Ben ik de enige die dit niet snapt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Ben ik de enige die dit niet snapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:54

Ik ben me aan het verdiepen in een goed zadel.
Maar nu zie ik bij de meeste zadels van de onderkant, die dus een kamer hebben die niet overal gelijk is.
Veel lopen breed van voor en dan smal naar achter.

Maar nu heb ik nog nooit een paard gezien die zijn rugwervel voor breed is en smal van achter is?
Dus waarom worden zadels zo gemaakt vraag ik mij dan weer af? Een rugwervel loopt overal gelijk, dus ook achter op het einde van het zadel moet de rugwervel vrij liggen! Ook zie ik echt zoveel zadels waarbij de kamer ontzettend smal is en ik geloof ook niet dat zo'n zadel op een paard goed kan liggen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:59

Bij de schoft is het breder, deze kan ook breed uitlopen richting kont en naar de zijkant, dus ik denk dat dat daar voor is.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:02

Leedebee schreef:
Bij de schoft is het breder, deze kan ook breed uitlopen richting kont en naar de zijkant, dus ik denk dat dat daar voor is.

Zoek op youtube ; saddle fit 9 steps , vind ik hele leerzame filmpjes !!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:06

En dan vooral "step 2" ;)

(waarom wordt ik eigenlijk ge-quote? TS stelt de vraag :P )

Amaretto27

Re: Ben ik de enige die dit niet snapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:12

Die filmpjes heb ik bekeken inderdaad. Erg leerzaam inderdaad :j
Maar ik snap dat het bij de schof breeder is, maar wat ik dus bedoel is dat de kamer niet gelijk qua breedte is. Dus loopt smaller door naar achteren. Dus voor is hij bv. 4 vingers breed en achter nog maar 2. Dat is niet goed.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:15

Je zou eens naar boomloze zadels kunnen kijken? Geen idee of je hier interesse voor hebt.
Hier is (imo) veel beter gekeken naar de vrijheid die de ruggegraat moet hebben. Veel meer ruggegraatvrijheid als bij boomzadels. :j

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:18

Kijk, dit filmpje laat zien wat ik bedoel, de kamer breedte.
En kijk dan vooral naar het eerste zadel waar hij laat zien dat hij begint met 4 vingers en eindigt met 1 vinger aan de achterkant van het zadel. Zo'n zadel kan toch op geen 1 paad goed liggen. Dus ik snap niet waarom zadels zo worden gemaakt.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:18

Gypsy schreef:
Je zou eens naar boomloze zadels kunnen kijken? Geen idee of je hier interesse voor hebt.
Hier is (imo) veel beter gekeken naar de vrijheid die de ruggegraat moet hebben. Veel meer ruggegraatvrijheid als bij boomzadels. :j

Ik heb een boomloos zadel gehad, maar ik kan er zelf niet goed in zitten helaas.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:19

Dat geldt niet voor alle zadels. Wij hebben hier 2 zadels waar je voor min. 4 vingers tussen kunt stoppen en achter net zo. Bij veel oudere zadels is het kamerkanaal acher idd veel smaller. Heeft zo'n zadel rond oplopende kussens is dit vaak geen probleem, maar bij bijv. keilkussens wel. Er is dan niet genoeg ruimte voor de wervelkolom.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:20

Amaretto27 schreef:
Gypsy schreef:

Ik heb een boomloos zadel gehad, maar ik kan er zelf niet goed in zitten helaas.

Aah wat zonde. Smalle heupen schijnen idd vaak problemen op te leveren?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:23

Ik weet ook wel dat er genoeg zadels zijn die wel gewoon een gelijke kamer hebben, maar het valt me wel op dat er veel zijn die dit niet hebben. Dus dan denk ik, wie maakt zulke zadels dan? Dan word daar niet over nagedacht?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:24

Gypsy: Ik ben indd niet heel breed. Ik weet niet hoe het komt, maar heb weinig balans en voel me niet echt stabiel en stevig in het boomlooszadel.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:27

Amaretto27 schreef:
Die filmpjes heb ik bekeken inderdaad. Erg leerzaam inderdaad :j
Maar ik snap dat het bij de schof breeder is, maar wat ik dus bedoel is dat de kamer niet gelijk qua breedte is. Dus loopt smaller door naar achteren. Dus voor is hij bv. 4 vingers breed en achter nog maar 2. Dat is niet goed.

Dat is dan toch logisch? (of begrijp ik je verkeerd? :o ) Bij de schoft is en breed, dus 4 vingers, maar omdat zn ruggengraat niet zo breed is moet deze ruimte over de rest van de lengte smaller zijn, dus 2 vingers. (om jouw voorbeeld maar even te gebruiken)

Je hebt de ruggengraat + de spieren/weefsel, ik weet niet hoe het heet, direct naast de ruggengraat. Dat "weefsel" verschilt ook nogal per paard.

Maar idd als het super smal is geloof ik ook niet dat er een paard is waar dat lekker bij zit.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:30

Ja ik snap jou wel, dat klopt ook wel wat jij zegt.
Alleen bedoel ik dus hetgeen wat hij laat zien bij dat eerste zadel, daar gaat hij van 4 vingers naar 1 vinger. Dus als je dat zadel op een paard legt, komt de rugwervel aan de achterkant in de knel omdat dat zo smal is. En ik zie veel zadels waarbij de achterkant van de kamer dus smaller is.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:39

Oh ok, dan snap ik je ;)
Het enige wat ik dan nog kan bedenken wanneer deze zadels zouden passen is als de achterkant omhoog loopt en het gedeelte van "1 vinger" dus eigenlijk boven de rug uit komt ipv op de rug.... ?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:42

Amaretto27 schreef:
Gypsy: Ik ben indd niet heel breed. Ik weet niet hoe het komt, maar heb weinig balans en voel me niet echt stabiel en stevig in het boomlooszadel.

Dat had ik in het begin ook ja, maar als dat niet overgaat is het wel heel vervelend.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:27

Leedebee schreef:
En dan vooral "step 2" ;)

(waarom wordt ik eigenlijk ge-quote? TS stelt de vraag :P )

Jaa , klopt .
Haha weet eigenlijk ook niet waaron ik jou quote .. :P

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 12:29

Gypsy schreef:
Amaretto27 schreef:

Dat had ik in het begin ook ja, maar als dat niet overgaat is het wel heel vervelend.

Ja inderdaad. En mijn paard moet nog beleerd worden, dus dan hecht ik wel waarde aan wat steun en balans ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:09

Aan veel zadels kloppen wel meer dingen niet , goed dat je er op let +:)+

Niet elk zadel zit goed in elkaar. Veel zadels hebben erg weinig ruimte voor de ruggengraat.
Andere zadels hebben weer te veel ruimte voor de ruggengraat , het blijft een kwestie van het vinden van een zadel van goede kwaliteit , dat bovendien ook de juiste pasvorm heeft :)

Enneh.....Een "boomlooszadel" bestaat niet hè , het is ten eerste niet 1 woord (het is gewoon een boomloos zadel , je zegt toch ook niet wittesneeuw als 1 woord :P ) en ten tweede zijn er heel veel verschillende merken en modellen dus er is ongetwijfeld een merk / model waar je wel lekker in kunt zitten....net zoals het ene boom-zadel wèl en het ander niet lekker zit :)