[WN] PC comfort stretch - ventech singel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

PC comfort stretch - ventech singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:41

Hoihoi,

ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen met de comfort stretch (en evt. ventech) singels van Professionals Choice.
Merken jullie echt verschil met andere neoprenen singels qua 'elasticiteit' ?
Reageert het paard er anders op bij het aansingelen?
Geschikt voor lange buitenritten of wordt het alsnog zweterig/gaat schuren?

En voor de mensen die de Ventech (dus met 'ventilerend', geperforeerd neopreen) singel gebruiken, hoe bevalt dit?
Blijft het droger/minder warm bij de singelplek na het rijden?
En zijn er nog nadelen van geperforeerd neopreen in combinatie met een (lange) wintervacht?

Ik hoop op reacties, alvast bedankt :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:46

elastische singels vinden ze niet altijd fijn.
en neopreen blijft neopreen, dus word zweterig.
alleen natuurlijke materialen (wol/wolvilt/katoen) kunnen absorberern. kunststof-wat de fabrikant ook aanvoert- dus niet..
maar goed, er zijn paarden, en eigenaren die dat niet zo bezwaarlijk vinden.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:54

Ik weet dat het inderdaad geen zweet opneemt, maar zoals jij ook al zegt, ken ik ook genoeg paarden die er prima mee lopen ;) Vroeg me af of het zweet bij die Ventech singels wellicht toch iets beter afgevoerd kan worden? En voordeel van neopreen tegenover wol daarentegen is dat het toch minder snel zal gaan schuiven denk ik..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:57

Ik heb sinds paar weken die PC ventech singel. Vind hem heel fijn. Ik had eerder verschillende singels van wol, maar dat vond ik toch niets. Werd te vies met harde stukken en ging ook snel stuk.

Neopreen vond ik eerst niet fijn, maar nu wil ik niet anders meer. Deze singel zit ook aanmerkelijk beter dan de gewone neopreen singels.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:02

Ik heb de comfort stretch van PC en ben er heel tevreden over.
Singelt veel makkelijker aan dan de gewone singels.
Ik heb ook een wolsingel maar die hou ik enkel voor shows, worden idd te snel vies.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 23:29

Die vieze wollen singels met harde stukken door het zweet komt me zoo bekend voor... is toch een voordeel van neopreen dat ze zo makkelijk schoon te maken zijn ;)
Heel erg bedankt voor de reacties al :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:08

dat is het nadeel weer van wol.maar als je het regelmatig bijhoud, valt dat mee.je wilt niet weten, hoeveel "makkelijk te reinigen "neopreen singels ik zie, met zweet-aankoeksel eraan.
ik reinig alles na gebruik.singel bit, klop de pad ff af.als er eenmaal een dikke laag zit, word het een probleem.
nadeel van elastisch is, dat je gauw te strak aantrekt, en dan knelt ie echt.wol is van nature elastisch, zeker als je alpaca hebt.
maar er is 1 neopreen singel, welke ik wel fijn vond ; classic equine soft touch. erg zachte singel.
werd erg zweterig eronder,maar mn paard vond m toen fijner als alpaca of wol.

ik heb er nu een met wolvilt a/d paardenzijde, en neopreen bovenlaag. en een mohair.

DubbelFun

Re: PC comfort stretch - ventech singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:21

Ik heb vroeger ooit een Airopreen singel gehad en die was nog niet zo zweterig als de gewone Neoprenen. alleen was hij veel moeilijker schoon te houden vanwege al die kleine gaatjes.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:35

@spicegirl, ik heb altijd de neiging om juist niet zo strak aan te singelen dus daar ben ik niet zo bang voor, maar ik was benieuwd hoe elastisch zo'n singel nou uberhaupt is want ik heb ooit eens zo'n FRA singel uit elkaar geprobeerd te trekken maar er kwam absoluut geen beweging in _O- En ik heb begrepen dat daar nog meer rek in zit dan in zo'n PC singel, dus vandaar dat ik dacht Hoeveel verschil zit er nou echt tussen zo'n comfort stretch en een gewone neopreen singel?
De classic equine soft touch ken ik, is idd (onder de neoprenen) best een fijne singel :j Hoewel het paardje waarbij die gebruikt werd singelnijd heeft, maar heb eerlijk gezegd niet het idee dat dat echt aan de singel zelf lag...

@Dubbeldun, hoe maakte je die schoon dan, gewoon met water? En gaan er door die gaatjes ook veel haren tussen zitten?

Kom er net trouwens achter dat er ooit al een soortgelijk topic is gemaakt :o maar daar klinkt men(ook naast Jaycee_) behoorlijk positief +:)+
[WN-TR] Ventech singel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:15

@Klimop : onder de kraan met een borsteltje of sponsje. Er gingen idd haren in de gaatjes zitten en niet alleen vanwege verharen. Ze werden uit gewoon uitgetrokken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:16

als ie haren eruit trekt, lijkt me dat niet fijn.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:08

Lijkt me idd ook niet erg prettig.. al helemaal niet met wintervacht :n die van mij staat het hele jaar 'bloot' dus wil daar ook rekening mee houden, dat die lange haren niet gaan schuren ofzo..
Zijn die comfort stretch singels trouwens geschikt om nog een wollen (singel)hoes omheen te doen? Neem aan dat ze niet abnormaal breed zijn oid?
Dat zou misschien ook nog een optie zijn, die kun je ook in de wasmachine doen toch? :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:53

zou kunnen.alhoewel roper modellen wel te breed zijn .
maar wollen hoezen hebben nogal de neiging om te kreukelen/opfrommelen.
zou ik liever kiezen voor een singel, waar je het wol af kan halen, en dan wassen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 16:14

Nou ik heb ondertussen m'n comfort stretch singel binnen,nog niet gebruikt maar hij ziet er wel mooi uit :))
Ik ga eventueel nog even verder kijken naar een mattes hoes (daar hebben ze ook 'anti-schuif' wollen hoezen van namelijk, met klitteband en een uitsparing in het midden voor hulpteugel/borsttuig), maar eerst deze maar eens uitproberen :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 16:18

Ik heb trouwens niet de ventech versie, aangezien ik geen zin heb in uitgetrokken haren en ik er toch geen profijt van zou hebben als er evt. een wollen singelhoes omheen gaat... plus het feit dat ik redelijk goede ervaringen heb met 'gewone' neopreen singels, dus het leek me niet per se nodig :n

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:54

Wat zijn inmiddels je ervaringen met de comfort stretch singel? Ben nl ook aan een nieuwe toe en ben wel benieuwd.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 16:33

Paardlief staat nog niet lang en al helemaal niet zwaar in training dus misschien verandert mijn mening nog op de lange termijn, maar dit is mijn 'ervaring' tot nu toe...
Ze reageert in ieder geval 0,0 op het aansingelen, dus dat vind ik een goed teken, vooral voor een paard wat nog moet wennen aan zadel+singel en ik dus rekening houd met evt. heftige reacties. Bij zowel heel rustig aansingelen (gaatje voor gaatje) als iets 'vlotter' aansingelen merkte ik niets anders aan haar gedrag, ook bij het longeren geen nare reacties oid :)
Sowieso wil ik vanaf nu nooooit meer een singel zonder rolgesp ik word er nu al lui/verwend van hahaha :+ )
Ik vond de singel wel in eerste instantie redelijk 'stug' lijken (het niet-elastische gedeelte), dus ik heb hem met zowel de dunne neopreen onderlegger, die er standaard aanzit, uitgeprobeerd en ook met een dikkere wolvilten onderlegger gebruikt die wat meer demping heeft. Die laatste heb ik zelf gemaakt (ik vond de mattes hoes toch redelijk prijzig :Y) ) omdat wol het zweet natuurlijk wel op kan nemen in tegenstelling tot neopreen ;)
Maar bij zowel de het neopreen als het vilt merkte ik niet echt verschil in haar gedrag, en ik heb ook niet het idee dat je te snel 'strak' aansingelt, hij is heeel licht elastisch.
Ik moest weer even wennen aan het feit dat hij wat smaller is dan de singel die ik hiervoor gebruikte; een anatomisch gevormde singel met een breder stuk onder de buik, maar de roper versie bestaat natuurlijk ook nog als ik toch ooit weer een bredere singel zou willen :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:50

Bedankt!