterwerk' in past, daarnakijk je of dat ook op je pony past

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:37

[quote="FHS"]De inchmaat bepaalt de grootte van het zitvlak en het achterwerk van de ruiter dat erin past. Als de ruiter redelijk fors is, zal een 17" zadel te klein zijn.
Maar ... de inchmaat heeft ook gevolgen voor de grootte van het zadel. Het zadel mag bij het paard NOOIT voorbij de laatste (18e) borstwervel komen.
Lengte van de rug is helemaal afhankelijk van de conformatie van het paard. Je hebt grote paarden, die toch een relatief korte rug hebben en kleinere paarden met een lange rug. De schofthoogte zegt daarom dus niets. Het is een kwestie van meten.
Laat een deskundige komen en koop NOOIT een zadel in de winkel, zonder het door een deskundige te hebben laten aanmeten op het paard, want je kunt wachten op problemen.
Succes!

Flevo Horse Support
Mee eens!