door dat ene gaatje strakker zal het wel meevallen.. beter dat hij goed blijft liggen dan dat je met zadel en al aan de zijkant hangt als hij eens een gekke sprong opzij maakt.
Elpharo
Geplaatst: 22-01-12 09:05
Hoi hoi, het hangt een beetje van je zadel af. Ik heb een zadel dat heel erg goed past en mijn singel zit eigenlijk vrij los. Ik kan mijn hand er met gemak tussen stoppen. Ook als mijn paard opzij springt blijft het gewoon liggen. Als je een ronde pony hebt zakt je zadel al gauw opzij. Misschien dat je dit kan oplossen door met een krukje op te stappen of via de bakrand. Maar je singel moet natuurlijk niet zo los dat als je paard een scherpe bocht naar links of recht neemt, dat je er dan met zadel en al af glijdt Overigens moet een boomloos zadel vaak weer net strakker dan een "gewoon" zadel.
Oh ja en als je zadel net een heeel klein beetje opzij schuift met opstappen, dan schuif je het met je zit toch weer terug? Als het niet te erg is kan dat best hoor, doe ik met die van mij ook in het bos bij gebrek aan opstapjes
Silence
Ik heb net zoals Elpharo een losse singel waar mijn hand met gemak tussen kan. Zadel ligt heel stabiel dus strak aansingelen is niet nodig. Ik singel dan ook niet meer bij tijdens het rijden.
voordat ik opstap singel ik hem eigenlijk niet aan,,, keb een groninger en die staan wel bekend om hun ronde schoft,, ik stap dan met krukje op, en dan schuift het zadel wel iets maar dat corrigeer ik weer met m'n zit en naar paar rondjes stappen singel ik hem aan
kohtje
Geplaatst: 22-01-12 09:15
Volgens mij moet je wel heel sterk zijn wil je je singel te strak doen.
ik heb hem strak als ik opstap, en als me paard loopt krijg ik er ruimte tussen (dus de singel gaat losser zitten) maar aangezien mijn zadel op maat gemaakt is ligt het als een huis, kan er vaak me hand nog onder steken tjdens het rijden maar me zadel blijft precies liggen dus meestal singel ik niet verder aan.
Een gewone singel (dus zonder elastiek) krijg je écht niet snel te strak hoor. Moet je erg sterk zijn wil dat wel lukken. Met elastiek moet je wel beter op letten, omdat je die makkelijker kan aantrekken en dus ook makkelijker een stuk strakker.
Fellow
Geplaatst: 22-01-12 12:16
kohtje schreef:
Volgens mij moet je wel heel sterk zijn wil je je singel te strak doen.
Ja, inderdaad, ik trek hem altijd zo strak aan als ik kan, meestal zit hij dan goed, soms doet mijn instructrice em nog een gaatje strakker.
gravin00
Geplaatst: 29-01-12 18:54
het zadel schuift denk ik altijd wel een beetje opzij.. ik zorg altijd als er iemand bij is dat die hangt op mn andere beugel.. anders er op gaan zitten en dan ff duwen naar de andere kant.. of met een krukje opstappen
Lulychellu
Geplaatst: 30-01-12 12:04
Ik lees ook even mee heb hetzelfde probleem en ik heb een singel met elastiek dus daar merk ik dan zelf niet zoveel van maar als je dan opstijgt dan gaat het zadel ook elke keer scheef dus dan doe ik hem ook strakker anders kan ik er niet opkomen. Ja een krukje is ook een idee maar als ik bv op buitenrit ben is er niet altijd een krukje(als je even een pauzetje houdt ofzo) Hoe weet je nou of ie te strak zit(tyenzij je pony raar gaat doen maar dat wil je natuurlijk niet)
Ik heb hem tijdens het opzadelen niet al te strak,voor het wennen. Als ik op stap trek ik hem nog wat strakker, maar nooit extreem. Zo lang het zadel maar niet gaat schuiven.. Vaak kan ik er nog wel een beetje met mijn hand tussen.
Ow die van mij is echt strak hoor, zadel past perfect alleen heb een rond bolletje bol dus als ik hem losser laat dan kan hij nog eens wat schuiven.
Gimmick11
Geplaatst: 30-01-12 13:20
Mijn paard heeft een flinke schoft, en het zadel zit als een huis. Ik hoef nooit echt strak aan te singelen. Als ze een rondere rug zou hebben, dan zou ik denk ik wel na moeten singelen.
Oh ja, en wat ook scheelt: met een krukje opstappen!