Hoe scherp is een hackamore nou echt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Hoe scherp is een hackamore nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:22

Ik bedoel dan de hackamore met korte scharen.
Ik hoor veel mensen zeggen dat het heel scherp in werkt.
Maar hoe scherp nou eigenlijk, kan je wel een beetje druk zetten?
Omdat ik zoveel mensen dat hoor zeggen ben ik bang dat stel
ik zet wat druk dat ik dadelijk me pony pijn doe of erger of overdrijf ik nu?

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:31

Wat is voor jou de reden om een hackamore te willen gebruiken?

Een hackamore kan net zo scherp inwerken als jij hem instelt (kinketting en lengte bakstukken)

Het is handig als je bijv even een poosje zonder bit "moet" rijden door bijv mondproblemen bij je paard.
Bij het rijden van buitenritjes en wat door de bak toeren is het wel lekker rijden met een hackamore, maar als je je paard meer in verbinding wilt rijden en er mee springen (en daarmee ook het kortere stuurwerk), dan vind ik een hackamore persoonlijk helemaal niet fijn.

xTesske

Re: Hoe scherp is een hackamore nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:45

Ik had van iemand gehoord en die gebruikte een hackamore omdat zijn tinker nogal
sterk kon zijn.

Mijn fjord wil zonder bit ook nog wel eens onder me uitlopen in de bak dus dacht ik dat dit misschien een oplossing was maar ik wil het niet gebruiken als het heel scherp inwerkt

je zegt, kinketting en lengte bakstukken,
wat is dan scherper korte of lange bakstukken en wat is het met het kettinkje?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:48

Je kan het gewoon proberen hoor! Het werkt met een hefboom reactie en vind de scherpheid juist erg meevallen, ligt er wel weer aan wat voor je neemt natuurlijk. Alleen ze zeggen dat het niet echt lekker werkt met aanleuning ect, ik gebruik hem alleen voor langs de weg.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:50

Mijn tinker was met een gewone trens buiten ook altijd erg sterk, dus reed ik haar buiten met een stang. Hackmore ben ik niet zo fan fan, heb weleens gehoord dat je een paard zijn neus kan breken als je er niet goed mee om gaat vandaar dat ik toen gekozen heb voor een stang. Een kikkerbit, werkt bij mij goed.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:51

Jooltje schreef:
Mijn tinker was met een gewone trens buiten ook altijd erg sterk, dus reed ik haar buiten met een stang. Hackmore ben ik niet zo fan fan, heb weleens gehoord dat je een paard zijn neus kan breken als je er niet goed mee om gaat vandaar dat ik toen gekozen heb voor een stang. Een kikkerbit, werkt bij mij goed.

Geloof me die neus breek je echt niet zomaar.. Dan moet je al keiharde rukken gaan geven dan zou je het kunnen breken en je moet hem wel op de goede hoogte hangen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:01

dat heb ik dus ook gehoord over dat breken en dat maakt mij juist ook zo bang om het te gebruiken.

jooltje@ ik wil bitloos gaan rijden dus een bitje is geen optie

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:09

heb je al eens gedacht aan een bitloos hoofdstel of een bosal? zijn nog genoeg andere opties als een hackmore.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:09

... ach als je niet te sterke spierballen hebt, dan zal dat breken van het neusbeen vast wel iets meevallen. ;)
Hoe lager de HM op het neusbeen, hoe sterker de hefboom (uiteinde neusbeen is iets flexibel) en dus de inwerking.
Hoe korter de kinketting hoe scherper de inwerking.

De meeste bitloze systemen werken in op het neusbeen, en als je daar een "beetje flink" op in werkt (op de momenten dat je paard wat stoer wordt), denk ik dat je paard toch minstens zo lief een bitje in zn mond heeft...
Het is dus niet pertinent zo dat bitloos vriendelijker is dan met bit.

Een zeer vriendelijk bitje bijv is het Nathe bit. recht, zacht en buigbaar.
Laatst bijgewerkt door reeskees op 23-01-12 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:11

Maar als een paard sterker word door een bit in dan lijkt me het niet vriendelijker als je daar mee blijft rijden want dan moet je flink gaan rukken in zijn mond... Terwijl als je met een hackamore rijd hoef je misschien even druk te geven en is het goed...

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:13

Jooltje schreef:
heb je al eens gedacht aan een bitloos hoofdstel of een bosal? zijn nog genoeg andere opties als een hackmore.

ja ik heb een marylot crosslink en een touwhalster.
werkt redelijk maar ik wou gewoon wat informatie over de hackamore

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:15

reeskees schreef:
Teske, wat is je reden om bitloos te willen rijden?
... ach als je niet te sterke spierballen hebt, dan zal dat breken van het neusbeen vast wel iets meevallen. ;)

De meeste bitloze systemen werken in op het neusbeen, en als je daar een "beetje flink" op in werkt (op de momenten dat je paard wat stoer wordt), denk ik dat je paard toch minstens zo lief een bitje in zn mond heeft...
Het is dus niet pertinent zo dat bitloos vriendelijker is dan met bit.

Een zeer vriendelijk bitje bijv is het Nathe bit. recht, zacht en buigbaar.

ik hou erg van het NH enzo en ik vind bitloos rijden gewoon heel fijn
die spierballen zijn nergens te bekennen aansingelen haat me nog moeilijk af haha

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:20

Teske, probeer het gewoon maar eens en dan voel je vanzelf of het wat is of niet.
Zo te lezen ben je niet zo wreed aangelegd, dus zal het met de scherpte van de inwerking bij jou vast wel wat meevallen.
Soms moet je gewoon wel eens wat experimenteren, en bij de een werkt het wel en bij de ander juist weer niet.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:23

ik heb een bloem hackmore daar kan je ook de teugels aan verstellen zodat je de inwerking kan aanpassen naar wat je denkt nodig te hebben en ze zien er tof uit

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:55

ikzelf vind de hack heel goed meevallen. echter voor dressuurmatig te rijden doe ik hem voorlopig op een van die drie kleine gaatjes (de onderste) ipv de scharen, omdat ik vind dat hij voor druk te houden toch te scherp is.
buiten rij ik gewoon op de schaar, maar altijd met losse teugel, gebruik hem enkel als mevrouw weer eens ruzie maakt op een kruispunt, of als ze schrikt, onder me wegloopt oid.
ik heb er trouwens een biothane neusriem met een rubber drukverdeler onder en daarrond een (nep)bontje, en rond de ketting heb ik een neopreenhoesje, hangt ook vrij hoog, dus ik mag nogal wat druk zetten.
bij grote ritten in grote groepen gaat de neusriem een gaatje lager en het neusbontje er eventueel af...

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:21

Duhelo schreef:
ikzelf vind de hack heel goed meevallen. echter voor dressuurmatig te rijden doe ik hem voorlopig op een van die drie kleine gaatjes (de onderste) ipv de scharen, omdat ik vind dat hij voor druk te houden toch te scherp is.
buiten rij ik gewoon op de schaar, maar altijd met losse teugel, gebruik hem enkel als mevrouw weer eens ruzie maakt op een kruispunt, of als ze schrikt, onder me wegloopt oid.
ik heb er trouwens een biothane neusriem met een rubber drukverdeler onder en daarrond een (nep)bontje, en rond de ketting heb ik een neopreenhoesje, hangt ook vrij hoog, dus ik mag nogal wat druk zetten.
bij grote ritten in grote groepen gaat de neusriem een gaatje lager en het neusbontje er eventueel af...

wist niet dat het meerdere gaatjes heeft

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:30

ja en nee, die ronde gaatjes zitten in het dingetje net onder de neusriem, eigenlijk niet bedoeld om teugels aan te maken, maar ik heb het gewoon eens geprobeerd en werkt eigenlijk wel goed!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:34

Het is zo scherp als de ruiterhand zeggen ze weleens he :j

Ik ben zelf ook aan het denken over een hackamore.
Mijn paardje wordt enkel buiten gereden, maar heeft een gruwelijke hekel aan het bit.
Dus ben zoekende naar een bitloos systeem, maar door modellen zoals een sidepull en kaakgekruisd komt hij heen. Dus zou dat nog wel graag willen proberen aangezien bitloos mijn inziens voor hem fijner is.
En ik rij in principe met een los teugeltje, dus dan wordt de scherpe inwerking ook al afgenomen.

Neusbreen breken...daar moet je wel immens veel kracht voor zetten hoor.
Als daar sprake van is denk ik dat je eerst iets anders op moet gaan lossen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:26

ik reed me pony ook wel eens op de hackamore, heerlijk ding, lekker over het strand in een galopje en wel in 1 kneepje terug te rijden terwijl dat met bit nog wel eens iets minder lief moet :(
dus als je de kans/keuze heb om misschien een keertje te lenen van iemand zeker doen, vind het een fijne manier van buiten rijden. ook omdat ie onderweg nog eens een hapje gras kan mee pakken.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:27

Jooltje schreef:

Ja klopt, als je er 1 met hele lange scharen hebt en een keiharde ruk geeft.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:32

Welnee, een neus kun je niet breken ;)
Ik ben op aanraden van de DA met hackamore gaan rijden en ik wilde niet, omdat ik zo bang was om zijn neus te breken. Ik werd nog net niet voor gek versleten.

Ik rij met een hackamore met korte scharen, met pony bakstukken aan een full hoofdstel.
Ik rij overigens amper, denk eens in de 2 maanden.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 11:54

ok bdankt voor de fijne tips.
er ligt nog eenn oude op de manege dus ga ik vragen of ik die mag lenen.
ze zijn in het echt wel groter dan ik had verwacht

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:02

die neus breken dan moet je wel heel iets raars doen, dat gebeurt niet zomaar. Je moet wel opletten dat je de hackamore niet te laag hangt. Ik gebruik er zelf 1 buiten, maar voor dressuurwerk (fijne hulpen) vind ik 'm niet geschikt, wiebelt te veel.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:06

Gebaseerd op wat ik lees in ons HK topic en je andere topics zou ik je afraden de hack te gebruiken.
Je lost het probleem met Zvenja niet op door een scherpere optoming :n

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:36

Ik rij momenteel ook met een hackamore met korte scharen en het kinriempje is bij mij een riempje ipv een ketting. Ook heb ik een bontje voor op de neus en een bontje voor onder de kin.
Mijn pony heeft een slecht gebit, tanden die scheef staan, gaten tussen de tanden waar je zo je pink tussen kan stoppen, enz.
Als ik met bit rij gooit hij met zijn hoofd zodra ik contact maak, hij steekt zijn neus in de lucht en komt niet meer naar beneden. Zijn rem is daardoor bijna weg ( op mijn zit remmen lukt nog niet 100%).
Maar rij ik met mijn hackamore met licht contact loopt hij ontspannen naar beneden, stelling en buiging loopt hij super, rem zit er meer op en ook dressuur lukt aardig goed( B/L niveau).
Ik kan merken aan hem dat hij het gewoon veel prettiger vindt om geen bit in te hebben. Hij reageert bijvoorbeeld ook goed op een neckrope.
Voor mijn pony geen bit meer dus! ( ik wil nog wel andere bitloze hoofdstellen uit gaan proberen)