Boomloos.. past dit op meerdere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke1992

Boomloos.. past dit op meerdere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:44

Ik wil graag een boomloos zadel. Nu hoor ik positieve verhalen dat die zadels bijna op elk paard passen.. maar past het zadel ook op verschillende paarden? Ik heb een brede haflinger en een comtois merrie, de comtois mag nog 1,5 jaar luieren voordat ik ermee ga rijden maar vroeg me af of ze hetzelfde zadel kunnen hebben?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:48

Dat verschild per paard... Sommige paarden passen boomloos niet, dus je zou het moeten uitproberen. Je kan sowieso van Barefoot een testzadel voor een week uitproberen.

Nelleke1992

Re: Boomloos.. past dit op meerdere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:49

ben je dan niets verplicht? want ik wil graag een tweedehandse ivm geld

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:51

Dat ligt helemaal aan het merk / model zadel en de paarden die er mee moeten lopen....èn de ruiter die er mee gaat rijden.

"Boomloos" op zich zegt net zo veel als "boom". Of of de kleur van het zadel bruin of zwart is...dat zegt niks over de pasvorm :P

Er zitten enorm veel verschillen in :)

Welk type zadel heb je op het oog en denk je dat je beide dieren een beetje vergelijkbaar worden qua bouw ?

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:53

denk dat de dieren wel vergelijkbaar worden, beide weinig schoft alleen de ene wat breder dan de ander. Ik ben de persoon die beide paarden rijd en het is voornamelijk voor buitenritjes van een half uur a een uur 2 x per week

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:31

Ik denk dat je dan wel een boomlooszadel kunt gebruiken. Je moet wel goed opletten of je er een hebt die de druk goed verdeeld en de ruggengraat vrij houdt. Boomloze zadels passen zich na een tijdje aan naar de rug van het paard, maar als je dus van paard verandert zou je het zadel op je andere paard kunnen gebruiken, al weet ik niet of het slim is om een zadel op beide paarden te gebruiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:37

Als ze qua bouw op elkaar lijken dan hoef je tussendoor ook niet te gaan tobben met de schoftbreedte van het zadel , dan is het in principe geen enkel probleem om 1 zadel zo van het ene op het andere paard te gooien :)

Zadel is soepel en past zich wel aan als de verdere ronding van de rug iets anders is :j

juudje_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:27

Ik heb zelf een barefoot en weet dat je bij de barefoot boomloze zadels ook bv wijdere pommels/forks aanschaffen, dus als het ene paard breder is als de ander zou je van pommel/fork kunnen wisselen. Maar weet niet of dit goed is voor je zadel als je dat veel zult doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:42

Nou, het is sowieso niet goed voor jezelf.... is een erg irritant klusje :P

Dat is niet iets dat je elke dag of week wilt doen :n