Is mijn tinker scheef? Hoe op te lossen met zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gurly

Is mijn tinker scheef? Hoe op te lossen met zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 08:02

Hallo allemaal,

Ben nu een paar maandjes bezig met het inrijden van mijn Tinker en dat gaat erg goed. Nu heb ik een nieuw zadel nodig, omdat we merken dat het zadel waar ik nu mee rij, steeds minder goed gaat passen. Dit komt doordat ze meer in ''vorm'' is gekomen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een Kent & Masters zadel, aangezien je deze van boom kunt verwisselen.
Gisteren hebben we zo'n zadel gepast en hij zat voor de rest helemaal perfect, op 1 ding na.
Aan de voorkant drukt de rechterkant van het zadel op haar schoft/rug, terwijl de andere kant perfect zit. (kort achter de boom)
Nou heb ik de volgende vragen?
- is mijn pony scheef?
- wat zijn de gevolgen als ik met deze zadel verder ga?
- als mijn pony daadwerkelijk scheef is, ga ik er natuurlijk alles voor doen om haar weer recht te krijgen, maar hoe kan je dat het beste doen
- Kan ik dit oplossen met een bredere boom?
- Helpt een pad/dekje waarvan de ene kant gevuld is en de andere niet?

Ik hoor graag of jullie het weten of ervaringen hier mee hebben!
(Ik had al even gezocht, maar kon niet echt een soortgelijke (recente) topic hier over vinden)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:14

Ieder paard is wat scheef...

Laat een zadelmaker komen die het zadel even extra controleert op pasvorm en die het zadel eventueel voor je kan aanpassen mocht dit nodig zijn. Er liggen al veel te veel verkeerde en/of slecht passende zadels op paarden en pony's.

Is het een 2ehands zadel? Het zadel kan ook niet goed zijn.. de boom kan verbogen zijn. Het kan ook aan de bespiering van je pony liggen.. maar dan nog zou ik overleggen met een zadelmaker.. die is veel kundiger dan een advies van bokt.nl

DDW1190

Re: Is mijn tinker scheef? Hoe op te lossen met zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:18

Leg het zadel eens met de boom op je voeten, zo kun je zien als het zadel recht is kwa kussens!
Ieder paard is scheef, maar je zadel scheef aan laten meten zou ik niet doen! Zo word het alleen maar moeilijker voor hem gemaakt (Je tinker :)).
Verder na een goede zadelmaker gaan!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:20

Elk paard is van nature scheef en heeft een voorkeurskant.
Scheefheid is goed te trainen met goede instructie.
En NEE scheefheid is niet op te lossen door een ander zadel, ik zou er persoonlijk eerst voor zorgen dat je paard zo goed mogelijk weer recht komt en dan pas een ander zadel mits het oude zadel totaal niet meer past. Het is namelijk zo dat een zadel zich aanpast aan de rug van het paard en dus ook scheef kan worden. Haal er een goede zadelmaker bij zoals S_en_Z ook al aangeeft, zij hebben er heel wat meer verstand van en zullen je een goed advies geven.
Mijn advies haal er instructie bij (want als je niet weet wat rechtrichten inhoud moet je niet zelf gaan klooien) en een zadelmaker. Dan ben je al een heel eind op de goede weg!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:22

Ik bedoelde ook idd met aanpassen, of het zadel recht gevuld moet worden bij de kussens. :roll:

Wellicht dat je een dekje kunt gebruiken met vulling aan 1 kant.. maar dat zou ik niet zomaar doen.. hoe meer druk je maakt hoe erger het wordt... en vind dat "wij" niet zomaar even kunnen zien waar je hem exact moet vullen.

Zadelmaker dus :j

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 08:39

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga straks even de zadelmaker bellen!
Laat jullie nog wel weten hoe het ''afloopt''

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:51

Oke dat is goed! Succes!

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:52

Hey, elk paard is inderdaad scheef, ga zo maar eens achter je paard staan en kijk van daaruit naar de schouders van je paard, zo zal je het verschil ook goed merken. De truk is van de zwakkere kant ook mee te beginnen trainen en het paard tijdens het rijden recht te richten. Vraagt wat tijd maar dat komt goed, heb hetzelfde probleempje gehad. Een jong paard veranderd nog heel hard van vorm dus hou daar rekening mee met het kiezen van zadel...

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 09:21

Dus bijna elk paard is scheef, maar als je daar een recht zadel op zet, zal het op 1 kant gaan drukken..
of laten jullie de zadel dan passend maken, omdat de pony scheef is?
Maar de pony word wel steeds weer rechter.. dus dan moet je weer een ander zadel nemen of het zadel dan weer passend maken...?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:27

Nee het zadel wordt meestal recht gemaakt, met trainen aan de dubbele longe en goede les in rechtrichten ga je werken aan evenwijdige bespiering.

Als je vaak rijd is het belangrijk om regelmatig een zadelmaker te laten komen omdat paarden veel veranderen in bespiering. Bij mij komt de zadelmaker ieder half jaar.

Maar zij zijn veel kundiger in hoe hij ligt waar hij moet liggen en zij kunnen je hele goede tips geven. Zij doen het iedere dag, de hele dag door.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:37

Je zadel is recht en wordt scheef door het veelvuldig gebruiken.
Echter door training kan je paard weer recht worden en daardoor is je zadel niet meer goed passend.
Daarom is het ook van belang dat je elk jaar je zadel na laat kijken door de zadelmaker, hij kan beoordelen of alles nog goed passend is en of kussen weer glad gemaakt moeten worden of dat kussens bijgevuld moeten worden. Dit is een vakkundig klusje dus het is wel van belang dat je hier iemand bij haalt die weet waar hij/zij het over heeft en een zadel enkel en alleen aan past waar het paard bij is en dit kan niet op afstand!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:06

Misschien als je niet zoveel rijd meggiemeg.. maar met mijn 5x per week te paard zitten is het na 6mnd echt nodig om de zadelmaker er al bij de laten komen...

(nu is het zelfs pas 4 mnd geleden en ik twijfel al omdat hij ietsjes schuift....)

Bij intensief gebruik wordt zelfs 6 mnd geadviseerd, bij minder intensief gebruik iets langer.

Als je een 2e hands zadel koopt is deze 9 van de 10x absoluut niet recht. Zo te horen komt deze niet bij een zadelmaker vandaan.. dus wss moet hij wel "gecorrigeerd" worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:36

Iedereen kan wel roepen rechtrichten maar als je niet weet hoe dat moet houd het ook snel op.
Gezien mijn ervaring is dat een instructeur nog amper weet wat dat is wil ik je doorverwijzen naar http://www.hoefkatrol.be/

Ik denk dat je via deze site aan een instructeur kunt komen die je ook daadwerkelijk helpt met het rechtrichten van je paard.
Je zou misschien ook eerst eens op de grond wat rectricht werk kunnen doen voor je een nieuw zadel gaat aanschaffen.

Ik heb laatst van een paarden sport masseur een wow zadel in mijn handen gehad. deze past zich dmv lucht helemaal aan naar de rug van je paard.
En deze zadels kun je ook ten alle tijden laten aanpassen.

succes.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:53

S_en_Z schreef:
Misschien als je niet zoveel rijd meggiemeg.. maar met mijn 5x per week te paard zitten is het na 6mnd echt nodig om de zadelmaker er al bij de laten komen...

(nu is het zelfs pas 4 mnd geleden en ik twijfel al omdat hij ietsjes schuift....)
Bij intensief gebruik wordt zelfs 6 mnd geadviseerd, bij minder intensief gebruik iets langer.

Als je een 2e hands zadel koopt is deze 9 van de 10x absoluut niet recht. Zo te horen komt deze niet bij een zadelmaker vandaan.. dus wss moet hij wel "gecorrigeerd" worden.

Klopt je moet gewoon kijken en denken met goed verstand, als je twijfelt dat het zadel niet goed ligt laat je er naar kijken.
Het ene paard veranderd ook meer dan de andere.
Ik rijd gemiddeld een 3x per week en verder wordt er gelongeerd of aangespannen gereden.
Maar als je in de praktijk kijkt hoe weinig mensen al jaarlijks een zadelmaker laten kijken... de mensen zoals jij die dan 2x per jaar iemand laten kijken zijn dan in mijn ogen een uitzondering, dat gebeurt niet vaak in mijn omgeving. Sommige laten het eens in de zoveel jaar pas iemand kijken..

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:00

Vergeet ook niet de optie dat je misschien ook zelf scheef bent ;) daardoor kan je paard ook "scheef" worden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:48

meggiemeg schreef:
S_en_Z schreef:

Klopt je moet gewoon kijken en denken met goed verstand, als je twijfelt dat het zadel niet goed ligt laat je er naar kijken.
Het ene paard veranderd ook meer dan de andere.
Ik rijd gemiddeld een 3x per week en verder wordt er gelongeerd of aangespannen gereden.
Maar als je in de praktijk kijkt hoe weinig mensen al jaarlijks een zadelmaker laten kijken... de mensen zoals jij die dan 2x per jaar iemand laten kijken zijn dan in mijn ogen een uitzondering, dat gebeurt niet vaak in mijn omgeving. Sommige laten het eens in de zoveel jaar pas iemand kijken..

Vandaar ook dat het goed is om zoveel mogelijk mensen "wakker" te schudden :j

(met 3x p.w. rijden is 2x p.j. inderdaad wel erg veel)