wie helpt, dressuurzadel voor mega schoft/smalle rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rooswita

wie helpt, dressuurzadel voor mega schoft/smalle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:19

Hallo,

heb een behoorlijk zadeldilemma.

ik heb een half engels volbloed, hij heeft een extreem hoge smalle schoft en een vrij smalle rug. deze loopt ook vrij smal af. Ik heb het paard nog niet heel lang en de bedoeling is wel dat hij bespierder gaat worden, maar breed zal hij nooit worden.

het probleem zit het hem vooral in de kussens. Die zijn vaak te breed, dan dragen ze wel aan de binnenkant maar in een wending steken ze af zeg maar. Het kussenkanaal moet daarbij wel minimaal 6 cm zijn anders komt hij tegen zijn ruggewervels aandaarnaast moet het dus geschikt zijn voor een hoge schoft.

qua zit moet het wel steun geven maar niet te veel dwingen, en het moet een dressuurzadel zijn.

heeft er iemand een idee, mijn budget is aanpasbaar

idefix4

Re: wie helpt, dressuurzadel voor mega schoft/smalle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:26

Waarom informeer je niet bij een goede zadelmaker? Een smalle rug is volgens mij niet zo moeilijk. Ik weet niet waar je zit in NL, maar ik ken best een paar goede zadelmakers, die jou op weg kunnen helpen.

Kussens zijn aanpasbaar. Je kan die ruimte breder maken. Ik heb dat al een paar keer mogen doen voor een zadelmaker. En mbt hoge schoft kan je rekening houden met een zadel met een inkeping voor. Vroeger had Kieffer zulke zadels. Als je paard zo onbespierd is als je omschrijft, kan je overwegen om zo'n aanpasbare Kavalkade onderlegger aan te schaffen. Als hij dan groeit haal je die leeg. Werkt ideaal.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:29

Neem eens contact op met Hulsebos zadelmakerij, deze hebben voor het paard van mijn vriendin (zelfde rug en schoft zoals jij beschrijft) een super zadel aangemeten. Kost misschien wat meer, maar dan heb je ook wat. Succes

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:30

Ik had een paardje met ook een hele hoge schoft, ook was hij erg smal.
Ik heb er een passier opgelegd. Bijna alle passiers de we erop hebben gelegd paste (of moesten iets opgevuld worden, maar dat heb je toch gauw ;) ) passiers zijn 2de hands best goed aan te komen ;)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:30

Zensation schreef:
Neem eens contact op met Hulsebos zadelmakerij, deze hebben voor het paard van mijn vriendin (zelfde rug en schoft zoals jij beschrijft) een super zadel aangemeten. Kost misschien wat meer, maar dan heb je ook wat. Succes

Dan zou ik weer voor daaleman gaan, hulsenbos hoor ik mindere verhalen over ;)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:35

idefix4 schreef:
Waarom informeer je niet bij een goede zadelmaker? Een smalle rug is volgens mij niet zo moeilijk. Ik weet niet waar je zit in NL, maar ik ken best een paar goede zadelmakers, die jou op weg kunnen helpen.

Kussens zijn aanpasbaar. Je kan die ruimte breder maken. Ik heb dat al een paar keer mogen doen voor een zadelmaker. En mbt hoge schoft kan je rekening houden met een zadel met een inkeping voor. Vroeger had Kieffer zulke zadels. Als je paard zo onbespierd is als je omschrijft, kan je overwegen om zo'n aanpasbare Kavalkade onderlegger aan te schaffen. Als hij dan groeit haal je die leeg. Werkt ideaal.

in groningen

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:36

Zensation schreef:

die heb ik al gehad, maar daarbij is het probleem dat de kussens niet aansluiten op de rug, ze dragen in een wending alleen aan de binnenkant, en de buitenkant steekt dan van het paard af

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:36

sharonalover schreef:
Ik had een paardje met ook een hele hoge schoft, ook was hij erg smal.
Ik heb er een passier opgelegd. Bijna alle passiers de we erop hebben gelegd paste (of moesten iets opgevuld worden, maar dat heb je toch gauw ;) ) passiers zijn 2de hands best goed aan te komen ;)

in een passier kan ik helaas niet zo fijn zitten

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:38

Aan jouw omschrijving te zien was mijn dressuurpaard het zelfde type als jouw paard. Ik kwam uiteindelijk uit op een KN dressuurzadel. Maar ik zou inderdaad een goede zadelmaker langs laten komen met wat zadels om te proberen, dan weet je -normaal gesproken- zeker dat je zadel goed ligt. Succes!

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:41

KN zadel zou inderdaad nog wel een optie zijn. Zadelmaker wil ik der zeker graag bij, omdat hij zo lastig is met zijn rug.

@idefix4. Heb er nu bij zijn schoft een prolite onderlegger onder liggen, maar dan zit het probleem nog in de kussens

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:50

Ik ben uiteindelijk op een euroriding Luxor uitgekomen. Er paste echt bijna niets op mijn paard, alleen een KN en deze Euroriding bleven over. Op de KN had ik het idee op een trekpaard te zitten, zo breed voelde dat zadel, dus is het de euroriding geworden.

Passier paste bij mijn paard ook absoluut niet. Kon ook niet passend gemaakt worden.

Er zit dus eigenlijk niets anders op dan een goede zadelmaker te laten komen, die je veel verschillende zadels mee laat nemen en dan passen maar. Ik heb er denk ik wel 30 opgehad, voordat we goed passende hadden.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:54

Ik raad je wel Hulsebos aan. Ze komen ook zeker richting het Noorden hoor! Jan komt morgen mijn nieuwe zadel brengen *\o/*
Zorg wel dat Jan Hulsebos zelf komt. (even naar de zaak bellen en met de telefoniste een afspraak met Jan inplannen.)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:55

Mijn nichtje heeft het zelfde prbleem, zei heeft dan een volle engelse :)
Ze heeft uiteindelijk toch een heel goed zadel gevonden.

Ik zal even vragen wat het merk is van haar zadel, ze heeft ook een dressuur.

amstie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:56

rooswita schreef:
Hallo,

heb een behoorlijk zadeldilemma.

ik heb een half engels volbloed, hij heeft een extreem hoge smalle schoft en een vrij smalle rug. deze loopt ook vrij smal af. Ik heb het paard nog niet heel lang en de bedoeling is wel dat hij bespierder gaat worden, maar breed zal hij nooit worden.

het probleem zit het hem vooral in de kussens. Die zijn vaak te breed, dan dragen ze wel aan de binnenkant maar in een wending steken ze af zeg maar. Het kussenkanaal moet daarbij wel minimaal 6 cm zijn anders komt hij tegen zijn ruggewervels aandaarnaast moet het dus geschikt zijn voor een hoge schoft.

qua zit moet het wel steun geven maar niet te veel dwingen, en het moet een dressuurzadel zijn.

heeft er iemand een idee, mijn budget is aanpasbaar

Is een wow zadel misschien een idee? Kijk anders eens op www.wowsaddles.com

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:56

Ons paard is ook smal met een hoge schoft, wij hebben een KN zadel voor hem.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:47

aan wow zadels heb ik zeker al zitten te denken, maar is helaas te duur

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:09

rooswita schreef:
aan wow zadels heb ik zeker al zitten te denken, maar is helaas te duur

Ik weet niet wat je budget is, ik heb nog een Goertz tolt, met teruggesneden kamer liggen. Hij is te smal voor mijn paard, ik woon in eelde je mag hem dus ophalen en passen. De boom is te verbreden. Het zadel is in nog een zeer goede staat.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:27

Er zit hier op bokt iemand dit heel gedreven is met wow zadels ook. Die kan je er heel veel over vertellen. Marjolein heet ze volgens mij en nu ben ik dus kwijt hoe haar boktnaam ook al weer was. :o

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:55

ik heb een kn zadel geprobeerd die lag wel redelijk, maar weet niet of ik zo weg ben van de zitting.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:02

rooswita schreef:
ik heb een kn zadel geprobeerd die lag wel redelijk, maar weet niet of ik zo weg ben van de zitting.

Er zijn veel zadels, anders gewoon even doorzoeken. Ik ken je leed.