Rossner zadelboom verstelbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Rossner zadelboom verstelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:30

Zoals boven al vermeld heeft elk rossner zadel een boom die verstelbaar is?
Heb al even rondgeneust maar kan het nergens vinden :o
Groetjeszz,

KozieZ

Re: Rossner zadelboom verstelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:00

Zover ik weet niet. De Rossner die ik eerst had, had in ieder geval geen verstelbare boom.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:01

Nope, Rossner heeft een houten boom.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:03

Ow maar dan kan je toch nooit een zadel kopen? ;( Dan weet je nooit of het past. Of heb ik het nou verkeerd, stel ik spaar voor een die ik heb gezien dan koop ik hem nog op de gok?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:18

Je koopt een zadel normaal gesproken niet zonder het te passen. Je laat een zadelmaker komen en die neemt zadels mee. Dan kan er gekeken worden welk zadel goed op de rug van je paard past.

Als je een zadel koopt, zonder het op je paard te passen, dan koop je het inderdaad op de gok.

Zadelmakers kunnen ook naar zadels kijken die ze niet zelf verkopen. Dus als je bij iemand een 2ehands zadel te koop ziet, zou je het nog kunnen laten passen of het een goed zadel voor jullie is.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:23

Het probleem is ik heb een zadel gezien maar weet de boommaat van mijn pony niet. Ik wil er dan ook een zadelmaker bij laten komen maar dan moet ik dus eerst wel de boommaat weten en dan kan de zadelmaker hem aanpassen? Of kan dit ook niet bij alle zadels? En ik kan dus geen zadel kopen en daarna een zadelmaker laten komen want dan is de kans er dat hij nog steeds niet past?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:24

sorry maar kheb niet zoveel kennis over zadels het zijn er ook zoveel :o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:27

jveetje schreef:
Het probleem is ik heb een zadel gezien maar weet de boommaat van mijn pony niet. Ik wil er dan ook een zadelmaker bij laten komen maar dan moet ik dus eerst wel de boommaat weten en dan kan de zadelmaker hem aanpassen? Of kan dit ook niet bij alle zadels? En ik kan dus geen zadel kopen en daarna een zadelmaker laten komen want dan is de kans er dat hij nog steeds niet past?

Klopt. Want zelfs als de boom maat goed is voor je pony, wil dat niet zeggen dat het zadel past...Niet alle zadels met een kloppende boom maat zijn passend te maken voor ieder paard met die maat.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:30

Zijn de rossner zadels dan wel passend te maken als je iig de boommaat weet? En welke merken nog meer?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:37

jveetje schreef:
Zijn de rossner zadels dan wel passend te maken als je iig de boommaat weet? En welke merken nog meer?

Nee, zo bedoelde ik het niet. De kussens van ieder zadel zijn aan te passen, tot bepaalde hoogte. Stel je hebt twee paarden met boommaat 31, kan het zomaar zijn dat één daarvan een Rossner met boommaat 31 wel past, al dan niet met een aanpassing door de zadelmaker, en dat hetzelfde zadel voor het andere paard met geen mogelijkheid aan te passen valt.
De boomvorm van het zadel moet passen bij je paard, kleine aanpassingen (hier en daar wat extra opvullen) zijn altijd te maken, maar niet ieder zadel past op ieder paard, ongeacht de boommaat.

Ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen, dus ik zal nog even beschrijven hoe ik het doe als ik een zadel zoek;
Ik laat éérst de zadelmaker komen, die bekijkt het paard en dan overleg ik met haar welke merken en typen zadels zouden kunnen passen. Ook kan ze dan de boommaat van het paard alvast opmeten. Ik weet dan welk merk, type en boommaat ik moet hebben. Als ik dan een zadel heb gevonden, komt de zadelmaker terug om te kijken hoe het ligt en eventuele aanpassingen te maken zodat het echt optimaal ligt.
Let wel, dit gaat alleen werken als je een zadelmaker hebt die met je meedenkt en die veel ervaring heeft met in ieder geval de merken die jij in gedachten hebt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:38

Geen enkel zadel is passend te maken voor ieder paard. Ook zadels met verstelbare boom zijn niet passend te maken voor ieder paard. Je kunt dus echt pas zeggen of het wel of niet kan, als je het laat passen. Helaas zit er niets anders op.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:39

Ik weet dat Rossner net als Kieffer een machine heeft waar de bomen van de zadels een paar cm verbreed of versmald kunnen worden. Dit gebeurt door een soort oprek machine en is tegenwoordig erg makkelijk en in trek. Zodoende kun je dus je zadel op maat krijgen maar deze machines hebben dus niet alle zadelmakers want het is een erg duur apapraat.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:51

_Esther_87_ schreef:
jveetje schreef:

Nee, zo bedoelde ik het niet. De kussens van ieder zadel zijn aan te passen, tot bepaalde hoogte. Stel je hebt twee paarden met boommaat 31, kan het zomaar zijn dat één daarvan een Rossner met boommaat 31 wel past, al dan niet met een aanpassing door de zadelmaker, en dat hetzelfde zadel voor het andere paard met geen mogelijkheid aan te passen valt.
De boomvorm van het zadel moet passen bij je paard, kleine aanpassingen (hier en daar wat extra opvullen) zijn altijd te maken, maar niet ieder zadel past op ieder paard, ongeacht de boommaat.

Ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen, dus ik zal nog even beschrijven hoe ik het doe als ik een zadel zoek;
Ik laat éérst de zadelmaker komen, die bekijkt het paard en dan overleg ik met haar welke merken en typen zadels zouden kunnen passen. Ook kan ze dan de boommaat van het paard alvast opmeten. Ik weet dan welk merk, type en boommaat ik moet hebben. Als ik dan een zadel heb gevonden, komt de zadelmaker terug om te kijken hoe het ligt en eventuele aanpassingen te maken zodat het echt optimaal ligt.
Let wel, dit gaat alleen werken als je een zadelmaker hebt die met je meedenkt en die veel ervaring heeft met in ieder geval de merken die jij in gedachten hebt.

ok nu snap ik het beter, dan doe ik het gewoon ook zo. :D hartstikke bedankt voor je antwoordt kben al een stuk wijzer hihi :j

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:54

en de anderen ook bedankt he :D

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:09

Mijn rossner springzadel de boom is wel iets verbreed,
Dit omdat er geen bredere boommaat is _O- en hij iets breeder moest het klopt wat cavaletti zegt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:29

cavaletti schreef:
Ik weet dat Rossner net als Kieffer een machine heeft waar de bomen van de zadels een paar cm verbreed of versmald kunnen worden. Dit gebeurt door een soort oprek machine en is tegenwoordig erg makkelijk en in trek. Zodoende kun je dus je zadel op maat krijgen maar deze machines hebben dus niet alle zadelmakers want het is een erg duur apapraat.

Maar dit kan helemaal niet...Dat gaat alleen met kunstof bomen. Kieffer, KN en verschillende andere merken kunnen zo inderdaad aangepast worden. (mijn zadelmaakster heeft dit apparaat nl ook)
Maar een houten boom kan je gewoon niet verstellen op die manier, hout buigt namelijk niet...

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:46

Rossner heeft vandaag de dag zadels (in ieder geval een aantal modellen) waarvan de boom iets versmalt of verbreedt kan worden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:00

_Esther_87_ schreef:
Nope, Rossner heeft een houten boom.

Volgens de Divoza in Zoetermeer zit er een metalen boom in, in de Amerika Plus iig wel.

Mij is verteld dat ze hem wel iets kunnen verbreden dmv hittelamp, maar de stevigheid blijft dan niet wat die is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:29

Oh, dan is dat misschien alweer veranderd inderdaad.

Maarre...metaal wordt er niet beter op als je daaraan gaat buigen...Dat kan dan wel éénmalig, maar ik zou dat toch niet vaker laten doen denk ik.