Roestend bit slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xnina

Roestend bit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:43

Weten jullie of een bit met beetje roest slecht is,

ik had pasgeleden een watertrensje van mt 8.5 gekocht en hij heeft het nu nog maar 5 keer gedragen en begint nu al te roesten.

ik ben vooral bang dat hij bloedvergifting krijgt of iets dergelijks door dat roest. nu heb ik ergens gelezen dat het juist niet er is en er zelfs bitten speciaal op gemaakt zijn.
zie link: http://www.koopeenpaard.nl/newsitem.aspx?id=31

Ik ben benieuwd of dit ook daadwerkelijk zo is.

en nu heb ik nog eens naar het artikel gekeken en er staat erbij dat het een bit van verschroomd ijzer is gemaakt en volgens mijn vader is dat juist giftig voor mens en dier. als dat zeg maar los komt van het bit door het kauwen erop.

Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik durf het bit nu niet meer te gebruiken.

Ashley5760

Re: Roestend bit slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:51

Als het oxideert (koper bitje?) groene/zwarte aanslag dat is "goed". Als een rvs/metalen bit roest (oranje/bruin) niet

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:20

Het geeft idd. bruin/oranje roest af.

Ik ha dhet bitje bij ponypret vandaan, dacht laat ik het er eens op wagen, het koste immers maar 4.50, was te verwachten, ik ga van de week wel ff langs de ruitershop hier in de buurt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:21

Ok die roest is idd niet goed ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:58

Dit bitje zou ik ook niet meer gebruiken. Dan helaas toch maar een duurdere.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:00

RVS bitten mogen inderdaad niet gaan roesten.
Bij een koperen bit, of een black iron bit is dit juist de bedoeling, om de smaak van het bit beter tot zijn recht te laten komen.

Is het een RVS bit, want voor de prijs die je noemt bieden ze vaak bitten van nikkel aan, en die roesten inderdaad vrij snel.

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:04

Peerke_ schreef:
RVS bitten mogen inderdaad niet gaan roesten.
Bij een koperen bit, of een black iron bit is dit juist de bedoeling, om de smaak van het bit beter tot zijn recht te laten komen.

Is het een RVS bit, want voor de prijs die je noemt bieden ze vaak bitten van nikkel aan, en die roesten inderdaad vrij snel.

Nee is een verschroom bit, en zei me vader als dat eraf bladerd door het kauwen dat dat al helemaal giftig is, en kreeg van me vader idd ook de tip een RVS Bitje te kopen en dat terwijl hij niets met paarden heeft.

maar dan gaa ik gewoon opzoek naar een RVS bitje mt 8.5