Wintec: zie door alle modellen de juiste niet meer....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Wintec: zie door alle modellen de juiste niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:34

Ik heb in de winkel gekeken naar Wintec zadels voor onze pony. Nu (prijsvergelijk onderzoek op internet) kom ik er echter niet meer uit en ik kom op internetsites al helemaal niet verder. Toch wil ik graag weten welk type ik heb gezien en hoe dat precies heet.

Wat ik weet:

Wintec
Dressuur zadel
15 of 16 inch
Cair systeem (dus van die luchtkussens eronder)
type "500" (maar daar adverteren er meerdere mee)
Verwisselbare boom

Belangrijkste: de singelstoten. Het zadel dat ik gezien heb heeft niet 3 maar 2 stoten aan elke kant. de voorste is als voorsingel te gebruiken, de achterste zit met een v-systeem vast aan het zadel.

Wie weet welk zadel dit nu precies was? (Want ik kom type "500" tegen zowel met 3 als 2 stoten...)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:56

Wintec heeft een oudere en nieuwe lijn, dus het kan goed zijn dat de 500 types die jij hebt gezien verschillen afhankelijk van het productiejaar. Zo uit mijn hoofd zijn er nu 3 generaties wintec 500 te koop, waarvan de eerste generatie zonder "CAIR" is, de volgende twee (optioneel) met, en waarbij de nieuwste generatie bekleed is met suede terwijl de oudere types een klassiekere leren uitstraling hebben. Die nieuwste wintecs hebben allemaal het Y-singelsysteem.

Dit is de nieuwste pony dressuur wintec: http://www.wintec.net.au/products/dress ... 0Pony.html

Dit zadel heeft dus en "CAIR" en het Y-singelsysteem.

Roraima

Re: Wintec: zie door alle modellen de juiste niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:14

Klopt. De oude generatie heeft 3 singelstoten. Ik heb zelf de oude generatie nog.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:15

OK, dus ik heb dan de nieuwste generatie gezien met Y-singelsysteem. Dank jullie wel voor deze info. Het is dus idd erg onhandig dat ze allemaal "500" heten, maar dan weet ik in elk geval wat ik gezien heb (en wat dus erg handig zou zijn met onze pony.... nml die voorsingel haha)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:17

Daar heb je wel gelijk in ja. Er zijn inmiddels zoveel variaties wintec 500's op de markt dat je door de bomen het bos niet meer ziet :=

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:19

haha, echt wel. Ik het zelfde is met de 2000. Ik heb een hele oude van zo'n 13 jaar oud (ziet er niet meer uit) en ééntje van 4 jaar oud. Ze hadden beter met romeinse cijfers kunnen werken. Dus wintec 500 I, wintec 500 II enz. Haha :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:21

Probleem is dus ook dat je continue moet vragen: welk singelsysteem heeft deze??? Want foto's ervan erbij zetten: dus niet!
Al ben ik erachter dat de stoten van de nieuwste 500 langer zijn en onder zweetblad uitkomen geloof ik. Dus als ze op de foto niet te zien zijn wrs de versie met 3 stoten is... :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:24

Ik denk dat veel verkopers ook niet op de hoogte zijn dat Wintec niet alleen aan de buitenkant van de zadels heeft geknutseld, maar ook aan de binnenkant: de singelstoten en de boom.

Als er trouwens foto's bijstaan waarbij een zadel als het voorbeeld wordt aangegeven is er spake van een Y singelsysteem: de vorige generaties hebben die hoge "flexiblocks" niet en zijn geheel met kunstleer bekleed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:34

Ik heb een Wintec 500 Flock (Flock betekent dat de kussens met wol gevuld zijn, is dus niet het Cair systeem qua kussens), en MET een Y-singel-systeem, dressuurmodel, 17,5 inch.
De knieblokken zijn volgens het Flex-systeem (zitten met klittenband bevestigd en kunnen versteld/verplaatst worden). De singelstoten zijn heel lang, kan dus een dressuursingel tussen.
Alleen de plek waar de knie/bovenbeen rust is van een geruwd suedeachtig oppervlak, juist de oudere genaratie had ook dit spul op de zadelzitting (heb me daarvan laten vertellen dat dit nogal heel oncomfortabel uitwerkt als je bijv. in de regen zou rijden: een spoort sponswerking en jij een natte kont).
Het door mij beschreven zadel is geheel van kunststof/kunstof bekleed.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:36

terpentijn schreef:
juist de oudere genaratie had ook dit spul op de zadelzitting (heb me daarvan laten vertellen dat dit nogal heel oncomfortabel uitwerkt als je bijv. in de regen zou rijden: een spoort sponswerking en jij een natte kont).

Dat waren de 2000 en pro types, niet de 500.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:43

Als ik even mag parasiteren op dit topic, ik heb ook een wintec-vraagje.
Vroeger was het flock-systeem standaard en Cair was optioneel. Nu heb ik precies de indruk dat het andersom is: dat het Cair-systeem standaard is geworden en als je een flock wilt dat je er specifiek naar moet vragen. Klopt dit gevoel of zoek ik op de verkeerde plaatsen? Maar ik kan bijna geen flock-zadel van de nieuwste generatie vinden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:47

Klopt, tegenwoordig worden wintecs in principe door veel leveranciers inclusief CAIR aangeboden. Als je een flock systeem wilt kan je dat soms aanvragen, maar niet alle leveranciers hebben dit nog op voorraad. Er is ook altijd de mogelijkheid om het CAIR systeem door je eigen zadelmaker te laten vervangen door wolvulling. Wintec probeert ook steeds verder over te gaan op het CAIR systeem.

Het flocksysteem van Wintecs stond ook niet altijd even goed bekend qua duurzaamheid. De kwaliteit van het materiaal was vroeger erg matig, waardoor het materiaal op den duur de neiging had te gaan samenklonteren, waardoor drukplekken ontstaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:42

Vervolgvraag: wat is het verschil/ voor en nadelen van Cair en Flock?
Ik had begrepen dat Cair beter is??

En wat is dan het verschil tussen de 500, 2000 en pro type (ik zei al: ik zie het allemaal niet meer zo door al die types)

Even voor het idee: het gaat om een pony, Welsh x Arabier. Ong 135 hoog, super smal gebouwd en volgens zadelmaker is een voorsingel idd onontbeerlijk. Vandaar dat we op de Wintec met Y-systeem uit kwamen. Omdat we nog in opbouwfase zijn van spieren dacht ik aan verwisselbare boom: en volgens mij zit dat in de Wintec 500. Toch?

Verder dus een 15 of 16 inch zadel omdat het gaat om een ruiter van 7, ook smal. Ze zal nog lang in 16 inch passen haha.

En dressuur omdat dat rechter naar beneden loopt en een vzh OP de schouder zou komen te liggen omdat deze bij de pony ver naar achter uitkomt.

Grrr wat een gedoe he, zadels....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 09:11

Goed ben weer een eindje verder... Nu zou ik dus een Wintec boommeter moeten hebben a € 25 om de juiste boommaat op te meten.... |(
Heeft iemand die te leen toevallig :+ ?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:18

kun je die niet gewoon in de winkel lenen of dat door een zadelmaker laten doen? is toch raar dat je dat zelf moet doen?

ik heb vroeger een wintec 2000 gehad. ik weet dat toen de 2000 modellen veel fijner waren dan de 500. maar dat is alweer enkele jaren geleden dus ik weet niet of dat nu nog zo is.
verder heb ik goede ervaringen met de isabelle werth uitvoering.

ik had zelf zo'n soort suede zitting en dat zat echt super fijn. alleen wanneer het regende was het inderdaad minder succesvol, want het nam water op en had dan toch wel 2 dagen nodig om te drogen :+

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:32

je kunt het beste een wintec zadel er op leggen, een boommeter wil niet zeggen dat het past.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:10

Met het laatste helemaal mee eens: Wintec kan wel "een boom-maat" voeren, en -tig verschillende maten (van boom) leveren, maar uiteraard KAN er nergens bij staan of een bepaalde boommaat op jouw specifieke paard past. Je moet het er gewoon OP leggen (zonder zadeldekje!) en dan nog in acht nemen (als het zadel splinternieuw is) dat het natuurlijk nog wel gaat inzakken/zich gaat doorvormen, naar ruiter en paard.
De Wintec-bomen (die in allerlei maten los bestelbaar/verkriijgbaar zijn, in een bestelbare set) zijn ook tot op zekere hoogte beperkt flexibel..Het is dus geen wet van Meden en Perzen dat je met de verkeerde bommmaat meteen drukplekken krijgt... behalve als die zeker te nauw is.
De boommaat heeft niets met de groote of omvang van het paard te maken, maar met de breedte waarmee de schoft overgaat in het gedeelte waar (achter het schouderblad) het zadel komt te liggen.
Wel merk ik op dat vele mensen hun zadel veel te veel naar voren leggen (ik was daar vroeger eentje van, omdat ik een paard met een korte rug vierkantsmodel heb).
Dan krijg je ook een vertekend beeld van de benodigde boommaat.
Aan de andere kant wordt er ook vrij overdreven over gedaan.... een nieuw zadel moet zich nu eenmaal ook ZETTEN naar ruiter en paard, waarbij het belangrijkste is en blijft, dat je een evenwichtige (symmetrische) drukverdeling hebt.

En er zijn trucjes voor om die exacte indrukken van het zadel op het dekje te zien (als er een ruiter op gezxeten heeft en als er dus met het paard gewerkt/gereden is).