Stugge dressuurteugels soepel maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Stugge dressuurteugels soepel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:42

Hai Bokkers!
Ik heb nieuwe dressuurteugels maar ze zijn onwijs stug/stijf. Ik had moeite om ze fatsoenlijk vast te houden en kreeg na een half uur kramp in m'n duimen omdat ik ze niet goed op de teugels kon leggen. Ik heb ze al schoongemaakt met leerzeep (ze lagen al een tijdje in mn zadelkast) en ze langs het hele leer een aantal keren omgebogen toen ze nog nat waren, maar eenmaal droog waren ze weer heel erg stijf.
Nu vroeg ik me af op welke manier ik ze soepeler kan krijgen.
Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan aanpakken? Mijn vriend heeft al de tip gegeven om ze in zonnebloemolie te weken, maar zijn er nog andere suggesties of tips, indien dit niet werkt?
Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Groetjes,
Jolien.

eclair98

Re: Stugge dressuurteugels soepel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:43

ik zal veel invetten!
weet niet of het werkt?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:45

Een nachtje in de olie leggen wil nog wel eens werken idd :j
De dag erna goed schoonmaken en laten drogen en dan komt het vaak wel goed!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:48

En moet ik het dan weer schoonmaken met zadelzeep of is (warm) water voldoende?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:59

Ik zou gaan voor gewoon veel gebruiken eigenlijk...
Als je gladleren teugels in olie legt hoef je er nooit meer mee in de regen te rijden want dan kan je ze niet meer vasthouden...Sowieso zal je ze dan de eerste weken niet meer vast kunnen houden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:02

@ Esther_87: Ik heb ook nog gewoon een set springteugels die ik gebruik als ik naar buiten ga, omdat ik daar sowieso meer grip mee heb en momenteel heb ik de luxe dat ik in een binnenbak kan rijden dus natte teugels ben ik eigenlijk niet zo bang voor.
Maar zal die olie er dan nooit helemaal uitgaan?

Ik heb ook geprobeerd om ze eerst te gebruiken, maar het lijkt een hopeloze zaak, ze willen niet soepel worden:(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:30

Jolien87 schreef:
@ Esther_87: Ik heb ook nog gewoon een set springteugels die ik gebruik als ik naar buiten ga, omdat ik daar sowieso meer grip mee heb en momenteel heb ik de luxe dat ik in een binnenbak kan rijden dus natte teugels ben ik eigenlijk niet zo bang voor.
Maar zal die olie er dan nooit helemaal uitgaan?

Ik heb ook geprobeerd om ze eerst te gebruiken, maar het lijkt een hopeloze zaak, ze willen niet soepel worden:(

Wel ooit misschien, maar als je het echt een tijd in de olie legt heb je nog weken, zo niet maanden (afhankelijk van kwaliteit) dat als je er eens flink op knijpt er olie naar boven komt. Ik heb dat weleens gedaan met een hoofdstel, maar teugels zou ik echt niet doen. Misschien als je het gewoon invet met olie, dus niet weken, dat het nog wel gaat.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:35

gewoon 1 of 2 x in de leerolie zetten met een sponsje,even in laten trekken en dan met een droge lap nawrijven.
in de olie leggen is niet zo best voor je leer.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:40

@ Mariska32: wat doet de olie met het leer dan als ik vragen mag?

Gelukkig heb ik de teugels "gratis" gekregen bij mijn hoofdstel en echt superkwaliteit leer zal het niet wezen aangezien het om 'huismerkteugels' gaat. Het liefst wil ik ze natuurlijk niet naar de knoppen helpen, maar mochten ze nou niet zo best uit de olie tevoorschijn komen, dan heb ik geen tientallen euro's verspild;)

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 07:45

toen ik mijn nieuwe hoofdstel kocht (spaans)
zaten daar ook hele stugge dikke kwaliteit teugels bij die ook heel erg stug waren
ik heb ze gewoon elke week in de ledervet dus geen olie gezet
en zijn nu heerlijk soepel en niet vet
maar je moet er wel een paar weken gedult mee hebben en er gewoon mee door blijfen rijden

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:36

heel simpel gezegt komt het er op neer dat je leerzeep gebruikt om het schoon te maken [de glyserine voed wel iets]
leerolie voed het leer in dringt diep door waardoor het soepel word,vet is voornamelijk voor de waterafstotende functie.
als je het leer in de olie zou weken word het te veel,1x in de maand met een sponsje aanbrengen is genoeg.
te veel olie maakt dat o.a. je stiksels kunnen wegteren.

ik heb het nooit anders gedaan en mijn tuig ziet er super uit en is soepel.
goedkoop leer en duur leer maakt voor olie niets uit alleen vraagt het goedkope leer iets meer olie [dus wat vaker olieen]

gaat niets van kapot,is juist behoud van je teugels. ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:42

Aaaaaah! Haal ik vanmorgen de teugels uit de olie, zijn ze nog stijver dan eerst. Wil ik ze terugbuigen: pats! Nu heb ik dus driedelige teugels. Da's dan weer een beetje jammer...
Gelukkig waren deze niet zo heel duur, maar toch, wel een typisch geval van "beetje jammer".

@ mariska32: ik heb 'Ledercombi'. Een geel flesje met een rode dop, bij de Epplejeck gekocht. Dat is zeep die ook een 'voedende' werking heeft naast het schoonmaken. Dat is wel erg prettig en hoef ik dus minder snel het ledervet erbij te pakken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:44

Dat is vreemd. Waren het echt leren teugels? Zo ja als je terug kunt naar de winkel zou ik dat zeker doen. Ookal waren ze niet zo duur.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:50

Ik zet nieuwe lederen spullen altijd extra dik in de leerbalsem van passier. De volgende ochtend het overtollige eraf halen met een zachte doek en klaar.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:51

Ze waren echt leer, althans dat is wel wat er ook bij het hoofdstel staat vermeld: 'inclusies gladleren dressuurteugels'. Ermee teruggaan zal niet meer gaan denk ik. Ik heb het hoofdstel al een hele tijd geleden gekocht en heb in eerste instantie altijd met springteugels gereden. Al die tijd hebben de dressuurteugels in de kast gelegen en pas sindskort ben ik ermee gaan rijden. Daarnaast is het natuurlijk je eigen risico als je ze met huis-, tuin- en keukenmiddeltjes gaat behandelen, helaas:(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:51

bodymelk helpt goed om leder soepel te maken, mijn tante gebruikt het altijd om haar handtassen soepel te krijgen (wel de ongeparfumeerde versie best)
zelf gebruik ik sinds kort altijd lederbalsem ipv olie. Mijn hoofdstel en teugels werden ook altijd "harder" van ze te oliën dan te reinigen met glycerinezeep.