drukverdeling barebackpad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

drukverdeling barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:30

Hoi Bokkers,

Weet iemand hoe het met de drukverdeling van een barebackpad zit? (als je beugels eraan hebt)
Eigelijk mag ik niet meer rijden van de huisarts maar ik zie mezelf (in de toekomst) nog wel een keer een stapritje maken.
Met beugels heb ik net even dat beetje extra stabiliteit maar om voor die 4x per jaar nou een heel zadel aan te schaffen..

Daarom wil ik graag weten hoe het met die drukverdeling zit, misschien bied een barebackpad voor ons een uitkomst.
Mocht het niet goed zijn dan rijden we wel gewoon zonder zadel.

xCODA

Re: drukverdeling barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:32

Je weet wat beugels doen aan een bbp?

Ze verdelen de druk niet en zetten dus alles op 1 wervel, met 3hoeksophanging is dus nog zo dan word het over 2wervels verdeeld. Niet aan te raden voor je paard. ;')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:32

Nee, totaal geen drukverdeling. Met beugels heb je juist een piekbelasting. Dus ik zou toch een tweedehands al dan niet boomloos zadel aanschaffen :) weet je zeker dat de verdeling goed is :)
Of voor die 4 keer per jaar maar een rondje zonder zadel :)

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:36

Je kunt het wel vergelijken met een zware boekentas aan je schouder. Deze houdt je ook niet een half uur aan de zelfde schouder, zonder hem even te bewegen om op een nog niet belastend stukje schouder te leggen. Omdat het anders niet vol te houden is, er is geen drukverdeling en ál het gewicht komt op 1 of 2 wervels te staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:42

Als het bij een rustig stapritje blijft waarbij je lekker op je hammetjes blijft zitten :P dan zul je de beugels nauwelijks belasten en zie ik er weinig kwaad in eerlijk gezegd.

Belangrijker is het dan om wel een pad te kiezen die van goed dik , schokdempend materiaal gemaakt is zodat je prettig zit.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:55

Ik zit op mijn BBP (zonder beugels) zo vast als een huis door het materiaal wat gebruikt wordt. Schuiven lukt haast niet. Misschien kun je het gewoon eens proberen zonder beugels?

juudje_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:01

Ik rij ook met bbp zonder beugels, mij is altijd verteld dat bbp met beugels erg slecht zijn voor de rug van je paard! Kan je niet een x van iemand een bbp zonder beugels lenen om eens te proberen?