Heb al even rondgeneust maar kan het nergens vinden
Groetjeszz,
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jveetje schreef:Het probleem is ik heb een zadel gezien maar weet de boommaat van mijn pony niet. Ik wil er dan ook een zadelmaker bij laten komen maar dan moet ik dus eerst wel de boommaat weten en dan kan de zadelmaker hem aanpassen? Of kan dit ook niet bij alle zadels? En ik kan dus geen zadel kopen en daarna een zadelmaker laten komen want dan is de kans er dat hij nog steeds niet past?
jveetje schreef:Zijn de rossner zadels dan wel passend te maken als je iig de boommaat weet? En welke merken nog meer?
_Esther_87_ schreef:jveetje schreef:Zijn de rossner zadels dan wel passend te maken als je iig de boommaat weet? En welke merken nog meer?
Nee, zo bedoelde ik het niet. De kussens van ieder zadel zijn aan te passen, tot bepaalde hoogte. Stel je hebt twee paarden met boommaat 31, kan het zomaar zijn dat één daarvan een Rossner met boommaat 31 wel past, al dan niet met een aanpassing door de zadelmaker, en dat hetzelfde zadel voor het andere paard met geen mogelijkheid aan te passen valt.
De boomvorm van het zadel moet passen bij je paard, kleine aanpassingen (hier en daar wat extra opvullen) zijn altijd te maken, maar niet ieder zadel past op ieder paard, ongeacht de boommaat.
Ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen, dus ik zal nog even beschrijven hoe ik het doe als ik een zadel zoek;
Ik laat éérst de zadelmaker komen, die bekijkt het paard en dan overleg ik met haar welke merken en typen zadels zouden kunnen passen. Ook kan ze dan de boommaat van het paard alvast opmeten. Ik weet dan welk merk, type en boommaat ik moet hebben. Als ik dan een zadel heb gevonden, komt de zadelmaker terug om te kijken hoe het ligt en eventuele aanpassingen te maken zodat het echt optimaal ligt.
Let wel, dit gaat alleen werken als je een zadelmaker hebt die met je meedenkt en die veel ervaring heeft met in ieder geval de merken die jij in gedachten hebt.
hartstikke bedankt voor je antwoordt kben al een stuk wijzer hihi
en hij iets breeder moest het klopt wat cavaletti zegt. cavaletti schreef:Ik weet dat Rossner net als Kieffer een machine heeft waar de bomen van de zadels een paar cm verbreed of versmald kunnen worden. Dit gebeurt door een soort oprek machine en is tegenwoordig erg makkelijk en in trek. Zodoende kun je dus je zadel op maat krijgen maar deze machines hebben dus niet alle zadelmakers want het is een erg duur apapraat.