transportbeschermers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 11:45

ik heb in andere topics gezocht, maar kan toch niet echt antwoord op mijn vraag vinden.

Gisteren in een ruitersportzaak geweest en heb even naar de transportbeschermers gekeken.
Binnenkort ga ik waarschijnlijk met mijn pony een rit van 2 uur maken en ik wil dan graag dat ze beschermers om heeft.
Toen kreeg ik dus van mijn vriend te horen: "en waar beschermen die dan tegen?"
Tja, ik kon niet echt antwoord geven.
Dus.. Waartegen beschermen transportbeschermers.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:49

Uit de wiki:
Transportbeschermer

Deze worden gebruikt om de benen te beschermen tijdens het. Er bestaan hoge en lage transportbeschermers. De lage uitvoering beschermt het been vanaf de knie tot de hoef en de hoge beschermers sluiten aan de voorbenen om de knie en een gedeelte van de hoef, zodat ook de hoefballen beschermd zijn. De hoge achterbeschermers sluiten om de hak en een gedeelte van de hoef. De transportbeschermers kunnen zijn gemaakt van sterk nylon en de binnenzijde is gevoerd met bont, fleece of katoen. Er bestaan ook kunststof transportbeschermers. De buitenkant bestaat uit een harde plasticachtige laag en aan de binnenkant zit bont of een dikke vilten laag.
Niet iedereen is even enthousiast over het gebruik van transportbeschermers, en er zijn veel voorbeelden van discussies of de transportbeschermers nou echt veiliger zijn dan zonder op de trailer staan. De voorstanders van transportbeschermers zeggen dat het veiligheid geeft bij het op en afladen, i.v.m. het naast de klep stappen. Zonder transportbeschermers kan het been ernstig beschadigen. Een ander argument voor transportbeschermers is, dat zodra je een rotonde moet rijden, je paard meestal verstapt. Door de smalle ruimte in de trailer is de kans dat een paard op zijn eigen voetjes of kroonrand gaat staan groot. Ook dit veroorzaakt wondjes.
De tegenstanders zeggen dat juist bij het op en afladen de transportbeschermers gevaarlijk zijn, omdat het paard erop zou kunnen gaan staan en hierdoor zou kunnen vallen. Ook is een argument dat als ze niet perfect passen de beschermers afzakken in de trailer en het paard er daardoor ook makkelijker op zou kunnen stappen en zichzelf bezeren.
Of je wel of geen transportbeschermers gebruikt is geheel een eigen keuze, die gemaakt zou moeten worden aan de hand van het rijgedrag van de bestuurder van de auto en het karakter van het paard.

furyke

Re: transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 08:05

Dus eigenlijk puur voor t op en af lopen van de klep?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:52

Voor het op en af lopen en ook als ze op de trailer staan, gaan ze in elke bocht verstaan. Ze stappen dan een beetje naar links of rechts om mee te gaan met de bocht. Ze kunnen dan zichzelf ook lelijk raken.

Dus ze beschermen vanaf het moment van erop zetten, totdat je paard er weer netjes naast staat bij aankomst.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:18

mijn paard krijgt alleen transportbeschermers wanneer ze met 2 op transport gaan, omdat ze dan minder goed "breed" kunnen gaan staan zonder eens tegen elkaar te stoten. anders zelden of nooit, uitzonderlijk om de benen mestvrij te houden :)
Misschien dat ik ze bij een slecht te laden paard ook wel zou omdoen om te laden...

saffierah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:39

voor het op en aflopen. Die van mij gaat niet zo makkelijk van de trailer af en dan gaat hij soms wat snel..

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 08:08

Oke,bedankt voor de antwoorden.
Denk dat ik t dan maar laat.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:05

ik vind transportbeschermers wel fijn, ofja lijkt mij. heb ze zelf niet gebruikt, mijn paard stapt weleens met af en op lopen langs de trailer, maar als je zorgt dat de haken van de klep goed achter de klep zitten is er geen probleem, heb namelijk geen scherpe randen ondervonden verder! op de trailer zelf vind ik het ook niet echt nodig, aangezien je paard echt wel balans zal hebben(of het moet om een ziek paard gaan), als je gewoon bij bochten langzamer gaat zie ik ook hier geen problemen!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:09

Je zit ook nog met het feit dat het wel warm kan worden onder de beschermers. Te warme benen is natuurlijk ook niet goed. Ik heb de paarden voor de wat langere ritten vaak alleen springschoenen om. Daar voorkom je al best wat kleine verwondingen van het verstappen en in- en uitladen mee.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:09

tja, mijn vorige paard is een keer omgesodemieterd in de trailer, toen hebben die beschermers hem wel degelijk beschermd tegen beschadigingen, hij stond met zijn ene been bovenop zijn andere in zijn paniek om weer overeind te komen. naar mijn idee dus niet enkel bij op en afladen, maar ook bij problemen tijdens transport. het zal niet veel voorkomen, maar als het voorkomt geeft het wel extra bescherming.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:12

Ik heb altijd transportbeschermers om.. Mijn paard laadde erg slecht maar deed nooit gek. (Ging gewoon stilstaan) en als ik toevallig mijn transportbeschermers vergeten ben, heeft hij toch zijn peesbeschermers om. Waarom? Beter voorkomen dan genezen :)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 10:15

Maar onder peesbeschermers zal t toch ook warm worden?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:19

bella1wjnmk schreef:
ik vind transportbeschermers wel fijn, ofja lijkt mij. heb ze zelf niet gebruikt, mijn paard stapt weleens met af en op lopen langs de trailer, maar als je zorgt dat de haken van de klep goed achter de klep zitten is er geen probleem, heb namelijk geen scherpe randen ondervonden verder! op de trailer zelf vind ik het ook niet echt nodig, aangezien je paard echt wel balans zal hebben(of het moet om een ziek paard gaan), als je gewoon bij bochten langzamer gaat zie ik ook hier geen problemen!

Als het je paard langs de klep gaat met zijn been kan dat nare verwondingen opleveren hoor, daar hoef je geen 'scherpe plekken' voor te hebben. Ooit eens een paard gezien die zijn been langs de zijkant van de klep liet zakken met als gevolg dat hij een heel stuk vel van zijn been afstroopte, was geen fijn gezicht :n
Mijn paard is slecht te laden en gaat altijd met beschermers aan richting de trailer.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:32

furyke schreef:
Maar onder peesbeschermers zal t toch ook warm worden?

Ja, daarom gebruik ik die ook zo min mogelijk...

Of je transportbeschermers/peesbeschermers gebruikt is een kwestie van de voor en nadelen tegen elkaar afwegen. Ik vind persoonlijk de warmte ontwikkeling een groter risico dan de mogelijke verwondingen die kunnen ontstaan. Moet wel zeggen dat ik erg rustig paarden heb op de trailer en ik ook erg rustig rij met de trailer. In- en uitladen gaat ook heel erg makkelijk. Ik vind springschoenen dus voldoende bescherming in de trailer voor de paarden die ik nu heb.
Zou ik een paard hebben dat staat te stampen en slaan in de trailer of heel lastig te laden is, zou ik misschien ook wel voor andere/meer bescherming kiezen.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:34

lien_87, de trailer die ik altijd huur heeft gewoon ronde randen, niks naars aan als je er langsgaat, mijn paar is er al vaker langs afgegaan en helemaal niks te zien ofso. nu zijn trailers natuurlijk niet allemaal hetzelfde, daarom altijd controleren, maar deze trailer was niet waar ze zich aan open kon halen!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:59

mijn paard heeft ook altijd beschermers om,
hij gaat soms wat snel van de trailer af en als hij er dan toch een keer naast stapt heeft hij teminsten beschermers om

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:42

Ik gebruik ze voor t laden en lossen voor als die lompe zich verstapt.
En als je goede hebt en ze goed omdoet kunnen ze ook niet afzakken :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:00

die bvan mij heeft ze altijd om!
of eerst altijd peesjes met springschoenen.
Maar nu heb ik stal/trailer bandages!
Heel fijn omdat ik ze allebei nodig heb voor beide dingen!
Ze hebben die bij ej

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:38

Ze zorgen ook voor extra steun voor de benen...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:53

Mijn paard is gevallen in de trailer en via het voorluik eruit gekomen (lang verhaal, maar conclusie was dat de persoon die mij heeft geleerd trailer te laden niet heeft geleerd om goed genoeg vast te zetten).
Ondanks de beenbeschermers toch wat sneetjes in zijn benen. Ik zou niet willen weten hoe ze er zouden hebben uitgezien wanneer hij geen beschermers om had.
Beschermers waren ook flink beschadigd (gat erin) en heb ze vervangen voor die van bucas. Perfecte pasvorm voor mijn paard en nooit problemen mee gehad.

Bijzaak is natuurlijk dat zijn witte benen wit blijven, maar bij mij gaat hij nooit zonder de trailer op.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:59

gravin00 schreef:
Ze zorgen ook voor extra steun voor de benen...

Dat is dus kul. Transportbeschermers beschermen alleen de huid. GEEN pezen,botten en spieren.
Ze zijn meer voor de geruststelling van de eigenaar dan dat ze echt iets doen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:25

Maar als je pony nog nooit transportbeschermers om heeft gehad, zou ik die niet voor het eerst omdoen bij een rit van 2 uur. Dan heb je juist kans dat hij onrustiger is omdat het onwennig is.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:35

Pantykous schreef:
Maar als je pony nog nooit transportbeschermers om heeft gehad, zou ik die niet voor het eerst omdoen bij een rit van 2 uur. Dan heb je juist kans dat hij onrustiger is omdat het onwennig is.

Daar heb je inderdaad wel een punt... Ze lopen zo leuk met de achterbenen als ze het niet gewend zijn ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:24

Mijn paard loopt de eerste passen nog steeds zo :D

Gewoon af en toe op stal dan omdoen om te oefenen. Even een keer op en neer lopen, tot ze niet meer zo gek met de benen trekken en dan is het vaak wel goed. Daar zou ik ze niet voor uit laten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:08

Ik heb het met crossbeschermers.. Dan loopt ze de eerste passen ook zo :D Ik moet er altijd erg hard om lachen :o