Wat vinden jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhanasasja

Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 07:42

Ik weet niet zo goed welk zadel ik zal kiezen:
http://www.reitshopcuxland.de

En dan de AM Boomloos DR Zadel SHEFFIELD Bruin
Of de AM Baumloser Westernsattel ZUNI ?

:)

Whupp

Re: Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:40

Ik zou de eerste kiezen, maar dat komt omdat ik niet zo'n fan ben van die westernuitvoeringen. Vind ze niet zo fijn zitten (al heb ik met deze geen ervaring ;) )

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:58

De eerste, vind die western lelijk :P Als je het zadel binnen hebt, ben ik benieuwt naar de kwaliteit en naar foto's van op het paard. Vind het er op de foto wel degelijk uitzien.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:14

Wat vinden jullie???
Ik vind het riskant om een zadel 'op afstand' te kopen, zonder dat die door een deskundige op het paard wordt gepast.
De kans dat het zadel past is klein, met alle gevolgen van dien voor je paard.
Ik zou een zadelmaker/zadelpasser laten komen.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 02:10

Persoonlijk zou ik geen van beide nemen.
De informatie bij de zadels klopt niet en de zadels zien er op de foto niet goed uit.
Dat een boomloos westernzadel op vrijwel elk paard past, klopt niet.
Bij het westernzadel en het dresuurzadel staat dat de kussens met klittenband vast zitten. Dat slaat natuurlijk nergens op. Hoe kan je zoiets belangrijks met een stuk klittenband vast zetten? Westernzadels hebben trouwens helemaal geen kussens. Daarom wordt er in plaats van een sjabrak een dik westernpad gebruikt. De vorm van het westernzadel deugt niet. Vergelijk de foto's maar eens met foto's van westernzadels van bekende merken (zoals Crates of Billy Cook)
Een beetje fatsoenlijk westernzadel koop je tweedehands voor een prijs vanaf ongeveer 500 euro. Natuurlijk afhankelijk van het merk en de staat waarin het verkeerd. Een nieuw en goed westernzadel kan je niet kopen voor 220 euro, of dit zou de eerste moeten zijn. 220 euro is volgens mij echt weggegooid geld. Vaak zijn dit soort zadels ook nog eens scheef of zijn er andere problemen mee, waardoor je paard allerlei problemen kan krijgen.. Van dressuurzadels heb ik veel minder verstand, maar ik weet wel dat kussens niet met klittenband vast horen te zitten.
Ik zou zeggen: Gewoon wat langer doorsparen en in één keer een goed merk-zadel kopen. Beter een 2e-hands zadel dat goed is, dan een goedkoop, nieuw zadel. Je bent dan wel meer kwijt, maar hebt dan ook een zadel dat een paarden-leven mee kan!
Waarom wil je trouwens boomloos? Er zijn maar weinig merken die goede (paardvriendelijke) boomloze zadels hebben. Ze zijn er wel, maar het is goed zoeken. Een boom is niet voor niets bedacht.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 03:00

FHS schreef:
Wat vinden jullie???
Ik vind het riskant om een zadel 'op afstand' te kopen, zonder dat die door een deskundige op het paard wordt gepast.
De kans dat het zadel past is klein, met alle gevolgen van dien voor je paard.
Ik zou een zadelmaker/zadelpasser laten komen.

Hier sta ik achter!

Een zadel via een webshop kopen is wellicht enkel handig als je precies weet welk zadel je nodig hebt en de juiste maten weet en al is opgemeten bij je paard.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:05

vaughane schreef:
Persoonlijk zou ik geen van beide nemen.
De informatie bij de zadels klopt niet en de zadels zien er op de foto niet goed uit.
Dat een boomloos westernzadel op vrijwel elk paard past, klopt niet.
Bij het westernzadel en het dresuurzadel staat dat de kussens met klittenband vast zitten. Dat slaat natuurlijk nergens op. Hoe kan je zoiets belangrijks met een stuk klittenband vast zetten? Westernzadels hebben trouwens helemaal geen kussens. Daarom wordt er in plaats van een sjabrak een dik westernpad gebruikt. De vorm van het westernzadel deugt niet. Vergelijk de foto's maar eens met foto's van westernzadels van bekende merken (zoals Crates of Billy Cook)
Een beetje fatsoenlijk westernzadel koop je tweedehands voor een prijs vanaf ongeveer 500 euro. Natuurlijk afhankelijk van het merk en de staat waarin het verkeerd. Een nieuw en goed westernzadel kan je niet kopen voor 220 euro, of dit zou de eerste moeten zijn. 220 euro is volgens mij echt weggegooid geld. Vaak zijn dit soort zadels ook nog eens scheef of zijn er andere problemen mee, waardoor je paard allerlei problemen kan krijgen.. Van dressuurzadels heb ik veel minder verstand, maar ik weet wel dat kussens niet met klittenband vast horen te zitten.
Ik zou zeggen: Gewoon wat langer doorsparen en in één keer een goed merk-zadel kopen. Beter een 2e-hands zadel dat goed is, dan een goedkoop, nieuw zadel. Je bent dan wel meer kwijt, maar hebt dan ook een zadel dat een paarden-leven mee kan!
Waarom wil je trouwens boomloos? Er zijn maar weinig merken die goede (paardvriendelijke) boomloze zadels hebben. Ze zijn er wel, maar het is goed zoeken. Een boom is niet voor niets bedacht.

Waarom zou het slecht zijn dat de kussens met klittenband vast zitten? Komt wel vaker voor hoor, vooral bij shetlanderzadeltjes. Het is natuurlijk wel belangrijk om dan de kussens precies symmetrisch te plakken, wat nogal moeilijk kan zijn. Heb zelf een shetlanderzadeltje met klittebandkussens liggen, van Thorowgood. Ideaal moet ik zeggen. Je bepaald zelf hoeveel ruimte er tussen de kussen zit. En mijn shet liep er super onder.

Daarnaast wil ik ingaan op dat veel merken geen goede boomloze zadels hebben. Dat heb je evengoed met boomzadels. Misschien zijn slechte boomzadels nog wel slechter dan slechte boomloze zadels. Ben het wel met je eens dat je het beste langer kan doorsparen voor een goed boomloos zadel merk zoals Barefoot. Tweedehands heb je ze al voor 200,- (van Drytex, of een oude van leer).

Maar goed, wie weet is het zadel niet zo slecht als we denken. Je hebt bijvoorbeeld ook goedkope boomzadels als wintec (tweedehands al voor 100,-) enzovoort die van prima kwaliteit zijn. Natuurlijk moet je dan wel iemand met verstand erbij halen om te kijken of hij past.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:21

Kussens met klitteband vast? Dat Lijkt me niet degelijk.
Worden hier niet de de knieblokken, die met klitteband vast zitten, bedoeld:
Bij de Kent & Masters en Thorowgood zadels kom je dat tegen en dat heeft zo z'n voordelen. Je kunt het knieblok op het onderste zweetblad precies daar plaatsen waar die voor jou lekker zit, of 'm juist weglaten.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 10:32

Ik ben nu op zoek naar een barefoot.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:01

Barefoot is een goede keus, maar ik zou als ik jou eerst een testzadel aan vragen, zo kun je kijken of het zadel wel op jou paard past en of jij het wel fijn vind zitten.
Dat is het voordeel van Barefoot, dat je dus eerst een zadel uit kunt proberen voor je er een koopt.